۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
صنعت چوب همدان به حال خود رها شده است| گرانی مواد اولیه مشکل اصلی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

صنعت چوب همدان به حال خود رها شده است| گرانی مواد اولیه مشکل اصلی

همدان- مصیبیان، فعال صنعت چوب بابیان اینکه متاسفانه صنعت چوب در استان همدان به حال خود رها شده است، گفت: فعالان صنعت چوب همدان باید اتحادی منسجم داشته باشند تا حل مشکلات این صنعت ممکن شود.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه چوب و مواد سلولزی، جزء لاینفک زندگی بشر شده اند؛ از سوی دیگر فعالیت های صنایع مرتبط با جنگل و یا چوب و کاغذ از پر اشتغال ترین فعالیت های تولیدی محسوب می شود از این رو چوب و منابع تولیدی آن در اقتصاد و توسعه نقش بسزایی دارند.

گفتگو با فعالان صنعت چوب در استان همدان به منظور رسیدن به راهکارهایی برای حل مشکلات آنها پرونده ای است که در موسسه رسانه ای بازار دنبال می شود و تاکنون نیز مطالب منتشر شده مثمرثمر واقع شده است.

عبدالله مصیبیان که یکی از پیشکسوتان صنعت چوب در همدان است و مدت ۶۰ سال در حوزه صنعت چوب همدان سابقه فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه موسس تعاونی درود گران در سال ۵۹ هستم و سالیان سال در زمینه واردات چوب از جنگل فعالیت داشتم، گفت: اضافه کرد: امروز قدمت تعاونی درودگران همدان به ۴۵ سال می رسد.

صنعت چوب همدان به حال خود رها شده است| گرانی مواد اولیه مشکل اصلی

مصیبیان با بیان اینکه آن زمان در خصوص واردات چوب فعالیت به این ترتیب بود که از جنگلداری مجوز می گرفتیم و شرایطی حاکم نبود که هرکسی اجازه داشته باشد هر درختی را قطع و از آن استفاده کند، گفت: هر درختی که تنه آن به شعاع ۵۰ سانتی متر رسیده بود اجازه قطع داشت.

این پیشکسوت صنعت چوب استان همدان که در زمینه فروش عمده ام دی اف فعال است، ادامه داد: رویه به نحوی بود که در خصوص فراهم کردن مواد اولیه مشکلی نداشتیم چراکه تحت پوشش تعاونی صنف درودگران فعال بودیم و تعاونی در این زمینه اقدامات لازم را انجام می داد.

چوب لازم درودگران شهرستان های استان همدان توسط این تعاونی تامین می شد و در دسترس فعالان صنعت چوب قرار می گرفت به نحوی که چوب مورد نیاز به صورت مستقیم از جنگل های گیلان و مازندران وارد استان می شد و سرجنگلداری شهر مازندران در شهر ساری و سرجنگلداری فومن در گیلان اجازه ورود چوب به استان همدان را صادر می کردند

مصیبیان با بیان اینکه چوب لازم درودگران شهرستان های استان همدان توسط این تعاونی تامین می شد و در دسترس فعالان صنعت چوب قرار می گرفت به نحوی که چوب مورد نیاز به صورت مستقیم از جنگل های گیلان و مازندران وارد استان می شد و سرجنگلداری شهر مازندران در شهر ساری و سرجنگلداری فومن در گیلان اجازه ورود چوب به استان همدان را صادر می کردند، گفت: از طریق حواله ای که امور بازرگانی برای ما صادر می کرد، از جنگل های گیلان و مازندران چوب برداشت و در استان بین درودگران توزیع می شد.

وی با ذکر گذشته صنعت چوب همدان به وجود مشکلاتی در این حرفه در شرایط حال حاضر اشاره کرد و با بیان اینکه متاسفانه صنایع چوب همدان بدون پشتیبان است، ادامه داد: مع الوصف در وهله نخست شهروندان باید چوب را بشناسند ضمن اینکه زندگی بشر از هزاران سال پیش تا به امروز به چوب وابسته بوده است.

مصیبیان با تشریح اینکه چوب نقش بسزایی در زندگی بشر ایفا می کند، یادآوری کرد: در زمان گذشته گاری و کالسکه را از چوب می ساختند یا در زمینه کشاورزی چوب کاربرد داشت و در زمینه ساختمان سازی طاق خانه ها به چوب منقش می شد و نجارها قالب سازی چوب انجام می دادند تا در حوزه ساختمان به کار گرفته شود اما امروز نقش چوب در زندگی بشر خیلی بالاتر از این هاست تا آنجا که تمام سالن های کنفرانس و تتاتر از چوب دکورسازی شده و ساخته می شوند.

لازمه بقاء و توسعه صنعت چوب پشتیبانی و حمایت است
این پیشکسوت صنعت چوب با ابراز اینکه صنعت و حرفه چوب ضعیف شده است، اظهار کرد: لازمه بقاء و توسعه صنعت چوب پشتیبانی و حمایت است کمااینکه این صنعت بشدت نیازمند پشتیبان است.

وی با تاکید بر اینکه فعالان عرصه صنعت چوب اغنا نمی شوند و فعالان این عرصه در مقایسه با ۶۰ سال پیش از شغل خود رضایتمندی ندارند، گفت: صنعت چوب به خصوص در استان همدان به حال خود رها شده است.

صنعت چوب همدان به حال خود رها شده است| گرانی مواد اولیه مشکل اصلی

مصیبیان بابیان اینکه در حال حاضر مبل و منبت ملایر حرف اول را در کشور می زند و فعالان صنعت چوب باید حمایت و پشتیبانی شوند، گفت: صنایع چوبی همدان حامی ندارند در حالی که به هر ترتیبی که شده باید صنعت چوب حمایت و پشتیبانی شود.

نمی شود که هر روز شاهد آن باشیم کامیون های ضایعات چوب از همدان خارج و سپس با قیمتی گزاف بازگردانده و به فعالان این بخش فروخته می شود

این فعال صنعت چوب استان همدان با بیان اینکه فعالان این حرفه باید با هم اتحاد داشته باشید تا زمینه ای فراهم شود و کارها پیش رود، گفت: نمی شود که هر روز شاهد آن باشیم کامیون های ضایعات چوب از همدان خارج و سپس با قیمتی گزاف بازگردانده و به فعالان این بخش فروخته می شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر حداقل روزی ۳۵ کامیون با بارنامه ضایعات چوب از استان خارج می‌شود و به مازندران برای تولید ام. دی. اف و نئوپان ارسال می‌شود تا پس از تبدیل با مبلغ بالاتر به همدان بازگردد.

مصیبیان بابیان اینکه مقرر شده بود از خروج چوب از استان همدان جلوگیری شود؛ عنوان کرد: درخواست می کنم فعالان صنعت چوب اتحادی منسجم داشته باشند تا حل مشکلات در رابطه با صنعت چوب ممکن شود.

این فعال صنعت چوب در استان همدان با اظهار اینکه تشکیل تشکلی مرتبط با صنعت چوب در استان همدان گامی بسیار مهم در تحقق اهداف بوده و فرایند حل و فصل مشکلات را تسهیل می کند، اضافه کرد: ما در صنعت چوب استان همدان در بحث جانمایی سیستم فروش مشکلات بسیار داریم.

وی با بیان اینکه صنف درودگران باید متحد شوند و برای بازار صادرات خود برنامه‌ریزی کنند، گفت: این صنف نیازمند تشکیل گروه تخصصی صادرات است.

به هر حال آنچه مسلم است امروز صنعتگران بویژه درباره ایده ها، خلاقیت ها و نوآوری های خود نیازمند چتر حمایتی هستند اما نبود این حمایت سبب شده رغبتی به ارائه آنها نداشته باشد در حالی که به عنوان مثال در همین همدان اگر اتحادیه ای تشکیل و فعالان این صنعت یکجا و منسجم قدم بردارند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha