۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
مهر سکوت خودروسازان روی لبهای وزیر صمت!|  ایربگها برای نجات صنعت کی باز می‌شود؟
بازار گزارش می دهد

مهر سکوت خودروسازان روی لبهای وزیر صمت!| ایربگها برای نجات صنعت کی باز می‌شود؟

باتوجه به اینکه خودروسازان داخلی به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو مدعی تست ایمنی محصولات خود در مراکز اروپایی هستند،تصادف زنجیره ای بهبهان کارنامه آنها را شفاف و شاید زمان تغییر مدیریت باشد.

بازار؛ گروه خودرو: هفته گذشته حادثه تلخ تصادف زنجیره ای ۵۹ خودرو در نزدیکی بهبهان رخ داد، تصادفی که جان پنج هم وطن را گرفت و ۴۱ مجروح به جا گذاشت. از آن زمان تاکنون پلیس راهنمایی و رانندگی، سازمان استاندارد و حتی مجلس شورای اسلامی در خصوص ناایمن بودن یا ضعف کیفی و فنی خودروهای تولید داخل موارد عدیده ای را مطرح کردند. طبق معمول گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور، اقدام به موضع گیری در راستای دفاع از تولیدات نا ایمن خود کرده است. دفاعی آشکارا نا ایمن بودن محصولات داخلی را در یک تصادف نشان و نظرات سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور برای آن نیز سند قابل قبولی است.

بزرگترین خودروساز کشور و خاورمیانه سال هاست به بهانه تحریم و نبود زیرساخت یا افزایش قیمت خودروها، از اجرای استانداردهای بین المللی ۸۵ گانه و رعایت آن ها سر باز می زند. هربار نیز محصول جدیدی را با شوآف فراوان و البته ضعف فنی راهی بازار می کند.

در این گزارش به بررسی عوامل عدم فعال شدن کیسه هوا خودروهای موجود در تصادف دلخراش زنجیره ای بهبهان و کیفیت خودروها خواهیم پرداخت تا شاید با این نوع گزارشات مسئولان از وزیر تا مدیران ایران خودرو لا اقل مجبور به پاسخگویی شوند.

اگر احتمالا مشخص شود ضعف فنی ایربگ به دلیل تولید آن است، در گام نخست تولید خودروساز باید متوقف شود. زیرا مسئولیت کیفی مجموعه ها و قطعات سفارش داده شده به عهده خودروسازان است، پس تمام مشکلات به زنجیره تامین و سازندگان منوط نمی شود

اظهار نظر ایران خودرو در خصوص چرایی عدم فعال شدن ایربگ
به تازگی مدیر مرکز طراحی توسعه محصولات ایران خودرو، در خصوص عدم باز شدن ایربگ خودروهای تصادف کرده در بهبهان، گفته است: «باز شدن کیسه هوا در هنگام تصادف بستگی به شدت ضربه و میزان سرعت و زاویه ای دارد که ضربه وارد می شود.»

مهدی رحیمی، افزود: «کیسه هوای هر خودرو یک جعببه سیاه برای ذخیره اطلاعات دارد و ما برای بررسی حادثه بهبهان باید این جعبه‌های سیاه را بررسی کنیم تا بتوانیم تشخیص دهیم که چرا کیسه هوا عمل نکرده است.اگر مشخص شود که اشکال از کیسه هوا بوده ما طبق قراردادهای بین المللی باید به سراغ تولید کننده آن کیسه هوا برویم و مقصر سازنده کیسه هوا است.»

وی با بیان اینکه نظام‌های کیفی در خودروسازی‌ها مستقرند افزود: «اگر ایراداتی در خودروهای تولید شده مشاهده می‌شود این ایرادات خیلی محتوایی نیست که خودرو در حد فروش نباشد.»

مهر سکوت خودروسازان بر دهان وزیر صمت! |  ایربگ خودروها برای نجات صنعت کی باز خواهد شد؟

با اشاره به مواضع مطرح شده از سوی مدیر مرکز طراحی توسعه محصولات ایران خودرو، بهتر است نگاهی گذرا به عملکرد ایربگ داشته باشی؛ سیستم ایربگ یا کیسه هوا از سیستم های ایمنی غیرفعال شناخته و هدف تعبیه آن ممانعت از برخورد سرنشینان در زمان بروز حادثه با اجزای داخل کابین خودرو است. این سیستم متشکل از تعدادی سنسور تشخیص ضربه، کیسه هوا، چاشنی و واحد کنترل الکترونیکی است. سنسورها بر اساس نوع سیستم ایربگ و تعداد آن در قسمت‌های مختلف خودرو نصب می‌شوند. در زمان بروز حادثه، سنسورها به واحد کنترل الکترونیکی گزارش برخورد نیرو می‌دهند. براساس اطلاعات دریافتی واحد کنترل الکترونیکی ایربگ یا همان ACU جریان الکتریکی برای فعال شدن چاشنی به سمت کیسه هوا ارسال می‌ کند. در این حالت ایربگ در فرآیند کمتر از ۳ هزارم ثانیه فعال می شود.

در خودروهای تولید یا مونتاژ داخلی صرفا از ایربگ رانننده و سرنشین جلو استفاده شده است، در این سیستم ایربگ زمانی فعال می شود که فقط برخورد از مقابل صورت گیرد. سنسورهای سیستم ایربگ در خودروهای داخلی فقط در قسمت جلو خودرو و روی سپرها نصب شده که در صورت برخورد و واردشدن نیرو تصادف با زوایه ۴۵ درجه، سیستم به سرعت فعال خواهد شد.

بنابه اعلام شرکت های سازنده ایربگ در دنیا، در صورت وارد شدن ضربه شدید به قسمت زیر خودرو ناشی از حرکت در چاله، احتمال فعال شدن ایربگ وجود دارد. براین اساس باتوجه به تصاویر منتشر شده از تصادف دلخراش خودروهای بهبهان، احتمالا فرض عدم برخورد نیرو با زاویه مناسب و شدت آن برای فعال شدن ایربگ، رد می شود.

گروه صنعتی ایران خودرو حداقل از پنج تامین کننده، سیستم ایربگ مورد نیاز محصولات خود را دریافت می کند، تمام خودروسازان در دنیا علاوه بر بررسی گزارش کیفی مجموعه سازان، خود نیز اقدام به بررسی کیفی محصولات می کنند. بنابراین اگر احتمالا مشخص شود ضعف فنی ایربگ به دلیل تولید آن است، در گام نخست تولید خودروساز باید متوقف شود. زیرا مسئولیت کیفی مجموعه ها و قطعات سفارش داده شده به عهده خودروسازان است، پس تمام مشکلات به زنجیره تامین و سازندگان منوط نمی شود.

باتوجه به اینکه خودروسازان داخلی به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو مدعی تست ایمنی محصولات خود در مراکز به روز تست در اروپا هستند، تصادف زنجیره ای بهبهان کارنامه آن ها را شفاف کرد

چرا ایران خودرو فراخوان نمی دهد؟
باتوجه به اینکه خودروسازان داخلی به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو مدعی تست ایمنی محصولات خود در مراکز به روز تست در اروپا هستند، تصادف زنجیره ای بهبهان کارنامه آن ها را شفاف کرد. باتوجه به اینکه سیستم ایربگ یک سیستم ایمنی غیرفعال شناخته می شود، وجود حتی یک ضعف در عملکرد سیستم باید خودروساز فراخوان صادر کند. متاسفانه خودروسازان داخل کشور به ویژه گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص اعلام فراخوان بیگانه هستند. نمونه بارز آن را می توان در محصولات پژو که کام حریق می شوند، یافت.

گروه خودروسازی فورد سال گذشته به دلیل وجود پارگی در ایربگ یکی از محصولات خود، برای سه میلیون دستگاه خودرو فراخوان اعلام کرد. این فراخوان برای ایربگ های تولید شده توسط شرکت تاکاتا اعلام و بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار هزینه برای این گروه خوردوسازی در برداشت.

مهر سکوت خودروسازان بر دهان وزیر صمت! |  ایربگ خودروها برای نجات صنعت کی باز خواهد شد؟

هرچند که سازمان های ایمنی آمریکا نقش پررنگی در اجرای این فراخوان داشتند، اما فورد با یافتن ایراد فنی در ایربگ محصولات، هزینه فراخوان را از تاکاتا دریافت کرد. اگر طی بررسی های پلیس راهور مشخص شود دلیل عدم عملکرد ایربگ، ضعف تولید قطعه است، زنجیره تامین باید هزینه فراخوان را عهده دار شوند. اما در صورت احتمال مشخص شدن دلیل عدم فعال شدن ایربگ نفش نابجا خودروساز در تولید محصول بوده است، قطعا باید توقف تولید تا زمان ارتقا فنی صورت گیرد.

هیچ کس حاضر به پاسخگویی منطقی در این باره نیست. وزیر صمت دستکم باید برای این که نشان دهد مطالبات به حق مردم را در سمت خود دنبال می کند وارد عمل شده و پاسخگوی این اهمال بزرگ و وحشتناک می شد و مسئولان و مدیران زیر دست خود را باز خواست می کرد اما گویا این قدرت خودرو سازان است که بر دهان وزیر مهر سکوت چسبانده است

اقای وزیر بیش از این کوتاهی نکنید
باتوجه به حادثه دلخراش تصادف زنجیره ای بهبهان، سید رضا فاطمی امین که حدود هفت ماه است سکان هدایت وزارت صمت را عهده دار شده است، مورد نقد قرار گرفته است. مدیران ارشد خودروسازی های که کارنامه موفق مالی نداشته و محصولات تولیدی واحد هایشان پس از دو سال همچنان دارای ضعف فنی است، در سایه قرار گرفتند. شاید این حادثه بهانه ای باشد که وزیر صمت علاوه بر الزام ارتقا استانداردها، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو را نیز تغییر دهد.

خودروسازان و مدیران زنجیره تامین آن ها از اجرایی استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی به بهانه تحریم های ظالمانه، نبود زیرساخت و افزایش بها محصول سر باز می زنند. شاید نهادهای نظارتی برای بررسی بهتر حادثه بهبهان بهتر باشد آمار و کارنامه مدیران زنجیره تامین ایران خودرو را طی یک دهه گذشته به دقت بررسی کنند.

وزیر صمت در دولت سیزدهم همگام با صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، باید الزام رعایت تمام استانداردهای ۸۵ گانه بین المللی که مدیران ارشد صنعت خودرو نسبت به آن اطلاع کافی نیز ندارند، دستورات لازم را صادر کند. اما آنچه موجب تعجب در افکار عمومی شده است، این است که هیچ کس حاضر به پاسخگویی منطقی در این باره نیست. وزیر صمت دستکم باید برای این که نشان دهد مطالبات به حق مردم را در سمت خود دنبال می کند وارد عمل شده و پاسخگوی این اهمال بزرگ و وحشتناک می شد و مسئولان و مدیران زیر دست خود را باز خواست می کرد اما گویا این قدرت خودرو سازان، قطعه سازان است که از سوی دستان رئیس سازمان استاندارد را مجبور به مهمور کردن استاندارد خودرو می کند و بر دهان وزیر مهر سکوت می چسباند. لذا انتظار می رود نمایندگان مجلس با جدیت به مدیران دولت بفهمانند که باید پاسخ به افکار عمومی را با برخورد قاطع داد نه مهر سکوت خودروسازان خاطی را بر دهان چسباند!

مهر سکوت خودروسازان بر دهان وزیر صمت! |  ایربگ خودروها برای نجات صنعت کی باز خواهد شد؟

در همین راستا سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور، با اشاره به حادثه بهبهان، گفته بود: «در همین حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودروی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟ »

یکی دیگر از دلایل بی کیفیتی خودروهای تولید داخل، وجود ۱۴ نقص فنی در خودرو صفرکیلومتر سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است. شاید دولت سیزدهم با اصلاح رویکرد نظارتی به خودروسازان نه تنها مدیریت آن ها را به فرد متخصص واگذار کند، بلکه در افزایش ارتقا ایمنی و کیفیت محصولات داخل نقش پر رنگی ایفا کند.

ورود مجلس شورای اسلامی در کنار نظارت سایر نهادها به بحث تصادف زنجیره ای بهبهان می تواند منجربه تغییر در ساختار تولید خودرو در کشور شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 15
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      17 2
      این وزیرصنعت کاملاباخودروسازان هماهنگ هست!
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      13 3
      اگه وزیر صنعت استیصاح بشه سریع مشکل برطرف میشه
    • علیرضا IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      10 2
      نمایندگان‌‌ محترم بااستیضاح وزیر‌سکوت‌‌ وزیررا بشکنند
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      12 3
      مملکت هردن بیری
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      16 1
      مقصر این نمایندگان هستند که وزیر سوال نمی کنند این خودرو سازها شورشو درآوردن هرچه قدر قیمت بالا می برن کیفیت رو هم میارن پایین جلوی ظلم و یکه تازی خودرو سازان چه کسی باید بگیره
    • US ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      1 0
      امیدی به درست شدن این خود سازها نیست چون از بدنه خود دولت هستند .
    • ناشناس IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      1 0
      فقط متاسفم برای این مردم
    • ناشناس IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 0
      فقط متاسفم برای این مردم
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 0
      برادر من تا این سیستم رانت خوار و مافیایی هست امید به اصلاح نیست
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 0
      آقای وزیر از دست نشانده های همین ایران خودرو هستش پس حرفی نمی‌زنن که برعلیه خودرو سازها بشه
    • Mm IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 0
      خودرو ساز خود دولته وهمه این حرفها الکی
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 1
      سلام داداش وزیر صنعت بیکار می شه اگر حرف بزند چون خودرو سازان بخواهند تعویض می کنند. پس خون خودتون کثیف نکنید .مردشور خودشون با خودرو هاشون ببره .باید واردات خودرو سبک وسنگین آزاد بشه
    • DE ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      2 1
      ارابه مرگ نامی کارشناسی و پر محتوا برای محصولات خودروسازان داخلی ، ادامه فعالیت مساوی است با زیان بیشتر مالی و جانی.
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      1 1
      مفهوم کلمه ( صمت) برای خودروسازان ص،صدمه. م، مرگ. ت، تراز منفی
    • محمد IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      0 0
      چرا شرکت سایپا پول انصراف از خرید خودرو را 120روز وبیشتر نگه میدارند بدون اینکه سود یا مبلغی بدند ایا کسی جوابگ نیست