۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
افزایش سرعت نصب کنتورهای هوشمند در کشور
مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر خبر داد

افزایش سرعت نصب کنتورهای هوشمند در کشور

مدقق، مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر از افزایش سرعت نصب کنتورهای هوشمند همزمان با اجرای طرح افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها خبر داد.

به گزارش بازار، هادی مدقق مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با اشاره به این که کنتورهای هوشمند مهمترین ابزار اندازه‌گیری مصرف و کنترل بار شبکه است و می‌تواند به مشترکان در مدیریت مصرف برق کمک کند تاکید کرد: براساس قانون و با توجه به اجرای مصوبه جدید دولت در خصوص نحوه محاسبات برق از ابتدای بهمن ماه جاری، صنعت برق موظف به نصب کنتور هوشمند برای همه ۳۰ میلیون مشترک خانگی است که این میزان در یک برنامه ۳ ساله انجام خواهد شد.

مدقق تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، با فعال شدن همه ظرفیت‌های داخلی تولید کنتورهای هوشمند، سرعت نصب افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۸۵۰ هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده است که با همین میزان نیز ۵۰ درصد بار شبکه رویت پذیر است، افزود: این کنتورها در سال‌های گذشته با اولویت مشترکان بزرگ صنعتی، مشترکان پرمصرف اداری و کشاورزی نصب شده است.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با بیان این که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد کنتورهای نصب شده هوشمند تا پیک تابستان ۱۴۰۱ به ۴.۵ میلیون مشترک خواهد رسید، گفت: با نصب این تعداد کنتور که با اولویت مشترکان پرمصرف خانگی انجام خواهد شد، میزان رویت‌پذیری شبکه به حدود ۷۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون و با توجه به اجرای مصوبه جدید دولت در خصوص نحوه محاسبات برق از ابتدای بهمن ماه جاری، صنعت برق موظف به نصب کنتور هوشمند برای همه ۳۰ میلیون مشترک خانگی است که این میزان در یک برنامه ۳ ساله انجام خواهد شد.

مدقق تنگناهای مالی را از مهمترین دلایل کندی روند نصب کنتورهای هوشمند در سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: این دستگاه‌ها مهمترین ابزار اندازه‌گیری هوشمند مصرف مشترکان است و می‌تواند به مشترکان در مدیریت مصرف برق کمک کند.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر با بیان این که در حال حاضر به طور هفتگی، کنتور هوشمند برای یکصد هزار مشترک خانگی نصب می‌شود، از برنامه‌ریزی افزایش نصب یک میلیون کنتور در ماه خبر داد و اظهار داشت: در صورت فعال شدن ظرفیت‌های داخلی تولید کنتور و هماهنگی‌های وزارت صمت، بخش خصوصی و اپراتورهای همراه، این برنامه با سرعت قابل دسترسی است.

مدقق همچنین در پاسخ به این پرسش که روند نصب در حال حاضر چگونه است، گفت: هم اکنون شرکت‌های توزیع کنتورها را با اولویت‌های تعریف شده خرید و نصب می‌کنند، اما در صورتی که مشترکی تمایل به نصب پیش از موعد این نوع کنتورها داشته باشد، می‌تواند با ثبت درخواست در اپلکیشین برق من، روال نصب را طی کند.

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر درباره هزینه نصب کنتور هوشمند نیز گفت: هزینه کنتور هوشمند و تعویض آن برای مشترکان تک فاز خانگی حدود ۸۰۰ هزار تومان است که در اقساط ۲۴ ماهه از آنان دریافت می‌شود.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha