جایگاه حوزه فناوری اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بررسی شد
در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران؛

جایگاه حوزه فناوری اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بررسی شد

در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران، لایحه بودجه ۱۴۰۱ و جایگاه حوزه فناوری اطلاعات در این لایحه با حضور کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران به بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و جایگاه حوزه فناوری اطلاعات در این بودجه اختصاص داشت.

محمدرضا طلایی رئیس کمیسیون فناوری اتاق ایران در این نشست بیان کرد: به دلیل وجود سازمان‌های متعدد در وزارت ارتباطات و اینکه هنوز بدنه قبلی در این وزارتخانه مشغول به کار هستند این تعامل شکل نگرفته است.

او در بخش دیگر از سخنانش به عنوان رئیس مرکز تجاری ایران در امارات به مصوبه سازمان توسعه تجارت برای ایجاد مراکز تجاری در خارج از کشور اشاره کرده و گفت: بر مبنای این آیین‌نامه بخش خصوصی می‌تواند در خارج از ایران مراکزی را تأسیس کند و بر همین اساس در کشورهای مختلف در حال بررسی ایجاد مراکز تجاری هستیم. یکی از این مراکز مرکز تجاری ایران در امارات بود که به تازگی راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه امسال حجم واردات ایران از امارات ۱۱,۸ میلیارد دلار و حجم صادرات ما به این کشور چهار میلیارد دلار بوده است ادامه داد: قرار است ۱۷ تا ۲۰ بهمن هیات تجاری از ایران به امارات اعزام شود تا با همکاری این مرکز تجاری زمینه توسعه روابط تجاری ایران و امارات فراهم شود.

حسن پوراسماعیلی کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به ارائه گزارشی از بودجه حوزه فناوری اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پرداخته و گفت: در این لایحه وزارت ارتباطات مجاز به مولد سازی اموال و دارایی‌های غیرمنقول و همچنین تغییر کاربری و فروش اموال غیرمنقول مازاد خود و دستگاه‌های تابعه تا سقف یکصد هزار میلیارد ریال شده است. این مبلغ معادل کل درآمد سال ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات و سازمان‌های تبعه آن محسوب می‌شود.

او ادامه داد: درآمدهای ناشی از کل حوزه فناوری اطلاعات، ۱۸,۸ هزار میلیارد تومان است که ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته که این مبلغ ۱۳.۲ هزار میلیارد تومان بوده، رشد داشته است.

به گفته او وزارت ارتباطات با ۷۲ درصد و درآمد ۱۳,۵ هزار میلیارد تومان، سازمان ثبت اسناد با ۱۵ درصد سازمان ثبت احوال با ۵ درصد بیشترین درآمد را در حوزه فناوری اطلاعات دارند.

پوراسماعیلی توضیح داد: در بودجه ۱۴۰۱ در قالب برنامه ارائه خدمات زیرساختی و شبکه ملی اطلاعات رقم بسیار بالای ۷,۶ هزار میلیارد تومان و برای برنامه توسعه فناوری‌ها و خـدمات پایـه و با ارزش افزوده بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

به گفته او برنامه حدنگاری املاک (کاداستر)، برنامـه ارائـه خدمات زیربنـایی کسب‌وکارهای مبتنی بر اقتصاد رقومی، برنامه تسهیل تجاری و توسـعه تجـارت الکترونیکی، برنامه حمایت از تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی از دیگر ردیف‌های هزینه‌ای بخش فناوری اطلاعات در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

او با تأکید بر اینکه در این لایحه توجه ویژه‌ای به ایجاد و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات شده است بیان کرد: توسعه دولت هوشمند هم در لایحه مبالغ قابل توجهی دریافت کرده و ۵۱ دستگاه دولتی قرار است از این ردیف برنامه بودجه دریافت کنند که سرجمع دریافتی‌ها از این محل ۲,۳ هزار میلیارد تومان است.

در ادامه شنتایی از اعضای کمیسیون اتاق ایران با بیان اینکه ۱۰ درصد از بودجه سازمان‌ها در بودجه سال آینده برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اختصاص داده شده تأکید کرد: این موضوع اهمیت دارد و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم. اتفاق مهمی در حال رخ دادن است. در رابطه با شبکه ملی اطلاعات طرح صیانت بخش کوچک و آن است.

در بخش دیگری از این نشست علی شمیرانی دبیر کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران ضمن مرور اخبار این حوزه، با اشاره به تشکیل «کارگروه ویژه توسعه اقتصاد دیجیتال» گفت: تصمیمات این کارگروه در حکم تصمیمات هیات‌وزیران است و تصمیم‌گیری درباره امور اجرایی در موضوعات مربوط به اقتصاد دیجیتال و تصویب و اصلاح آئین‌نامه و مقررات مربوط به این بخش به وزیران عضو کارگروه تفویض شده است.

به گفته او توسعه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال، برطرف کردن موانع و شتاب‌بخشی به شکل‌گیری زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال، حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال و فناور پایه، بسترسازی برای توسعه اشتغال فناورانه پایه، برطرف کردن موانع فعالیت پلتفرم‌های ایرانی در سطح بین‌المللی و توسعه مهارت‌های الزام‌آور اقتصاد دیجیتال، ازجمله وظایفی است که برای این کارگروه پیش‌بینی‌شده است.

او با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری‌های نوظهور دیجیتال بیان کرد: این صندوق با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان به‌صورت رسمی به ثبت رسیده و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و چند شرکت بخش خصوصی، سهامداران این صندوق هستند. به علاوه حوزه فعالیت این صندوق هم اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و تکنولوژی بلاکچین، خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۰٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha