۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
قلقلک مجلسی ها و مالیاتی ها به خانه های خالی میلیاردی| ۹۰۰ هزار واحد از ۱.۳ میلیون برای بانک ها است
«بازار» گزارش می دهد

قلقلک مجلسی ها و مالیاتی ها به خانه های خالی میلیاردی| ۹۰۰ هزار واحد از ۱.۳ میلیون برای بانک ها است

دریافت مالیات از خانه های خالی در حالی امروز توسط کمیسیون تلفیق تعیین و از بهمن ماه آغاز می شود که کمیسیون تلفیق دریافت مالیات از خانه های ۱۰ میلیاردی را از مالیات معاف کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته اعلام کرد که برای ارسال فهرست خانه‌های خالی با سازمان امور مالیاتی کشور جلساتی برگزار شده و هماهنگی‌های لازم برای ارسال فهرست به این سازمان صورت گرفته و هم اکنون مشکلی از لحاظ ارسال آمار به این سازمان وجود ندارد.

به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی هم اکنون آمار و اطلاعات خانه‌های خالی از سکنه به صورت روزانه به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود و طبق هماهنگی‌هایی که صورت گرفته امیدوار هستیم قبل از پایان دی ماه این موضوع عملیاتی شود.

اما سازمان امور مالیاتی قبل از تصمیم گیری کمیسیون تلفیق مجلس در اطلاعیه ای اعلام کرد که بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی (سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم) باید نسبت به محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۴.۴.۳۱ اقدام نموده و نتایج حاصل از آن در درگاه الکترونیکی سازمان منتشر نموده است.

آنطور که از اطلاعیه سازمان امور مالیاتی و سامانه ملی و اسکان کشور بر می آید تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند که حدود ۹۰۰ هزار واحد از این واحدهای مسکونی و خالی از سکنه مربوط به واحدهای مسکونی شرکت‌ها و بانک‌ها است.

قلقلک مجلسی ها و مالیاتی ها به خانه های خالی میلیاردی| ۹۰۰ هزار واحد از ۱.۳ میلیون برای بانک ها است

پیش از این مقرر شده بود از خرداد ماه امسال دولت با راه اندازی سامانه املاک و اسکان و وارد کردن اطلاعات املاک توسط خانوارها اطلاعات واحدهای مسکونی خالی از سکنه را در قالب فهرستی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهد.

اما امروز بعد از چندین ماه جنجال و چالش کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی میزان دریافت مالیات از خانه های خالی از سکنه را تعیین و اعلام کرد.

آنچه که از کمیسیون تلفیق مجلس مشخص و اعلام شده است مقرر شده واحدهای مسکونی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان معاف از مالیات باشند و نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار و ۱۵و نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار مالیات دریافت شود

آنطور که از گزارش های کمیسیون تلفیق مجلس مشخص و اعلام شده است مقرر شده است که واحدهای مسکونی تا سقف ۱۰ میلیارد تومان معاف از مالیات باشند و نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان، یک در هزار و ۱۵و نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار مالیات دریافت شود.

قطعا الزام ثبت واحدهای مسکونی در سامانه املاک و اسکان و اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه به نفع بخش مسکن خواهد بود چرا که اگر به تمام دنیا مراجعه کنید در اکثر کشورهای پیشرفته که مالیات بر عایدی سرمایه و طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه در حال اجرا است می توانید بر موفقیت ساماندهی بازار مسکن با اجرای این طرح ها به خوبی واقف شوید

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص اینکه چه واحدهایی خالی از سکنه هستند و اینکه گفته می شود بیشترین تعداد واحدهای مسکونی خالی مربوط به بانک ها است صحت دارد؟ گفت: قطعا الزام ثبت واحدهای مسکونی در سامانه املاک و اسکان و اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه به نفع بخش مسکن خواهد بود چرا که اگر به تمام دنیا مراجعه کنید در اکثر کشورهای پیشرفته که مالیات بر عایدی سرمایه و طرح اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه در حال اجرا است می توانید بر موفقیت ساماندهی بازار مسکن با اجرای این طرح ها به خوبی واقف شوید.

وی با تاکید بر اینکه با الزام واحدهای مسکونی به عرضه بعد از اتمام عملیات ساخت واحدهای مسکونی می توان به ثبات قیمت مسکن و اجاره بها امیدوارتر شد ادامه داد: قطعا وقتی دارندگان مسکن با این تصور که مالیات قابل توجهی از بابت احتکار و خالی نگه داشتن واحدهای مسکونی از آنها دریافت خواهد شد هیچ گاه به فکر احتکار مسکن نخواهند افتاد و هیچ گاه هم بازار مسکن از عرضه مناسب مسکن رنج نخواهد برد.

اما سوال این است که چه کسانی یا چه گروه هایی از بابت دریافت مالیات بیشترین ضرر را می کنند؟

خسروی در این خصوص بارها معتقد بوده است که این بانک ها و موسسات هستند که بخش قابل توجهی از خانه‌های خالی از سکنه متعلق به بانک‌ها و شرکت‌های وابسته به دولت هستند. پس خانه‌های خالی باید مورد استفاده قرار گرفته و صاحبان آنها ملزم به پرداخت مالیات شوند.

آنطور که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است باید تمامی مالکان واحدهای مسکونی جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن اقدام کنند تا موجبات جریمه برای آنها شامل نشود.

اما متاسفانه اخیرا برخی از مردم با پیامکهایی مواجه شده اند که باعث شده بر دقیق بودن سامانه املاک و اسکان شک کرد. برخی از شهروندان در تماس هایی اعلام کرده اند که در حالی که اصلا سرپرست خانوار نیستند و واحدی نیز خریداری نکرده اند برای آنها پیامک صادر شده است!

کد خبر: ۱۳۰٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha