تولید گرمای منازل بدون نیاز به سوخت فسیلی| عمر مفید سیستم گرمایشی هوشمند ۷۰ سال بدون اتلاف انرژی
یک تولید کننده سیستم های گرمایشی خانگی مطرح کرد

تولید گرمای منازل بدون نیاز به سوخت فسیلی| عمر مفید سیستم گرمایشی هوشمند ۷۰ سال بدون اتلاف انرژی

مقیمی، تولید کننده سیستم های گرمایشی منازل به بازار گفت: در سال ۱۴۰۱ تصمیم داریم برای اولین بار کانسپت زیرو انرژی(انرژی صفر) را در ایران اجرایی کنیم که بدون پرداخت هزینه منازل را گرم کند.

بازار؛ گروه مسکن: سیستم گرمایشی یکی از مهم ترین سیستم های رفاهی خانگی شناخته می شود. از همین جهت در کشورهای اروپایی با پیشرفت تکنولوژی مساله مدیریت انرژی در منازل مطرح شده است که نه تنها استفاده از این سیستم های هوشمند موجب بهبود شرایط گرمایشی منازل می شود، بلکه در حفظ منابع طبیعی کشورها نیز اثرات مثبتی را از خود بر جای می گذارد.

در این راستا در ایران نیز برخی از تولیدکنندگان سیستم های گرمایشی با الگوبرداری از جوامع غربی نسبت به تولید محصولاتی بهینه در راستای مصرف سوخت با بالاترین کارایی اقدام کرده اند تا جلوی اتلاف انرژی را هرچه بیشتر بگیرند. در این راستا محمد حسین مقیمی، کارشناس بخش فنی یک شرکت تولید کننده سیستم های گرمایشی خانگی در گفت و گو با بازار در خصوص این سیستم های جدید توضیح می دهد:

* چند سال است که در زمینه تولید سیستم های گرمایشی خانگی فعالیت دارید!؟
بیش از ۱۵ سال است که شرکتی با موضوع گرمایش خانگی تاسیس کرده ایم که این مجموعه از بدو آغاز فعالیت تاکنون نگاه و رویکرد متفاوتی را نسبت به انرژی های نو داشته است. عمده فعالیت مجموعه همکاری با شرکت های فعال در حوزه ساخت و ساز است که سیستم های گرمایشی الکتریکال را به صورت هوشمند در اختیارشان قرار می دهیم. این سیستم در مقایسه با سیستم های مشابه از قبیل سیستم های مکانیکی لوله آب گرم، بسیار کم هزینه و سرعت نصب بسیار پایین تری دارد.

یکی از مزایایی این فناوری این هست که ضخامت کف سازی را از لحاظ وزن سازه بسیار کاهش می دهد. در بخش هایی که محدودیت کف سازی داریم یا ارتفاع سازه بسیار حائز اهمیت است، سیستم الکتریکال قابل استفاده است. می توان زیر انواع پوشش های کف از قبیل فرش، موکت، پارکت، لمینت، سرامیک، گرانیت و سنگ یا حتی برای محوطه های بیرون از قبیل سنگ، بتن یا زیر آسفالت آن را قرار داد.

هدف از استفاده این محصولات، کاهش هزینه های راه اندازی و بهره برداری توسط کاربر است. با استفاده از این سیستم، طبق محاسباتی که انجام شده است، تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد در هزینه های اولیه نصب سیستم گرمایشی از کف صرفه جویی می شود. همچنین در هزینه های نگهداری هم اگر سازه ها عایق باشند و بتوانند از در و پنجره های دو جداره و سقف های عایق استفاده کنند، می تواند هزینه ها را تا حدود ۳۰ درصد کاهش دهد.

سیستم گرمایشی باقابلیت نصب در کف برقی، راندمانی نزدیک به ۱۰۰ درصد دارد. این در حالی است که این مقدار در سیستم های گرمایشی با لوله یا شوفاژ در بهترین حالت می تواند حدود ۶۰ درصد و در بدترین حالت تا ۴۰ درصد باشد

* استفاده از سیستم گرمایش در کف تا چه مقدار باعث کاهش مصرف انرژی می شود؟ اشاره کردید به انرژی نو؛ یعنی برق این سیستم از کجا تأمین می شود؟
واقعیت ماجرا این است که سیستم گرمایشی باقابلیت نصب در کف برقی، راندمانی نزدیک به ۱۰۰ درصد دارد. از این جهت می گویم که ۸۵ درصد از میزان مصرف برقی را که دارد، تبدیل به انرژی گرمایشی تابشی می کند و می تواند سطح را گرم کند. ۱۵ درصد هم در محیط به صورت ذرات تابشی می تواند روی اجسام و اشیاء پیرامون خودش تأثیر بگذارد. این مقدار در سیستم های گرمایشی با لوله یا شوفاژ در بهترین حالت می تواند حدود ۶۰ درصد و در بدترین حالت تا ۴۰ درصد به شما راندمان بدهد.

این یعنی اتلاف حدودی ۵۰ تا ۶۰ درصدی انرژی که هزینه های سرباری را به مملکت و طبعا به بهره بردارها و کاربران این سیستم وارد می کند. همچنین استفاده از سنسورهای حساس در زیر لایه نهایی باعث می شود که نوسان دمایی ما در این سیستم +-۰.۵ درجه سانتیگراد باشد؛ در حالی که در ساختمان های مرتفع یا ساختمان هایی که از سیستم های لوله آب گرم استفاده می کنند، منبع شناسایی گرمایش آب گرم در شوفاژ خانه یا موتور خانهای است که شاید ده ها متر با منبع فاصله دارد و اتلاف انرژی وحشتناکی را حتی در مسیر خواهد داشت. به طور طبیعی اگر دیدگاه بهینه سازی به سیستم گرمایش از کف داشته باشیم، این سیستم بهترین و بروزترین سیستم گرمایشی است که اکنون در کل دنیا استفاده میشود.

در سال ۱۴۰۱ تصمیم داریم برای اولین بار کانسپت زیرو انرژی(انرژی صفر) را در ایران اجرایی کنیم؛ یعنی این که بیاییم از پنل های خورشیدی استفاده کنیم، انرژی خورشید را جذب و در باتری های مخصوصی که برای این کار تعبیه شده، ذخیره سازی شود و در ساعاتی که پیک مصرف هزینه بالاتری دارد یا حتی محدودیت توزیع برق و انتقال برق در شبکه وجود دارد، کاربر بتواند بدون پرداخت حتی یک ریال منزل خود را با استفاده از انرژی طبیعی و پاک بدون هیچ هزینه ای گرم کند. اگر بتوانیم به این سمت بیاییم طبیعتا هزینه های سربار خیلی زیادی را از کشور کم می کنیم.

* بنابراین در حال حاضر از انرژی برق شهری برای سیستم گرمایشی استفاده می کند؟
این سیستم به کمک انرژی شهری و مصرف بسیار پایین عملکرد دارد، طبق محاسباتی که انجام دادیم، برمبنای میزان انرژی که به عنوان مثال هر متر مکعب گاز میتواند تأمین کند را در سیستم mi تبدیل به کیلو وات ساعت کنیم و یک مقایسهای بین این دو سیستم داشته باشیم، هزینه بهره برداری از این سیستم حد اقل بین ۲۵ تا ۳۵ درصد هزینه قبض نهایی انرژی را برای کاربر کاهش می دهد.

عمر مفید سیستم گرمایشی هوشمند بین ۳۰ تا ۵۰ سال است، البته در بعضی از محصولات عمر مفید آن تا ۷۰ سال نیز ادامه می یابد که پوشش ساختار آن ها فلوئور پلیمر است

* عمر مفید سیستم گرمایشی چه مقدار است؟
این سیستم ۱۰ سال گارانتی دارد، با قابلیت پرداخت تمامی هزینه ها و خساراتی که ممکن هست برای کاربر ایجاد کند. این را از این جهت میگویم که طیب خاطری باشد برای مصرفکنندگان که فکر نکنند خیلی زود خراب می شود. طبیعتا یک تولید کننده هیچ تمایلی به جبران خسارت ندارد؛ ولی ما زمان ۱۰ سال را در نظر گرفتیم که اطمینان لازم را در مشتریان ایجاد کنیم.

عمر مفید این سیستم بین ۳۰ تا ۵۰ سال است، در بعضی از محصولات تا ۷۰ سال نیز امکان فعالیت دارد که پوشش ساختار آن ها فلوئور پلیمر است. به هیچ عنوان خورندگی ندارد و فکر میکنم این بازه زمانی به اندازه عمر یک ساختمان کفایت و اطمینان خاطر را برای کاربر ایجاد کند.

از دیگر مزایایی این سیستم می توان به عمر مفید بالای آن اشاره کرد، این مساله ضخامت کف سازی را کاهش می دهد. وزن سازه به شکل قابل توجهی کاهش می یابد. سرعت گرم شدن از دیگر قابلیت های این سیستم است که شما میتوانید بین ۵ تا ۷ دقیقه کف گرم در دمای مطلوب بین ۲۵ تا ۴۳۰ درجه سانتیگراد را داشته باشید. همان طور که گفتم، نوسان دمایی این سیستم ۰ تا ۵ درجه سانتیگراد است که این در قیاس با سیستم های مشابه بسیار قابل توجه است.

از قابلیت های دیگری که می توان برای این سیستم تعریف و بسیار حائز اهمیت است، از این سیستم می توان در پروژه های که بازسازی انجام بدهند و محدودیت ارتفاع یا کف سازی دارند، استفاده کنند. این سیستم را می توان در یک روز برای ساختمان بدون نیاز به تخریب در حال بازسازی نصب کرد. کافی است که این سیستم را روی کف فعلی پهن کنیم و با استفاده از چسب سرامیک یا ملات سبک مجددا کف جدید را روی آن بچسبانیم و سیستم گرمایشی هوشمند داشته باشیم.

* با توجه به توضیحات شما آیا این سیستم می تواند کاربر را به طور کامل از استفاده گاز برای گرمایش خانه بی نیاز کند؟
قطعا می تواند این تاثیر گذاری را داشته باشد، اساسا گرما را برای جایی استفاده می کنیم که گرمای موجود ایجاد شده در سازه هدر می رود یا افرادی که در آن سازه هستند، گرما را از دست می دهند و ممکن است حس سرما داشته باشند.

بنابراین اگر بتوانیم سازه هایی را بسازیم که عایق باشند، یعنی استفاده از در، پنجره دو جداره، سقف، کف و دیوارها می تواند مانع از اتلاف گرما خیلی کمتری شود. با این شرایط می توان با گرمای کمتر خانه را گرم کرد. برای دست یابی به این مساله نیاز است که کیلو کالری، BQ یا کیلو وات ساعت توان حرارتی را برای هر سازه محاسبه کرد. پس از محاسبه می توان گرما مورد نظر سازه را اعمال و استفاده کرد.

یکی از چالش هایی که با آن در ایران مواجه هستیم بحث تأمین سلول های خورشیدی برای تأمین انرژی برق است همچنین در ایران تولید کننده ای برای باتری نداریم که بتوانیم این سیستم را بدون نیاز به برق شهری و بدون استفاده از برق های فسیلی راه اندازی کنیم

* در تولیدات خود با چه چالش ها و موانعی مواجه هستید و چقدر این شیوه گرمایش از کف مورد توجه مشتریان قرار گرفته است؟
طی ۱۵ سالی که به عنوان نخستین شرکت تولید کننده و ارائه دهند سیستم های گرمایشی از کف کار کردیم، تقریبا بالغ بر ۴۰۰ پروژه مختلف در تمام نقاط کشور و حتی در خارج از ایران هم انجام دادیم. یکی از چالش هایی که در ایران وجود دارد، بحث تأمین سلول های خورشیدی یا سلول های فتوولت برای تأمین برق است.

بحث دوم این است که در ایران تولید کنندهای برای باتری نداریم که بتوانیم این سیستم را بدون نیاز به برق شهری و بدون استفاده از برق های فسیلی راه اندازی کنیم. به طور طبیعی اگر موانع مرتفع و شرایطی فراهم شود که این باتری ها را در داخل تولید یا بتوانیم واردات کالای با کیفیت داشته باشیم، طول عمر محصولات را تضمین می کند. این مساله قطعا به نفع مصرف کننده ها خواهد بود.

* سخن آخر؟
امیدوار هستیم که این نوع محصولات باعث شود که کمتر از سوخت های فسیلی استفاده و با این عملکرد بتوانیم به حفظ منابع طبیعی کشور کمک کنیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha