۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
«شی» خواستار گام های مشترک به سمت بهبود و ثبات مالی است| حمایت چین از چندجانبه گرایی واقعی

«شی» خواستار گام های مشترک به سمت بهبود و ثبات مالی است| حمایت چین از چندجانبه گرایی واقعی

رئیس جمهور چین ضمن حمایت از چندجانبه گرایی واقعی و حفاظت از سیستم تجاری چندجانبه با هسته سازمان تجارت جهانی، اعلام کرد که کشورهای توسعه یافته باید به اتخاذ سیاست های اقتصادی مسئولانه روی آورند.

به گزارش بازار، شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین از کشورهای توسعه‌ یافته بزرگ خواسته است که در میان اقتصاد جهانی غم‌ انگیز، سیاست‌ های اقتصادی مسئولانه اتخاذ کنند و به آنها هشدار داده است که به منظور کمک به ثبات اقتصادی و مالی جهانی، در سیاست‌های پولی پای خود را بر ترمز قرار نداده و دور نزنند.

شی این اظهارات را روز دوشنبه در یک سخنرانی مجازی ویژه در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۲ بیان کرد در حالی که توسط کلاوس شواب، موسس و رئیس اجرایی همایش جهانی اقتصاد برای شرکت در انجمن داووس دعوت شد.

وی همچنین از نهادهای اقتصادی و مالی بین‌المللی خواست تا نقش سازنده‌ای در ایجاد اجماع بین‌المللی، تقویت هماهنگی سیاست‌ ها و محافظت در برابر خطرات سیستمی برای کمک به بهبود اقتصاد جهانی ایفا کنند.

علاوه بر این، شی گفت: کشورهای بزرگ توسعه یافته باید سیاست‌ های اقتصادی مسئولانه ای اتخاذ، سرریز سیاست‌ ها را مدیریت کرده و از تأثیرات شدید بر کشورهای در حال توسعه اجتناب کنند.

وی بر لزوم مقابله با ریسکها به منظور ارتقاء بهبود اقتصاد پایدار جهانی تاکید کرد و گفت: خطرات ناشی از اختلال در زنجیره های صنعتی و عرضه جهانی، افزایش قیمت کالاها و عرضه محدود انرژی، ابهامات را در خصوص بهبود اقتصادی تشدید می کند.

رئیس جمهور چین با اشاره به اینکه روند جهانی شدن اقتصاد متوقف نخواهد شد، از کشورهای سراسر جهان خواست که از چندجانبه گرایی واقعی حمایت کنند و به جای دیوار کشیدن، بر رفع موانع پافشاری کنند و برای پیشبرد ساختن اقتصاد جهانی باز، گشایش را به جای انزوا، و هم افزایی را به جدایی ترجیح دهند.

شی خواستار اصلاح نظام حکمرانی جهانی بر اساس اصل انصاف و عدالت و حفاظت از سیستم تجاری چندجانبه با هسته اصلی سازمان تجارت جهانی شد ضمن اینکه بر دعوت به همبستگی و همکاری بین‌المللی برای شکست مشترک کووید-۱۹، بر لزوم اطمینان از توزیع عادلانه واکسن‌ها و بستن شکاف جهانی ایمن‌سازی تاکید کرد.

شی جین پینگ گفت که چین تاکنون بیش از دو میلیارد دوز واکسن به بیش از ۱۲۰ کشور و سازمان بین المللی ارسال کرده است. با این حال، این کشور یک میلیارد دوز دیگر به کشورهای آفریقایی، از جمله ۶۰۰ میلیون دوز اهدایی، و همچنین ۱۵۰ میلیون دوز به کشورهای آسه آن اهدا خواهد کرد.

به منظور پر کردن شکاف توسعه در سراسر جهان، رهبر چین از کشورهای سراسر جهان خواست تا در ابتکار توسعه جهانی چین و توسعه در سراسر جهان در جهت ایجاد هم افزایی با دستور کار ۲۰۳۰ سازمان ملل در راه توسعه پایدار و تقویت مشترک مشارکت کنند.

وی همچنین، خواستار کنار گذاشتن ذهنیت جنگ سرد و تلاش برای همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد_برد شد در حالی که افزود: تاریخ بارها و بارها ثابت کرده است که رویارویی، مشکلات را حل نمی کند، بلکه فقط عواقب فاجعه باری را به دنبال دارد. حمایت گرایی و یکجانبه گرایی نمی تواند از هیچ کس محافظت کند؛ آنها در نهایت به منافع دیگران و همچنین منافع خود آسیب می رسانند. حتی بدتر از اعمال هژمونی و قلدری است که برخلاف جریان تاریخ است.

رئیس جمهور چین تصریح کرد که ما باید گفت‌ وگو را به جای تقابل و فراگیری را به جای طرد کردن انتخاب کنیم و در مقابل همه اشکال یکجانبه‌گرایی، حمایت‌گرایی، هژمونی یا سیاست قدرت بایستیم. مبانی اقتصاد چین که با انعطاف پذیری قوی، پتانسیل عظیم و پایداری بلندمدت مشخص می شود، بدون تغییر باقی می مانند.

وی افزود: ما به آینده اقتصاد چین اطمینان کامل داریم و چین به اصلاحات و گشایش‌ها متعهد است در حالی که روش های ملی را برای مشاغل خارجی ارائه می‌کند و همکاری‌ های باکیفیتی را برای پیشبرد طرح یک کمربند-یک جاده ارتقا می‌دهد.

شی همچنین تاکید کرد که این کشور به تلاش برای رسیدن به اهداف بی طرفی کربن ادامه خواهد داد تا به تعهد خود در قبال جامعه بین المللی احترام بگذارد و تقاضای توسعه با کیفیت بالا را برآورده کند.

در حالی که بازی های المپیک و پارالمپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ در ماه آینده افتتاح می شود، شی گفت که چین بازی های ساده، ایمن و باشکوهی را به جهان ارائه خواهد کرد.

کد خبر: ۱۳۰٬۲۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha