۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱
کارخانه های نساجی فردوس به خانه ها می رود| اشتغال‌زایی در گرو حمایت مسئولان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کارخانه های نساجی فردوس به خانه ها می رود| اشتغال‌زایی در گرو حمایت مسئولان

بیرجند- کارخانجات نساجی فردوس به عنوان یک صنعت مادر می‌تواند در صورت حمایت واقعی مسئولان برای اجرای طرح توسعه هر خانه یک کارخانه اشتغال زایی بیشماری در منطقه ایجاد کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کارخانجات نساجی فردوس در سال ۱۳۸۱ با هدف خدمت به صنعت نساجی کشور و همچنین احترام به مشتری با توجه به خواسته‌های آنها تأسیس و در سال ۱۳۸۴ با شروع تولید تجاری پا به عرصه صنعت نساجی گذاشت. اکنون نساجی فردوس توانسته با ظرفیت بیش از سه هزار تن انواع نخ و پارچه در سال و با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز و نیروی انسانی کارآزموده گام بلندی به سوی خودکفائی و بی نیازی صنعت نساجی کشور بردارد.

منطقه فردوس در استان خراسان جنوبی منطقه‌ای محروم بوده که خوشبختانه این شرکت شرایط مساعدی را برای اشتغال جوانان این خطه فراهم کرده است. همچنین نسل جدید پارچه‌های نساجی فردوس، باعث می شود که استفاده کنندگان احساس خنکی و راحتی بیشتری نسبت به پارچه‌های معمولی داشته باشند.

برای توسعه این صنعت که می‌تواند برای مردم خراسان جنوبی مزیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی به همراه داشته باشد نیاز به همکاری و مساعدت بیشتر مسئولان استان خراسان جنوبی وجود دارد تا مشکلات کنونی این صنعت گریبانگیر این صنعت در استان هم نشود و با توسعه آن شاهد اشتغال‎‌زایی و ارزآوری بیشتر برای خراسان جنوبی باشیم. در همین راستا با «احد کرمانی»، مدیر عامل کارخانجات نساجی فردوس گفت‌وگو کردیم تا در زمینه مزیت‌ها و مشکلات این واحد تولیدی مهم در استان خراسان جنوبی بیشتر بدانیم.

کارخانه های نساجی فردوس به خانه ها می رود| اشتغال‌زایی در گرو حمایت مسئولان

این مجموعه از چه تاریخی راه‌اندازی شد؟
این مجموعه در یک بازه زمانی در حدود سال ۱۳۶۷ تأسیس شد اما نیمه تعطیل بود، تا اینکه کارخانجات نساجی فردوس در اواخر سال ۱۳۸۱ با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی تأسیس شد. در سال ۱۳۸۲ طرح توجیهی ریسندگی تهیه و به تصویب سازمان گسترش و نوسازی صنایع رسید و در بهمن ماه ۱۳۸۲ عملیات ساختمانی آغاز و ماشین آلات لازم خریداری شد. با واردات ماشین آلات از نیمه دوم سال ۱۳۸۳ و پایان عملیات نصب، کارخانه از خرداد ۱۳۸۴ شروع بکار کرد و اکنون نیز به صورت کامل در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

در زمینه تولیدات و فروش خود می‌گویید؟
در حال حاضر این واحد تولیدی انواع نخ، پارچه و پوشاک را تولید می کند. به صورت دقیق‌تر تولیدکننده انواع نخ پنبه با نمرات مختلف، نخ پلی استر ویسکوز و پارچه گردباف است.

در سال ۱۳۹۱ با ایجاد فروشگاه‌های زنجیره ای در شهرها و شهرستان‌های مختلف از جمله فردوس، بیرجند، بشرویه، سرایان، تبریز، تهران، مشهد و ... تولیدات خود را به صورت مستقیم و با قیمت مناسب به بازار مصرف عرضه می‌کند که البته اصفهان، یزد، تهران و مشهد عمده‌ترین مراکز فروش محصولات این مجموعه هستند.

درباره سرمایه حاضر مجموعه، اشتغال‌زایی و افتخارات و اهداف خود نیز توضیح دهید؟
سرمایه کنونی مجموعه ما ۲۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است. همچنین اکنون ۲۳۵ نفر در کارخانه و واحدهای تابعه آن از قبیل واحدهای دوزندگی، فروشگاه‌ها و دفاتر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و ۱۵ نفر در ۴ کارگاه خانگی نیز با ما کار می‌کنند. ما با وجود تمام مشکلات و نارسایی‌‎ها نه تنها نیرویی تعدیل نکرده‌ایم بلکه به نیروهای خود افزوده‌ایم.

از مهمترین افتخارات کارخانجات نساجی فردوس می‌توان به دارنده تندیس بهترین نام تجاری در سال ۲۰۱۰، دارای آزمایشگاه معتبر کنترل کیفیت، تولید انواع نخ با کیفیت سیستم اوپن اند و رینگ، دارنده تندیس برترین شرکت از مؤسسه بین‌المللی کیفیت و دارنده بهترین ماشین آلات اروپایی اشاره کرد.

هدف ما نیز از راه‌اندازی این مجموعه ایجاد اشتغال برای جوانان بیکار مقیم شرق کشور و مناطق فعالیت این کارخانجات بود، همچنین به دنبال توسعه صنعت ریسندگی و رونق کسب و کار و ایجاد صنایع پایین دستی و وابسته با هدف کاهش مشکلات اجتماعی منطقه بودیم.

کارخانه های نساجی فردوس به خانه ها می رود| اشتغال‌زایی در گرو حمایت مسئولان

از مشکلات و موانع بر سر راه خود بگویید؟
مشکلات و سختی‌ها به صورت کلی در بخش نساجی زیاد است که به همین دلایل اکنون به عنوان مثال ۲ کارخانه نساجی در کشور با حدود ۱۲۰۰ نفر شاغل تعطیل شده است و مشکلات بسیاری با خود به همراه داشت. برای ما نیز این مشکلات از قبیل تحریم‌ها، نارسایی‌ها، عدم تخصیص ارز، کمبود منابع ریالی و عدم همکاری مسئولان وجود دارد ولی با این وجود خوشبختانه هنوز سرپا هستیم و تمام این مشکلات را بارها هم بیان کرده‌ایم اما کار به جایی نبرده است.

درخواست شما چیست؟
تنها در خواست ما اکنون تأمین منابع ریالی است که بتوانیم سرمایه در گردش داشته باشیم و مواد اولیه خود را که پنبه است و اکنون در فصل آن قرار داریم تهیه کنیم. متأسفانه یک مشکل که در این میان وجود دارد این است که بانک‌ها اعلام کرده‌اند به دلیل بخش‌نامه تا عید نوروز وام نمی‌دهند. این در حالی است که اگر واحدهای تولیدی به صورت کلی سرمایه در گردش نداشته باشند قادر به خرید مواد اولیه و قطعات نخواهند بود و نتیجه آن خوابیدن یک سرمایه مهم در خراسان جنوبی است.

همچنین از آنجایی که این کارخانه حدود ۲۰ سال است که فعال شده قطعات و تجهیزات آن فرسوده شده است و درخواست ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات را داشته‌ایم تا بتوانیم کل ماشین‌آلات را تغییر دهیم و توسعه سطح کاری کارخانه را نیز به همراه داشته باشیم.

کارخانجات نساجی فردوس در صورت توسعه چه مزیتی برای خراسان جنوبی خواهند داشت؟
از لحاظ اقتصادی و اشتغال‌زایی تأثیر بسیار بالایی دارد چرا که به عنوان یک صنعت مادر اشتغال‌هایی در حاشیه‌ و غیرمستقیم نیز خواهد داشت. در همین راستا اگر حمایت‌ها ملموس و واقعی شود، خراسان جنوبی می‌تواند به عنوان یک مرکز نساجی در کشور معرفی شود.

کارخانجات نساجی فردوس اکنون دو طرح برای توسعه در دست اجرا دارد که یکی در فردوس و دیگری در طبس است و اگر اجرایی شوند حتی یک نفر بیکار هم نخواهیم داشت.

در همین زمینه کارخانه‌ها به خانه‌ها خواهند رفت و تعداد کارگاه‌های خانگی بسیار افزایش خواهد یافت و در هر خانه می‌توانند کار دوخت لباس را انجام دهند تا تمام خانه‌ها یک کارخانه کوچکی برای خود داشته باشند و نگران بازار فروش و خریدار هم نباشد چرا که تأمین مواد اولیه و خرید و فروش هم بر عهده خود این مجموعه خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمددیهیم IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
      0 0
      جناب آقای مهندس کرمانی یکی از مدیران دارای سبک وفوق العاده دوراندیش هستند واقعا ایران باید به داشتن چنین شخصیتی به خود ببالد