۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
لزوم بازنگری در اخذ مالیات از خودروهای گرانقیمت! | دهها هزار کارتخوان غیر مجاز خاموش می شوند
«بازار» از دور جدید مالیات ستانی گزارش می دهد؛

لزوم بازنگری در اخذ مالیات از خودروهای گرانقیمت! | دهها هزار کارتخوان غیر مجاز خاموش می شوند

نمایندگان مجلس معتقدند؛ دریافت مالیات از پایه های مالیاتی جدید طبق قانون ضروری است و بی توجهی به آن تامین منابع مالی دولت را با مشکل مواجه می کند اما اخذ مالیات از برخی پایه های جدید نیازمندبررسی است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اگرچه دریافت مالیات برای اداره امور کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است چرا که بخش عمده ای از دخل و خرج دولت ها از این طریق تامین می شود، اما کم توجهی به چگونگی نحوه اخذ مالیات در برخی بخش ها البته بدون بررسی بخصوص در پایه های مالیاتی جدید موجب خواهد شد تا حقوق عده ای در این مسیر پایمال شود و یا اینکه تبعات منفی را به دنبال داشته باشد.

هر فرد یا فعال اقتصادی از کارگر ساده گرفته تا کارمند، صاحبان کارخانه و ... باید متناسب با فعالیت و درآمدی که دارند، سهم مالیاتی خود را به دولت بپردازند و گریز از چنین تکلیفی نادرست و اجحاف به حقوق سایرین است که متخلفین باید شناسایی و مورد بازخواست قرار گیرند

فراریان مالیاتی زیر ذره بین
از طرفی کارشناسان تاکید دارند؛ چون فرار مالیاتی در کشور بسیار بالاست، بنابراین شناسایی دقیق فعالان اقتصاد زیرزمینی که بدون هیچ زحمتی پولهای کلانی را به جیب می زنند و ردی از خود به جای نمی گذارند، ضروری است. افراد یا صاحبان مشاغل و کسب و کارهایی که با زیرکی اقدام به فعالیت های اقتصادی کرده اما در پرداخت مالیات دولت را همراهی نمی کند. پدیده ای که بعضا در شرکت های بزرگ و متوسط نیز دیده می شود و آنها با دور زدن قانون دارای چند دفتر و حساب و کتاب هستند تا با این ترفند از پرداخت مالیات متناسب با فعالیتی که دارند حذر کنند.

اقدام نادرستی که نباید نام آن را زرنگی دانست چرا که هر فرد یا فعال اقتصادی از کارگر ساده گرفته تا کارمند، صاحبان کارخانه و ... باید متناسب با فعالیت و درآمدی که دارند، سهم مالیاتی خود را به دولت بپردازند و گریز از چنین تکلیفی نادرست و اجحاف به حقوق سایرین است که متخلفین باید شناسایی و مورد بازخواست قرار گیرند.

البته در بودجه سال ۱۴۰۱ قرار است میزان درآمدهای مالیاتی کشور به نسبت میزان رقم مالیات سالجاری ۶۲ درصد افزایش یابد. افزایش درآمد پایداری که بخش عمده آن از طریق پایه های مالیاتی جدید قرار است تامین شود.

با شناسایی میزان تراکنش کارتخوانهای بانکی همچنین گردش مالی که ثبت می شود باید محاسبات برای چگونگی اخذ مالیات انجام شود، البته خیلی از کارتخوانها سیار بوده و گردش های مالی زیادی دارند، بنابراین بانک مرکزی باید با نظارت دقیق و بررسی به این موضوع مهم بنگرد تا در این مسیر حقوقی ضایع نشود و در مقابل نیز فرار مالیاتی از این طریق اتفاق نیفتد

شناسایی تراکنش های بانکی و آگاهی از میزان درآمدها
غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی دریافت مالیات بخصوص کسب درآمد از محل پایه های مالیاتی جدید چون دریافت مالیات از کارتخوانهای بانکی، خودروهای لوکس، خانه های خالی، مالیات برعایدی سرمایه و... آنگونه که بخش قابل توجهی از درآمدهای دولت از این طریق تامین شود، گفت: از آنجایی که ایران دارای قابلیت ها و ظرفیت های بالایی در بخش های مختلف اقتصادی است اما متناسب با این همه ظرفیت مالیات ستانی قابل توجهی صورت نمی گیرد در حالی که اگر جلو فرارهای گسترده مالیاتی گرفته شود به جرات می توان گفت؛ حتی با کسری این چنینی بودجه مواجه نخواهیم شد.

وی در پاسخ به اینکه موضوع اخذ مالیات از کارتخواها بخصوص آنهایی که پرونده مالیاتی ندارند توسط بانک مرکزی مطرح است، به نظر شما توجه به این موضوع چه اندازه می تواند در کسب درآمدهای مالیاتی موثر واقع شود؟ از طرفی تبعات آن چگونه خواهد بود چرا که برخی از این کارتخوانها در دست افراد کم درآمد و دست فروشها قرار دارد که درآمد کمی دارند، گفت: البته این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا با شناسایی میزان تراکنش ها همچنین گردش مالی که ثبت می شود محاسبات انجام شود. البته خیلی از کارتخوانها نیز هستند که سیار بوده و گردش های مالی زیادی دارند، بنابراین بانک مرکزی باید با نظارت دقیق و بررسی به این مهم بنگرد تا در این مسیر حقوقی ضایع نشود و در مقابل نیز فرار مالیاتی از این طریق اتفاق نیفتد.

فردی در زمان ارزانی خودرو این کالا را به قیمت ۱۰۰ یا ۱۵۰ میلیون تومان خریده است اما قیمت آن اکنون به بیش از یک میلیارد رسیده است، بنابراین این منطقی نیست که این فرد مالیات بپردازد، چنین موضوعی به نظر می رسد نیازمند بررسی و بازنگری است تا فقط از خودروهای خیلی گران مالیات گرفته شود و حقی پایمال نشود

دریافت مالیات از خودرهای لوکس نیازمند بررسی دقیق است
مرحبا خاطرنشان کرد: ازآنجایی که اکنون پول نقد در تبادلات تجاری، معاملات و داد و ستدهای روزمره کابرد چندانی ندارد، در چنین شرایطی ورود به این مقوله بسیار حساس است، البته از قبل نیز موضوع دریافت مالیات از کارتخوانهای بانکی مطرح بوده و خیلی ها پرونده مالیاتی پرکرده اند. به نظر می رسد اقدام بانک مرکزی در قطع فعالیت کارتخوانهایی که پرونده مالیاتی ندارند به دلیل شفاف سازی فعالیت ها و جلوگیری از فرار مالیاتی در راستای اجرای قانون است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به دریافت مالیات از خانه های خالی اشاره کرد و افزود: قوانینی هستند که ابلاغ شده است اما در اجرا معمولا با مشکلاتی مواجه ایم، مثلا وقتی قانون دریافت مالیات از خانه های خالی تصویب شد، سامانه ملی اطلاعات املاک کشور به درستی آماده نبود که این اقدام با تعلل حدود ۷ تا ۹ ماهه مواجه شد. اکنون نیز بحث اخذ مالیات از خودروهای لوکس و گرانقیمت (بالای ۱ میلیارد تومان) مطرح و طبق قانون در پایه های مالیاتی جدید این موضوع برای کسب درآمد دولت لحاظ شده است اما این موضوع نیز دارای اشکال است.

وی در ادامه گفت: به طور مثال فردی در زمان ارزانی خودرو این کالا را به قیمت ۱۰۰ یا ۱۵۰ میلیون تومان خریده است، اما قیمت آن اکنون به بیش از یک میلیارد رسیده است، بنابراین این منطقی نیست که این فرد مالیات بپردازد، چنین موضوعی به نظر می رسد نیازمند بررسی و بازنگری است تا فقط از خودروهای خیلی گران مالیات گرفته شود و حقی پایمال نشود.

یکی از معضلات کارتخوانها تعداد کثیر آنها است که در دست مردم است اما بعضا هیچ حساب و کتابی برای پرداخت مالیات ندارند، بنابراین این کارتخوانها باید به حسابهای مالیاتی متصل شوند تا گردش مالی آنها کنترل شود و دولت از این طریق از فعالان اقتصادی و یا افرادی که خدمات ارائه می کنند طبق قانون کسب مالیات کند

کنترل کاتخوانهای بانکی برای پرداخت مالبات و شفاف سازی امور
جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی اخذ قانونی مالیات برای تامین منابع مالی دولت گفت: پرداخت مالیات حق قانونی همه است اما برخی ها سعی می کنند که خود را در تامین منابع مالی دولت که صرف نیازهای کشور می شود شریک نکنند این افراد باید شناسایی شوند و طبق قانون مالیات بدهند. به طور مثال یکی از معضلات، تعداد کثیر کارتخوان هایی است که در دست مردم است اما بعضا هیچ حساب و کتابی برای پرداخت مالیات ندارند، بنابراین این کارتخوانها باید به حسابهای مالیاتی متصل شوند تا گردش مالی آنها کنترل شود و دولت از این طریق از فعالان اقتصادی و یا افرادی که خدمات ارائه می کنند طبق قانون کسب مالیات کند.

وی با بیان اینکه دهها هزار کارتخوان در مغازهها و یا به صورت سیار ابزار پرداخت و دریافت پول شده اند که بعضا به سازمان امور مالیاتی وصل نیستند گفت: سازمان امور مالیاتی به صاحبان کارتخوانها پیامک می دهد که پرونده مالیاتی تکمیل کنند اما گویا بانک مرکزی قصد دارد کارتخوانهایی که پرونده مالیاتی را تکمیل نکنند غیر فعال کند چرا که دولت باید از ظرفیت های فراوان و فعالیت های اقتصادی و ... طبق قانون و مقررات مالیات کسب کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اظهارداشت: البته دریافت مالیات به شکل گسترده از پایه های مالیاتی جدید هنوز اجرا نشده است و از سال آینده شکل عملیاتی به خود می گیرد. بنابراین دولت طبق قانون موظف به دریافت مالیات و شناسایی افراد یا فعالان اقتصادی است که درآمدزایی دارند اما نمی خواهند بخشی از درآمدهای خود را در قالب مالیات به دولت بپردازند.

تلاش براین است که وابستگی های بودجه از فروش نفت به تدریج کاهش یابد و در مقابل آن دولت اقدامات خود را در مسیر شناسایی مالیات گریزان به کار گیرد تا با شناسایی آنها بتواند مالیات ستانی کند البته مالیات ستانی نیز نباید طوری باشد که فشار فراوانی به بخش تولید و یا فعالان اقتصادی وارد شود بلکه متناسب با درآمدها هر فردی سهم خود را در قالب مالیات به دولت بدهد

دریافت مالیات از طریق پایه های مالیاتی جدید با هدف کسب درآمد پایدار و فاصله گیرای از فروش نفت
قادری خاطرنشان کرد: تلاش براین است که وابستگی ها بودجه از فروش نفت به تدریج کاهش یابد و در مقابل آن دولت اقدامات خود را در مسیر شناسایی مالیات گریزان به کار گیرد تا با شناسایی آنها بتواند مالیات ستانی کند البته مالیات ستانی نیز نباید طوری باشد که فشار فراوانی به بخش تولید و یا فعالان اقتصادی وارد شود بلکه متناسب با درآمدها هر فردی سهم خود را در قالب مالیات به دولت بدهد.

بنا به این گزارش، در بودجه سال آینده قرار است، میزان کسب درآمد از محل اخذ مالیات ۶۲ درصد نسبت به سالجاری افزایش یابد این اقدام دولت در راستای توجه به درآمدهای پایدار اگر چه اقدامی درست است اما رویکرد مالیات ستانی اولا طبق قانون و مقررات باید مطابق با میزان درآمدهای افراد و صاحبان مشاغل حاصل شود از طرفی نیز بیشترین تمرکز بر شناسایی مالیات گریزان باشد تا فشار آنچنانی به بخش تولید، صادرات و ... وارد نشود.

کد خبر: ۱۳۰٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha