۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
تغییرات زیست محیطی بزرگترین ریسک اقتصادی سال ۲۰۲۲ است
بازار گزارش می دهد؛

تغییرات زیست محیطی بزرگترین ریسک اقتصادی سال ۲۰۲۲ است

سال جدید میلادی اغاز شده است و پیش بینی وضعیت اقتصادی در سال جدید شروع شده است. به نظر می رسد اولین و اصلی ترین ریسک اقتصادی در این سال تغییرات جوی باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: هر ساله گزارش ریسک جهانی توسط مجمع جهانی اقتصاد ارایه می شود و اصلی ترین و بزرگترین خطراتی که اقتصاد دنیا را تهدید می کند، معرفی می شود، بر مبنای گزارش تازه که برای سال ۲۰۲۲ تهیه شده است اصلی ترین خطراتی که اقتصاد دنیا را در سال جدید تهدید می کند مشکلات زیست محیطی است.

این مشکل از سالهای قبل در اقتصاد دنیا وجود داشت ولی در این سالها اهمیت این مساله بیشتر شده است زیرا سرعت افزایش دمایزمیت و تاثیر ان روی زمدگی مردم بیشتر شده است.

بر مبنای این گزارش تغییرات جوی، افزایش دمای زمین، خشکسالی و سیل و طوفان های شدید باعث شده است تا بسیاری از زیرساختهای صنعتی در دنیا اسیب ببیند و چالشهای جدی را برای اقتصاد جهان ایجاد کند.افزایش بدهی های دولتی هم مشکل دیگری است که باید با جدیت پیگیری شود.

مشکلی که در نتیجه همه گیری کرونا در دنیا وافزایش حمایتهای دولتی از مردم در این دو سال تشدید شد و باعث شد تا چالشهای زیادی را برای اقتصاد و زیر ساختهای مالی ایجاد کند.

طبق گزارش ریسک جهانی مجمع جهانی اقتصاد اولین و اصلی ترین ریسکی که در سال ۲۰۲۲ برای اقتصاد دنیا می توان متصور بود، شکست در عرصه اجرای سیاستهای زیست محیطی و وخیم تر شدن اوضاع محیط زیستی در دنیا است.

مساله ای که در سالهای اخیر بارها و بارها به ان تاکید شده است ولی در این روزها بیشتر از قبل مورد توجه قرار دارد. بدتر شدن وضعیت اب و هوا، افزایش شمار بحران ها و اسیبهای زیست محیطی از قبیل سیل و طوفان باعث می شود تا هم صنایع و هم زیرساختهای شهری با چالشهای تازه ای روبرو شوند.

مجمع جهانی اقتصاد در این گزارش ده ریسک بزرگ اقتصاد دنیا طی یک دهه اینده را معرفی کرد. بر مبنای این گزارش اولین و اصلی ترین ریسک شکست در حمایت از محیط زیست و کاهش اسیبهای وارد شده در نتیجه تغییزات جوی است. دومین ریسک شرایط بد اب و هوایی مانند خشکسالی های طولانی یا بارندگی های بیش از حد است و سومین ریسک از بین رفتن تنوع زیستی در دنیا به دلیل همین تحولات است.

احتمال ایجاد بیماریهای تازه در دنیا و همه گیری های جدید مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.بحران بدهی و از بین رفتن زیر ساختهای محیط زیستی از دیگر ریسک هایی است که در این سال وجود دارد.

مجمع جهانی اقتصاد در ادامه این گزارش بر ضرورت حرکت به سمت انتشار کربن صفر تاکید کرد و نوشت:« دنیا طرح هایی برای کاهش بازه زمانی مورد نیاز رسیدن به انتشار کربن صفر دارد. در این طرح ها رساندن میزان انتشار کربن به مرز صفر تا سال ۲۰۵۰ تاکید شده است ولی به نظر می رسد باید تلاش کنیم تا این سیاست تا سال ۲۰۳۵ اجرا شود. سیاستی که از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند دنیا را برا این نسل و نسل اینده جای بهتری بکند.»

در ادامه گزارش بر تاثیر مسایل زیست محیطی روی اقتصاد تاکید شد و نوشت: «در این روزها محیط زیست اولین و اصلی ترین مساله مردم است. اقتصاد بدون توجه به ریسکهای زیست محیطی امکان کار ندارد و می تواند چالشهای مالی زیادی را برای دنیا به وجود بیاورد.»

مجمع جهانی اقتصاد تاکید کرد در صورتیکه دنیا بخواهد افزایش دمای کره زمین را به سطح ۲ درجه برساند باید باید میزان انتشار کربن را به طور متوسط ۴ درصد در سال کاهش دهد و این روند را تا سال ۲۰۳۵ ادامه دهد. اما اگر بخواهد این روند افزایش دما را بیشتر کاهش دهد و مانع از افزایش دما بیش از ۱.۵ درجه شود، در این صورت باید میزان انتشار کربن را بالغ بر ۷ درصد در هر سال در فاصله ۱۵ سال اتی کاهش دهد.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha