اجبار به کوچ از تولید لوازم خانگی به صنعت دکوراسیون| کیفیت کاغذ دیواری ایرانی برابر با اروپایی
مدیر عامل شرکت تولید کاغذ دیواری مطرح کرد

اجبار به کوچ از تولید لوازم خانگی به صنعت دکوراسیون| کیفیت کاغذ دیواری ایرانی برابر با اروپایی

قهرمانی، مدیرعامل یک شرکت تولید کاغذ دیواری به بازار گفت: هر متر کاغذ دیواری با کیفیت ایرانی در مقایسه با نسخه اروپایی بیش از ۵۰ درصد و ۷ یورو ارزان تر است.

بازار؛ گروه صنعت: شاید شما هم به این فکر افتاده باشید که حالا که در آستانه سال نو قرار داریم دستی به سر و روی خانه تان بکشید و از در و دیوار خانه تا وسایل را همگی نونوار کنید. هر چند شاید تغییر وسایل از جمله مبلمان چندان با اندوخته مالی تان هماهنگ نباشد ولی به طور قطع می توانید لباس جدیدی به دیوارهای خانه تان بپوشانید؛ لباسی که یک بار می تواند طیفی از رنگ های پاستلی و روغنی را تشکیل دهد یا برای تنوع بیشتر کاغذ دیواری هایی باشد که در مقایسه با رنگ آمیزی، ‌ سریع تر، بدون بو و با تنوع بالاتری جای رنگ دیوار قدیمی را بگیرد.

البته انتخاب از بین طیف وسیع کاغذ دیواری هم کار چندان راحتی نیست، حتی اگر همه چیز را ساده بگیرید باز بین انتخاب کاغذ دیواری ایرانی و خارجی با چالش هایی مواجه خواهید شد و از خود خواهید پرسید اگر کاغذ دیواری ارزان ایرانی را خریداری کنم، کیفیت مناسبی دارد؟ یا دل را به دریا بزنم و تمام اندوخته را فدای کاغذ دیواری خارجی کنم که باز هم جز قیمت گران تر، مشخص نیست عمر و کیفیت آن چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال و بررسی چالش هایی که همین تولیدکنندگان صنعت دکوراسیون در حوزه تولید کاغذ دیواری پشت سر می گذارند به سراغ آقاوردی قهرمانی، مدیر عامل یک شرکت تولیدکننده کاغذ دیواری رفتیم که گفتگوی «بازار» با این فعال صنعت دکوراسیون را در ادامه خواهید خواند.

پیش از اینکه پا به عرصه دکوراسیون بگذارم از سال ۱۳۶۱ در صنعت کشور به عنوان تولید کننده لوازم خانگی کار خود را شروع کردم. مسیر و هدف روشن بود و تا سال ۸۴ با تولید ۳۲ قلم کالا توانستم موفقیت های خوبی را به دست بیاورم. اما رفته رفته آینده صنعت با افزایش قاچاق لوازم خانگی و واردات بی رویه به قدری تیره و تار شد که دیگر نتوانستم ادامه دهم و به اجبار آن را رها کردم

* چند سال است که در صنعت دکوراسیون داخلی دست به تولید کاغذ دیواری می زنید و بفرمایید تاکنون چه فراز و فرود هایی را در این مسیر پشت سر گذاشته اید؟
بگذارید بخش دوم سوال تان را ابتدا پاسخ دهم؛ پیش از اینکه پا به عرصه دکوراسیون بگذارم از سال ۱۳۶۱ در صنعت کشور به عنوان تولید کننده لوازم خانگی کار خود را شروع کردم. مسیر و هدف روشن بود و تا سال ۸۴ با تولید ۳۲ قلم کالا توانستم موفقیت های خوبی را به دست بیاورم. اما رفته رفته آینده صنعت با افزایش قاچاق لوازم خانگی و واردات بی رویه به قدری تیره و تار شد که دیگر نتوانستم ادامه دهم و به اجبار آن را رها کردم.

البته نمی توانستم به عنوان یک تولید کننده دست از تولید بکشم و نسبت به آینده صنعت و اقتصاد کشورم بی تفاوت باشم، ‌ بنابراین با سرمایه ای که داشتم از سال ۹۲ وارد عرصه دکوراسیون و تولید کاغذ دیواری شدم و برای پیشرفت بهتر در این حوزه اقدام به واردات زیر ساخت های کارخانه ای در اروپا با ۱۸۰ سال قدمت کردم.

آن ها دو تا شعبه در بلژیک و فرانسه داشتند که فرانسوی ها را به طور کامل با کمک گروهی که داشتم آوردم. بنابراین محصولاتی که اکنون به بازار عرضه می کنیم به لحاظ کیفی در حد تولیدات اروپایی است؛ به طوری که حلال ما پایه آبی دارد و هیچ گونه عارضه زیست محیطی ندارد. این درحالی است که محصولات چینی به واسطه پایه شیمیایی که دارند عوارض جبران ناپذیری را بر روی محیط زیست بر جای می گذارند.

* چند درصد مواد اولیه مورد نیازتان را از طریق خارج از کشور تامین می کنید؟ آیا در بین محصولات تان هم محصول خارجی دارید؟
در حال حاضر نیازی به واردات محصول نداریم و تمام تولیدات مان نتیجه تلاش و همت مهندسان ایرانی و خودمان در بخش طراحی و تولید است. با این حال در بخش تامین مواد اولیه هنوز برخی از آن ها را از طریق واردات تامین می کنیم اما ۸۰ درصد مواد اولیه همچون پی وی سی، نیروی انسانی و تجهیزات داخلی همگی داخلی هستند. همچنین همانطور که اشاره کردم در بحث کیفی تولیدات مان افتخار مان این است که محصولات مان قابل رقابت نه با چین بلکه با اروپا است که هیچ گونه عارضه زیست محیطی ندارد.

کاغذ دیواری نسبت به رنگ امتیاز های خیلی زیادی از جمله تنوع بسیار بالا دارد. همچنین سرعت اجرای آن در خانه ها بیشتر است؛ به طوری که اگر بخواهید دیوارهای یک خانه دو خوابه با ۷۰ تا ۸۰ متر مساحت را رنگ بزنید، باید حداقل ۱۵ روز میزبان یک نقاش باشید اما نصاب کاغذ دیواری تنها یک صبر تا عصر مهمان شما هست

* به عنوان تولید کننده کاغذ دیواری به نظرتان پوشش نصبی برای دیوار چه مزیتی نسبت به انواع رنگ های پاستلی و روغنی دارد؟
کاغذ دیواری نسبت به رنگ امتیاز های خیلی زیادی از جمله تنوع بسیار بالا دارد. همچنین سرعت اجرای آن در خانه ها بیشتر است؛ به طوری که اگر بخواهید دیوارهای یک خانه دو خوابه با ۷۰ تا ۸۰ متر مساحت را رنگ بزنید، باید حداقل ۱۵ روز میزبان یک نقاش باشید اما نصاب کاغذ دیواری تنها یک صبر تا عصر مهمان شما هست و خیلی زود نتیجه را خواهید دید. علاوه بر این هزینه کاغذ دیواری به نسبت رنگ خیلی مقرون به صرفه تر است و به لحاظ دوام و عمر مفید هم اگر نصب کاغذ دیواری درست انجام شود، بین ۵ تا ۱۵ سال ماندگاری دارد.

* خیلی اوقات میشنویم که کیفیت کاغذ دیواری های ایرانی چندان کیفیت خوبی ندارند و زود خراب می شود. آیا این یک فرهنگ جا افتاده است یا این که یک سری از همکاران شما محصولاتی ارائه می دهند که کیفیت چندانی نداشته و این نگاه منفی را ایجاد کرده اند؟
در گذشته کارخانه ای در حوزه کاغذ دیواری در ایران فعالیت می کرد که پایه و نوع فعالیتش نسبت به تولیدکنندگان امروزی به طور کامل متفاوت بود. به تولیدات آن ها داپلکس می گفتند که از سال ۱۳۴۷ با نام دیگری و کیفیت متناسب با زمان خود در ایران تولید می شد. همانطور که اشاره کردم سبک آن تولیدکنندگان کاملا متفاوت بود و نوع کاغذ دیواری شان هم در معنای حقیقی کاغذ بود.

از همین رو سفارش دهنده نمی توانست کاغذ دیواری را بشوید و فقط در شرایط خاص امکان پاک کردن آن را با یک دستمال نمناک داشت. اما کاغذ دیواری هایی که اکنون تولید می کنیم را می توانید به راحتی با اسکاچ بشویید.

بنابراین منشا تصوری که هنوز بین برخی از خانواده ها وجود دارد از همان کاغذ دیواری قدیمی آمده است و همچنان تصور این است که همچنان از همان کاغذ داپلکس که دو طرف آن کاغذ است استفاده می شود. اما محصول ما این طور نیست. پشت محصولات مان از کاغذ است که به دیوار چسبندگی داشته باشد اما رویه آن از جنس پی وی سی و قابل شستشو است و به راحتی تمیز می شود.

در حال حاضر نیز برای تولید این محصولات بالغ بر ۱۵۰ نفر کارگر در کارخانه مشغول به کار هستند و همچنان برنامه توسعه کارخانه را هم در دست داریم. بنابراین در صورت حمایت های حداقلی میتوان علاوه بر تأمین نیازهای داخل، صادرات هم داشته باشیم. طی یک ماه گذشته هم مشتریانی از عراق، ترکیه و آذربایجان به ما مراجعه کردند و امیدواریم شرایط برای صادرات محصولات مان به زودی فراهم شود.

در حال حاضر همین محصولاتی که تولید می کنیم در بلژیک متری ۱۲ یورو به فروش می رسد که به عنوان تولید کننده داخلی برای مردم کشورمان این محصول با فاصله ۷ یورویی در بازار ۵ یورو عرضه می کنیم

* طی صحبت های تان اشاره کردید که کیفیت محصولات تان با نمونه های با کیفیت اروپایی برابری می کند، بفرمایید تولیدات تان چقدر با نمونه های خارجی فاصله قیمتی دارند؟
در حال حاضر همین محصولاتی که تولید می کنیم در بلژیک متری ۱۲ یورو به فروش می رسد که به عنوان تولید کننده داخلی برای مردم کشورمان این محصول با فاصله ۷ یورویی در بازار ۵ یورو عرضه می کنیم.

البته به لحاظ کیفی کاغذ تولیدی این کارخانه را نباید با کاغذ تولید چین مقایسه کنید که پایه حلال آن شیمیایی و ۵۰ درصد پی وی سی آن مواد بازیافتی است و چینیها در این کار استاد هستند. بنابراین شما باید این محصول را با محصول مشابه اروپایی مقایسه کنید؛ در این صورت کیفیت و کار آن را متوجه میشوید.

به ازای هر یک رول کاغذ، نزدیک به یک تا یک و نیم دلار می توانیم ارزآوری داشته باشیم و این امکان وجود دارد که بتوانیم برای بازار سوریه، عراق، آذربایجان، افغانستان صادرات داشته باشیم. اگر شرایط فراهم شود، در این مرحله حداقل یک میلیون رل برای این کشورها صادر خواهیم کرد

* فکر می کنید اگر برجام دیگری باشد و روابط بین المللی بهبود یابد چقدر ظرفیت صادراتی در این زمینه داریم؟
به ازای هر یک رول کاغذ، نزدیک به یک تا یک و نیم دلار می توانیم ارزآوری داشته باشیم و این امکان وجود دارد که بتوانیم برای بازار سوریه، عراق، آذربایجان، افغانستان صادرات داشته باشیم. تاکنون از نمونه هایی که فرستادیم، استقبال خیلی خوبی شده است.

اگر شرایط فراهم شود، در این مرحله حداقل یک میلیون رل برای این کشورها صادر خواهیم کرد که به ازای هر رول یک دلار در نظر بگیریم، در سال اول یک میلیون دلار ارزآوری خواهیم داشت؛ ولی مساله اصلی اسن است که تعاملات بانکی شرایط را برایمان دشوار ساخته است.

* علاوه بر معضل صادرات، به عنوان تولیدکننده داخلی با چه چالش های دیگری مواجه هستید؟
در حوزه تولید مشکلات فراوانی وجود دارد و تنها برای ما هم نیست. در کل ایران شما هیچ واحد تولیدی را پیدا نمی کنید که بدون مشکل باشد. البته اکثر تولیدی ها از جمله خودمان خواهشی که داریم این است که برای ما مشکل به وجود نیاورند، از آن ها حمایت نمی خواهیم. با وجود تمام مشکلاتی که در مسیر مان قرار دارد سعی می کنیم به روز باشیم و اگر مزاحمت های جانبی نباشد، سالانه خیلی راحت می توانیم ۲۰ تا ۳۰ درصد نیروی کار خود را افزایش دهیم.

برای هر یک نفری که اشتغال ایجاد می کنید، حداقل چهار عضو یک خانواده تحت پوشش قرار می گیرند. وقتی خانم خانه بداند که همسرش دارای کار شده و درآمد ثابتی دارد، یک امنیت خاطر برایش فراهم می شود. روی این حساب همه باید دست به دست بدهیم که بجای این که وارد کننده باشیم، تولید کننده و صادر کننده باشیم. در کارخانه خودمان کارشناس، کارشناسی ارشد و دکتر از رشتههای مختلف داریم و خودشان کار را اداره میکنند.

* به عنوان سؤال پایانی بفرمایید در صورتی که موانع و مشکلات مقداری کنار برود و متولیان همکاری بهتری با بخش تولید داشته باشند، چشم انداز ۱۰ سال آینده خودتان را چگونه میبینید؟
امیدوار هستیم که با حمایت اندکی یا اگر در کارمان کار شکنی نکنند، علاوه بر نیاز های داخلی، کارخانه صادر کننده موفقی هم در خاورمیانه باشیم.

کد خبر: ۱۳۰٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha