۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
سیستم مالیاتی ایران شفاف نیست| پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای در اعمال مالیات
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

سیستم مالیاتی ایران شفاف نیست| پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای در اعمال مالیات

اردبیل- حسن زاده، استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل سیستم مالیات کشور را غیر شفاف ذکر کرد و گفت: باید به تناسب درآمد و سود از بخش تولید مالیات دریافت شود.

محمد حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: اعتماد مردم و مؤدیان به حوزه مالیات و تسلیم خوداظهاری در این زمینه منوط به شفافیت سیستم دریافت و پرداخت مالیات است که متأسفانه در این فرآیند ما با مشکلات و نارسایی هایی روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا از سرمایه‌گذاران و فعالان بخش اقتصادی به تناسب رونق کسب و کار و درآمد و سود مالیات دریافت می شود که این فرآیند در قالب یک سیستم تشخیصی دقیق به انجام می رسد اما در کشورمان رقم پرداخت مالیات ثابت و الزام‌آور است.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های استان اردبیل گفت: زمانی که فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کار سودی نداشتند بلکه متضرر شدند، پرداخت مالیات بی معناست و از همین رو در کشورهای مختلف با حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سعی بر این است تا به افزایش درآمد مالیاتی کمک شده تا دولت بتواند بخشی از منابع خود را تأمین کند.

حسن‌زاده افزود: برخلاف ایران که اتکای اقتصاد آن بر نفت است، در سایر کشورهای اروپایی و جهان غرب عمده منابع درآمدی متکی به مالیات است به شرط آن که فعالان اقتصادی با رونق کسب و کار بتوانند مالیات پرداخت کرده و به دولت در امور مختلف کمک کنند.

وی جایگاه ایران را در بهبود فضای کسب و کار رتبه ۱۳۰ در بین ۱۳۸ کشور دنیا اعلام کرد و ادامه داد: ما در رده‌های پایین فضای کسب و کار در دنیا هستیم و از همین رو سرمایه‌گذاران و کارآفرینان ما چندان رغبتی به پرداخت مالیات نداشته و حتی از پرداخت آن فراری هستند.

حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: دولت باید با حمایت همه‌جانبه به بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی و اشتغال کمک کرده تا از محل سودآوری بتواند بیشترین منابع مالیاتی را دریافت کند.

وی پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای کارشناسان مالیاتی در برآورد پرداخت مالیات مؤدیان را یادآور شد و اضافه کرد: این رفتار سلیقه‌ای نیز به سلب اعتماد مؤدیان منجر شده در حالی که سیستم مالیاتی ما باید شفاف و پاسخگو بوده و از رفتارهای سلیقه‌ای پرهیز کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: جلب اعتماد در این زمینه نیاز به اصلاح فرآیند مالیاتی دارد و شایسته است در کشور ساختار مالیاتی به سمت شفافیت و حمایت بیشتر از تولید حرکت کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۹۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha