۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
 تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت:

تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها از طریق بانک‌ها انجام می‌شود

فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: تامین مالی پروژه‌های پتروپالایشگاه‌ها با توافق وزیر نفت و وزیر اقتصاد از طریق بانک‌ها انجام می شود.

به گزارش بازار، علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به قانون حمایت از صنایع پایین دستی که به قانون پتروپالایشگاه ها معروف است، گفت: تهیه این آئین نامه مقداری زمان برد اما در نهایت ارائه شد. پس از آن، تعدادی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در پتروپالایشگاه ها اعلام آمادگی کرده و راه های تامین مالی خود از جمله بورس را مطرح کردند.

وی درباره مشکلات پیش روی سرمایه گذارهای بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پتروپالایشگاه ها اظهار کرد: سرمایه گذارها پنجره طلایی که در سال گذشته در بورس ایجاد شد را از دست دادند. این سرمایه گذارها همچنان پیشنهادات خود را دارند و در حال حاضر در کارگروه هایی نیز شرکت می کنند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو افزود: کاری که سرمایه گذارها قصد انجام داشتند به جز یک یا دو پروژه خاص مانند پروژه تکمیلی ستاره خلیج فارس تا کنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است. مهندس اوجی وزیر نفت و دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد مشترکا در برنامه تامین مالی خط لوله تابش اعلام کردند از کنسرسیوم های بانکی برای تامین مالی پروژه های پتروپالایشگاهی استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه مذاکرات در این خصوص در جریان و در حال نهایی شدن است، عنوان کرد: بر این اساس، چهار میلیارد دلار از طریق کنسرسیوم های بانکی در حوزه پتروپالایشگاهی سرمایه جذب می شود. سرمایه گذارانی که پیش از این اعلام علاقه کرده بودند اما اقدام چندانی انجام ندادند، می توانند سرمایه هایشان را تجمیع کنند و یا برای تامین مالی به سراغ بانک ها بروند تا کار شروع شود.

فروزنده با تاکید بر اینکه منابع بانکی باید در پروژه های عظیم ملی سرمایه گذاری شود و این به سود اقتصاد کشور است، بیان کرد: این کار با همکاری وزارت نفت و اقتصاد برنامه ریزی شده است. یکی از برنامه های آقای رئیسی در انتخابات این موضوع بود که نقدینگی را به سمت پروژه های بزرگ و ملی هدایت کند.

مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت درباره فواید تامین مالی پتروپالایشگاه ها از طریق بانک گفت: با این کار نقدینگی بانک ها در بازارهای غیرمولد مانند ارز، سکه و طلا تزریق نخواهد شد. فایده دوم این است که پروژه های ملی جلو می رود که فاکتور بسیار مهمی است زیرا اساسا دور شدن از خام فروشی از طریق اجرای این پروژه ها امکان پذیر است. این پروژه ها بسیار سود ده هم هستند و مطمئنا بانک ها نیز از این سرمایه گذاری سود زیادی خواهند برد.

کد خبر: ۱۲۹٬۹۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha