۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کووید۱۹ بازار کار کشاورزی را تغییر خواهد داد؟

کووید۱۹ بازار کار کشاورزی را تغییر خواهد داد؟

کشاورزی جزو صنایعی است که تأمین معیشت افراد را بر عهده دارد. از سویی وجود نیرو ی کار در کل زنجیره غذایی به عنوان یک ضرروت است ، که باعث شده تا فعالیت ها در بخشهای مختلف آن ادامه یابد.

فرحناز سپهری؛ خبرگزاری بازار-به گزارش «دیلی ماوریک»، بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی عموماً به عنوان مناطق دارای امنیت غذایی در نظر گرفته می شوند و از جایگاه برجسته ای در شاخص جهانی امنیت غذایی برخوردار هستند. این بدان معناست که این مناطق باید حداقل نگرانی های مربوط به امنیت غذایی، با همه گیری کووید۱۹ را داشته باشند . با این حال، چالش رو به رشد در بخش کشاورزی در کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند، از سوی دیگر، کمبود کارگران مزرعه به دلیل بسته شدن مرزها که سعی در مهار گسترش کووید۱۹ دارند مشکلاتی را در این بخش رقم زده است.

همچنین این امر پیامدهای سریع و قابل توجهی دربر خواهد داشت. زیرا باعث محدود شدن انتقال بسیاری از کارگران کشاورزی از اروپای شرقی خواهد شد. این چالش فقط به اروپا محدود نمی شود، بخش هایی از ایالات متحده همچنین با  کمبود نیروی کارفصلی که معمولاً از مکزیک می آیند، روبرو است. این کشوری است که قبل از کووید۱۹، نگرانی هایی در مورد کمبود کارگران مزرعه را داشته است و اکنون با چشم انداز عدم امکان دسترسی به حدود ۱۰ درصد از کارگران زراعت به دلیل مشکلات ویزای موقت برای کارگران مزرعه که از کشورهای همسایه می آیند، روبرو است. این پاندمی احتمالاً اوضاع را تشدید  کند و کشاورزان در این کشورها نگران این هستند که محصولات زراعی در مزارع پوسیده شوند،  این مساله می تواند روی تامین مالی شان تاثیر گذارد.

در همین راستا سوالی مطرح می شود که آیا کمبود نیروی کار فعلی ممکن است منجر به افزایش اتوماسیون در بخش پس از کووید۱۹ به عنوان اقدامی برای کاهش چنین چالش هایی در آینده شود. درحالی که باید در نظرداشت اتوماسیون اقدامی ساد ه ای در بخش های مختلف کشاورزی نخواهد بود.

بخش های فرعی مانند باغبانی (میوه و سبزیجات) احتمالاً همچنان نیاز به تعداد زیاد کارگر دارد، اما در صورت امکان، احتمالاً انتشار فناوری سرعت می یابد. این به طور خاص برای سیاست گذاران کشورهایی مانند آفریقای جنوبی صورت می گیرد که در برنامه ملی توسعه خود (NDP) اشتغال یک میلیون نفر را در بخش های کشاورزی و فرآوری محصولات کشاورزی را تا سال ۲۰۳۰ مدنظر قرارداده است. به طوری که افزایش سرمایه گذاری در این بخش، افزایش بهره وری کشاورزی و منطقه زراعی، گسترش بازارهای صادراتی، ترویج زیربخش های کشاورزی ونیاز به نیروی کار و سرمایه گذاری در آبیاری را می طلبد.

از زمان انتشار NDP در سال ۲۰۱۲، در مناطقی  میزان محصولات مانند مرکبات، ماکادامی، سیب، انگور، آووکادو و سویا، افزایش یافته است. علاوه بر این، اشتغال در کشاورزی از۷۱۸ هزار در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۲ به ۸۸۵ هزار در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۹ افزایش یافته، که  با ۲۳ درصد رشد همراه بوده است.

nv آفریقای جنوبی، از زمان شروع تشدید بیماری همه گیر کووید۱۹، کمبود کارگر کشاورزی وجود نداشته است. در حالی که، آفریقای جنوبی در موقعیتی چالش برانگیز با کارگران غیر ماهر و غالبا بیکار و از سوی کمبود کار ماهر، مواجه است. در عین حال کشاورزی به عنوان بخش تأمین معیشت و در میان افراد، به خوبی جای گرفته است و کل زنجیره ارزش غذایی به عنوان یک "الزام " طبقه بندی شده است، که باعث می شود فعالیت ها در این بخش ادامه یابد. همچنین باید اشاره کرد چالش فعلی کمبود نیروی کار در اروپا و ایالات متحده ممکن است باعث افزایش اتوماسیون پس از کووید۱۹ شود. که باید سیاست گذاران و  دست اندرکاران صنعت باید به آن  توجه کنند.

کد خبر: ۱۲٬۹۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha