۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در مناطق محروم| فن آوری کُره‌ای در گمیشان بومی سازی شد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در مناطق محروم| فن آوری کُره‌ای در گمیشان بومی سازی شد

گرگان- فن آوری تولید چسب تله های بیولوژیکی با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی و تلاش محققان ایرانی در استان گلستان بومی سازی شد.

بازار؛ اعظم محبی: اقتصاد گلستان بر پایه بخش کشاورزی است و باید صنایع تبدلی و تکمیلی و وابسته به آن ایجاد شود تا بتواند بخشی از نیاز کشاورزان و باغداران را برطرف کند.

انواع سم ها، کودها، تله های بیولوژیکی، نوارهای آبیاری از جمله ملزومات کشاورزی و باغداری بوده و اگر مواد و محصولات باکیفیت تهیه شود میزان بهره وری محصول را هم افزایش خواهد داد.

شرکت دانش بنیان «رادین پلاست کاوان» در شهرک صنعتی سیمین شهر گلستان واقع شده و تولیدکننده انواع محصولات پلیمری در حوزه کشاورزی، پیشرو در تولید انواع تله های بیولوژیکی مبارزه با آفات، انواع بطری های تک لایه و چند لایه، نوار آبیاری، سینی نشا و انواع چسب های مناسب رول و کارت های جذب حشرات است.

این شرکت فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کرد و در راستای تکمیل زنجیره هلدینگ «گل سم» ایجاد شده است. در این مجموعه ۷۲ نفر ۲۴ ساعته مشغول به فعالیت بوده و محصولاتی با بالاترین کیفیت تولید می شود. اشتغال زایی در مناطق محروم از جمله اهداف این شرکت بوده و ۹۵ درصد افراد این شرکت بومی هستند. شرکت رادین پلاست در سال ۹۵ و ۹۷ به عنوان صنعت گر برتر استان تقدیر شده است.

برای آگاهی از فعالیت شرکت و مشکلات موجود پیش روی تولید با « موسی مقصودلو»، مدیرعامل شرکت گفتگو کردیم که در زیر خواهد آمد:

* فعالیت شرکت در چه زمینه ای است؟
شرکت «رادین پلاست کاوان» دانش بنیان است و در زمینه محصولات پلیمری فعالیت دارد و انواع تله بیولوژیک، نوار آبیاری، پلی فرم، درپوش، سرپوش، تولید رول و چسب، بطری های سموم و آفت‌کش‌ها کشاورزی را تولید می‌کنیم. بطری های تولیدی از پلی اتیلن (کوئکس) چندلایه بوده که در برابر حلال های پلی اتیلن مقاوم هستند.

سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در مناطق محروم| فن آوری کره‌ای در گمیشان بومی سازی شد

در مجموع ۱۴ خط تولید داریم و جزو هلدینگ گل سم هستیم؛ این شرکت بزرگترین شرکت تولیدکننده کود و سم و بذر کشور بوده و مدیرعامل آن، رادین پلاست را در راستای تکمیل زنجیره تولید تاسیس کرده است.

در گلستان شرکتی مشابه ما وجود ندارد اما در کشور در زمینه بطری های پلی اتیلن، شرکت ها فراوان بوده ولی در زمینه چسب و رول های جذب حشرات، تعداد شرکت ها محدود است.

* چه میزان تولید دارید؟
ما ۸۵ درصد ظرفیت پروانه در حال تولید هستیم و کارخانه ۲۴ ساعته فعال است.

* فرمول چسب را خودتان به دست آوردید، توضیح می دهید؟
نوار جذب حشرات چسب از کشور کره وارد می‌شد و در ایران این تکنولوژی وجود نداشت لذا تصمیم گرفتیم که چسب را خودمان تولید کنیم.

بعد از دوسال تحقیق توانستیم این چسب را تولید کرده و فرمول آن را به دست آوردیم که حتی بهتر از مشابه خارجی آن است.

بعد از دوسال تحقیق توانستیم این چسب را تولید کرده و فرمول آن را به دست آوردیم که حتی بهتر از مشابه خارجی آن است

در گروه پژوهش سه نفر با مدرک دکتری شیمی و پلیمر فعالیت کرده و و در آزمایشگاه هم چهار نیرو داریم که آنها این فعالیت را انجام دادند.

برای به نتیجه رسیدن این فرمول یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

* در زمینه تأمین مواد اولیه مشکلی ندارید؟
بخشی از مواد اولیه (حدود ۱۰ درصد) وارداتی بوده و بخشی هم تولید داخل است؛ تهیه مواد وارداتی بسیار سخت است و با واسطه به کشور می‌آید.

سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در مناطق محروم| فن آوری کره‌ای در گمیشان بومی سازی شد

بخشی از محصولات از آمریکا و بلژیک وارد شده و این واسطه‌ها کار ما را بسیار سخت کرده است. تحریم سبب شد که قیمت همه مواد اولیه و اجناس بالا برود. به عنوان مثال در مواد اولیه داخلی مانند پلی‌اتیلن در یک محصول خاص از هشت هزار و ۹۰۰ هزار تومان به بیش از ۲۶ هزار تومان رسیده و چند برابر شده است. در یک محصول وارداتی مانند «ای وی یو اچ» هم قیمت آن از ۳۰ هزار تومان به ۲۱۰ هزار تومان رسیده و این مسائل تولید را سخت کرده است.

مواد اولیه داخلی را از جنوب کشور و واحدهای پتروشیمی مانند بندر امام، پتروشیمی جم و پتروشیمی امیرکبیر خریداری می کنیم.

تحریم باعث کمبود مواد اولیه هم شده و تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است و این امر سبب بالا رفتن قیمت‌ها هم خواهد شد.

دور زدن تحریم‌ها باعث افزایش قیمت هزینه حمل شده و ممکن است جنسی را امروز خریداری کرده ولی یک سال به دست تولیدکننده برسد لذا نیازمند سرمایه در گردش بالا بوده و باید دولت هم حمایت کند.

* از شرکت شما حمایتی نشد؟
در ماه های اخیر شرکت شهرک ها و صنت و معدن در زمینه پرداخت تسهیلات همکاری کرده و مقرر شده است به ما تسهیلات پرداخت شود اما برخی از مسائل و مشکلات هم دست ارگان‌ها نیست و باید از مراجع بالاتر اصلاح شود.

* تولیدات شما در کجا مصرف می شود؟
زمینه کاری ما بیشتر در بخش کشاورزی است البته صنعت هم به ما وابسته است زیرا بطری های تولیدی ما در صنعت به کار می‌رود.

سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیاردی در مناطق محروم| فن آوری کره‌ای در گمیشان بومی سازی شد

تولیدات ما به تمام کشور صادر می‌شود ولی در زمینه صادرات به خارج از کشور هنوز اقدام نکرده و امسال می‌خواهیم صادرات را شروع کنیم و هدف‌گذاری ما کشورهای قزاقستان، لبنان، عراق و گرجستان است.

در مورد بطری ها بیشتر کارخانجات مشتری ما بوده که خود ما مستقیم با آنها در ارتباط هستیم و در زمینه نوار آبیاری و سایر محصولات کشاورزی در استان های مختلف نمایندگی داریم.

تمام محصولات ما قابل بازیافت بوده و می توان آن را آسیاب کرده تا به چرخه تولید برگردد

* قصد توسعه فعالیت خود را دارید؟
قصد توسعه داریم ولی مشکلاتی در زمینه تهیه زمین و سرمایه در گردش داریم. برای تولید چسب نیازمند مواد اولیه و سرمایه در گردش هستیم که تقاضای تسهیلات داده ولی هنوز به ما پرداخت نشده است. در حال حاضر اگر کسی بخواهد چنین شرکتی را ایجاد کند ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

* مزیت محصول شما چیست؟
تمام محصولات ما قابل بازیافت بوده و می توان آن را آسیاب کرده تا به چرخه تولید برگردد.

* قطعی برق تابستان چه میزان در تولید شما اثر می گذارد؟
در فصل بهار و تابستان حدود چهار ساعت قطعی برق داریم که این امر به تولید ما لطمه می زند؛ چون خطوط ما مختلف است تاثیر قطعی برق بر روی آن ها فرق می کند و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افت تولید داریم.

* مهم ترین خواسته شما به عنوان تولیدکننده از مسئولان چیست؟
برداشتن بروکراسی های اداری و ثبات قیمت در بازار مهم ترین خواسته تولیدکنندگان است. نوسان قیمت به ما ضرر زیادی زده است به عنوان مثال قراردادهایی با یک مبلغ مشخص منعقد می‌شود ولی حین اجرا ما مجبور هستیم مواد اولیه آن را گران‌تر بخریم و ضرر کنیم.

نوسان قیمت دلار، باید کنترل شده و ثابت باشد تا تولیدکننده با یک ثبات به جلو برود و برنامه ریزی کند.

* نظر شما در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومان چیست؟
من با این امر موافق هستم زیرا بهتر است قیمت‌ها واقعی باشد و از بروز تخلفات در این زمینه هم جلوگیری می شود.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha