۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶
چالش‌های پیرامون جذب سرمایه برای استخراج نفت
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تشریح کرد

چالش‌های پیرامون جذب سرمایه برای استخراج نفت

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در آینده نزدیک در ایران رونق می‌گیرد، چالش‌های پیرامون جذب سرمایه برای استخراج نفت را برشمرد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، وزیر نفت به تازگی در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرده است که اگر تا ۸ سال آینده در حوزه صنعت نفت ۳۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نشود استخراج نفت به شدت کاهش پیدا خواهد کرد این در حالی است که طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری متمرکزی در این حوزه نشده ولذا آینده صنعت نفت در خطر است به همین منظور عبدالعلی رحیمی مظفری، گفت: سرمایه‌گذاری در صنعت نفت یا جذب سرمایه‌گذار خارجی تکلیفی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین شرکت‌های پایین‌دستی و پتروشیمی‌ها در صنعت نفت باید در حوزه تولید و استخراج نفت ورود کنند تا در آینده برای تامین خوراک خود با مشکل رو به رو نشوند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی در آینده نزدیک در ایران رونق می‌گیرد و به‌یقین در ادامه برای استخراج نفت سرمایه‌گذاری خواهد شد، گفت: معتقدم با تکیه بر توان داخلی، بکارگیری شرکت‌های مصرف‌کننده نفت و گاز و استفاده از ظرفیت کشورهای هم‌پیمان خود برای جذب سرمایه‌گذار خارجی، این مهم محقق خواهد شد.

رحیمی مظفری یکی از مشکلات اصلی عدم رونق پروژه‌های بزرگ را مسأله عدم تأمین منابع مالی آن‌ها دانست و گفت: علی‌رغم اینکه وظیفه دولت است که سازوکارهای تأمین مالی پروژه‌های بزرگ را از سرمایه‌های مردمی و بازار سرمایه طراحی و اجرا کنند اما در این سال‌ها از فرصت استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی غفلت شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: لزوم توجـه بـه راهکارهای جامع و کلان‌نگر، هماهنگی با بازارهای رقـابتی بـین‌المللـی، شناسـایی عوامـل کاهش ریسک، اصلاح برخی قوانین داخلی، پیش‌بینی و اتخـاذ روش‌های متفاوت جذب منابع مالی خارجی و ایجـاد شـرایط مناسب همکاری بخش خصوصی با سرمایه‌گذاران خارجی، از راه‌های پیشنهادی برای مواجه با چالش‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز است.

کد خبر: ۱۲۹٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha