۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
شکر به میزان کافی در بازار موجود است اما گران فروشی نیز داریم| قیمت جهانی شکر در حال افزایش است
بازار گزارش می دهد؛

شکر به میزان کافی در بازار موجود است اما گران فروشی نیز داریم| قیمت جهانی شکر در حال افزایش است

در حالی که گزارشات حاکی از افزایش قیمت جهانی شکر است، برخی کارشناسان داخلی معتقدند در حال حاضر در بازار کمبود شکر نداریم اما به دلیل اختلاف قیمت مصوب و آزاد شاهد گران فروشی هستیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: شکر که به عنوان یک شیرین کننده در غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود، یک ماده کریستالی شیرین است که از گیاهان مختلف مانند نیشکر و چغندرقند به دست می آید. گفته می شود که شکر برای اولین بار بیش از پنج هزار سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است.

انتظار می رود تولید جهانی شکر در سال زراعی جاری نیز کمتر از مصرف جهانی باشد و این امر خود بر افزایش قیمت جهانی این محصول تاثیر مستقیم خواهد گذاشت

کاهش تولید شکر به دلیل شرایط آب و هوایی نامطلوب و تاثیر آن در افزایش قیمت جهانی محصول
این گزارشات جهانی همچنین حاکی از این است که تولید جهانی شکر از سال ۲۰۲۰ در حال کاهش بوده است چرا که به گفته کارشناسان شرایط آب و هوایی نامطلوب بر چشم‌انداز برخی از کشورهای تولیدکننده اصلی تأثیر منفی گذاشته است.

کارشناسان می گویند: انتظار می رود تولید جهانی شکر در سال زراعی جاری نیز کمتر از مصرف جهانی باشد و این امر خود بر افزایش قیمت جهانی این محصول تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

برزیل با تولید ۴۲ میلیون تن شکر در سال ۲۰۲۱ بزرگترین تولید کننده جهان است| ایران در جایگاه ۲۴ دنیا قرار دارد
بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در سال زراعی ۲۰۲۱ کشور برزیل با تولید بیش از ۴۲ میلیون تن شکر در جایگاه اول تولید کننده های جهانی قرار دارد و پس از آن نیز کشورهای هند با ۳۳ میلیون تن تولید و اتحادیه اروپا با تولیدی بیش از ۱۴ میلیون تن در جایگاه دوم و سوم دنیا قرار دارند.

این گزارشات جهانی همچنین حاکی از این است که ایران نیز در مدت نامبرده با تولید بیش از یک میلیون تن شکر در جایگاه ۲۴ دنیا قرار گرفته است. این در شرایطی است که بر اساس این گزارشات در سال زراعی ۲۰۲۱ در مجموع تولید جهانی شکر به ۱۷۹ میلیون تن رسیده است.

مصرف جهانی شکر در حال افزایش است
گزارشات جهانی همچنین می گوید: مصرف جهانی شکر در حال افزایش است به طوری که در یک بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ مصرف جهانی این محصول بیش از ۲۰ میلیون تن افزایش یافته و از ۱۵۴ میلیون تن به ۱۷۷ میلیون تن رسیده است. این در حالی است که در مدت نامبرده به ترتیب هند، اتحادیه اروپا و چین سه کشور اول از منظر مصرف شکر بوده اند.

شکر به میزان کافی در بازار موجود است اما گران فروشی نیز داریم| قیمت جهانی شکر در حال افزایش است
نوسانات قیمت جهانی شکر از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۳۰

شکر امسال تا به امروز ۳ بار دچار تنش قیمت شده است و از نرخ مصوب ۶ هزار و ۶۵۰ تومان در ابتدای سال به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا شروع به کار دولت جدید شکر ۹۰ درصد افزایش قیمت داشته است
به گزارش بازار قیمت شکر در ایران نیز از ابتدای سال جاری ۳ بار افزایش را تجربه کرده است و همین امر بر تولید برخی محصولات غذایی تاثیر بسزایی داشته و این افزایش قیمتها که به گفته کارشناسان، متاثر از افزایش قیمت جهانی نیز هست، تولید کنندگان را با چالش هایی مواجه کرده است.

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی در خصوص وضعیت بازار شکر به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید محصول شکر امسال تا به امروز ۳ بار دچار تنش قیمت شده است؛ یعنی در حالی که در ۱۵ فروردین قیمت مصوب ۶هزار و ۶۵۰ تومان برای صنف و صنعت بود و ۸ هزار و ۷۰۰ تومان هم برای مصرف کننده بود در مقطع بعدی یعنی در اواسط تیرماه شاهد ۷۲ درصد افزایش قیمت بودیم و نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

حسنی می افزاید: پس از آن نیز مجددا ۱۸ درصد افزایش داشت و قیمت مصوب برای صنف و صنعت به ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و برای مصرف کننده هم به ۱۵ هزار تومان رسید.

او خاطر نشان می کند: به این ترتیب در مجموع از ابتدای سال تا قبل از شروع به کار دولت جدید محصول شکر ۹۰ درصد افزایش قیمت داشت.

در حال حاضر هیچ گونه کمبود شکری در بازار وجود ندارد اما شاهد گران فروشی این محصول در بازار هستیم

قیمت مصوب شکر فعلا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است| مشکلی در تامین شکر نداریم اما شاهد گران فروشی این محصول در بازار هستیم
این مقام مسئول در خصوص افزایش قیمتی که اخیرا اعلام شده است نیز به بازار می گوید: اخیرا آنطور که اعلام کرده اند حواله ها قرار است ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان بشود؛ یعنی افزایش ۱۰ درصدی قرار است اعمال شود و طبق معمول این افزایش قیمت در بازار آزاد نیز تاثیر خود را خواهد گذاشت. به طوری که در حال حاضر قیمت نرخ آزاد شکر به ازای هر کیلوگرم ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

او در خصوص شایعاتی مبنی بر کمبود شکر در بازار نیز می گوید: در حال حاضر هیچ گونه کمبود شکری در بازار وجود ندارد کما اینکه اگر کمبودی در بازار بود قائدتا نباید با قیمت بالا هم کالا در بازار گیر می آمد. اما به هر حال یک گران فروشی در مورد محصول شکر در بازار رخ داده و می دهد.

اختلاف قیمتها گران فروشی ها را رقم می زند
حسنی تاکید می کند: با این وجود قیمت مصوب شکر امروز ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است اما در بازار این خبر منتشر شده که قرار است به ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یابد. بنابراین وقتی کالا اختلاف قیمت پیدا می کند وقوع چنین رخدادهایی کاملا قابل پیش بینی است.

او در پایان با بیان اینکه در حال حاضر شکر به نرخ آزاد به هر میزان که خواهان داشته باشد موجود است، می افزاید: به عبارت ساده تر الان در تامین شکر مشکلی نداریم اما اینجا شاهد گران فروشی هستیم.

در حالی که تا پیش از این قیمت شکر برای صنعت زنبورداری ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان بود الان با افزایش قیمت، با نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به دست زنبوردار می رسد

هر کیلوگرم شکر با نرخ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان به زنبورداران تحویل داده می شود| پیش بینی صعود قیمت شکر تا ۲۰ هزار تومان
محمد مهدوی فعال بخش زنبورداری نیز در خصوص جدید ترین تغییرات قیمتی شکری که به این صنعت تعلق می گیرد به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید شکر به یکباره گران شده است. به طوری که در حال حاضر هر کیلوگرم شکر که از درب کارخانه به دست زنبوردار می رسد با نرخ ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.

او می گوید: به عبارت دیگر الان شاهد افزایش حدود ۳ هزار تومانی محصول شکر هستیم چرا که تا پیش از این هر کیلوگرم شکر با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به دست زنبورداران می رسید.

محمد دومیرایی دیگر فعال صنعت زنبوداری نیز می گوید: از ابتدای سال شاهد روند صعودی قیمت شکر هستیم و هنوز هم در حال افزایش است به طوری که گمانه زنی ها حاکی از این است قیمت شکر تا چند ماه آینده به حدود ۲۰ هزار تومان هم برسد.

کد خبر: ۱۲۹٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha