۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
دریافت وام آسان شد! | کاهش سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات به دلیل برخورداری از منابع
گزارش «بازار» از فعالیت بانکها در تامین نیازهای مردم؛

دریافت وام آسان شد! | کاهش سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات به دلیل برخورداری از منابع

اگرچه بانک ها در ماههای گذشته خیلی راغب به پرداخت وام و تسهیلات نبودند اما هم اکنون عمده بانک های خصوصی و دولتی نسبت به پرداخت وام و تسهیلات مطابق با قواعد و شرایط لازم سخت گیری نمی کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سخت گیری بانک ها در پرداخت وام و تسهیلات و گذر متقاضیان از هفت خوان رستم برای دریافت وام های خرد و... بر کسی پوشیده نیست. چرا که اغلب بانک ها منابعی که در دست دارند را نمی خواهند با راحتی و برای کسب سود ۲ تا ۳ درصدی به وام گیرندگان ارایه کنند، بلکه به دلیل آشفتگی سیستم بانکی و نبود نظارت دقیق از سوی بانک مرکزی بر عملکرد بانک ها، متاسفانه بخش عمده منابع بانکی به جای پرداخت آن در قالب وام و تسهیلات به مردم و فعالان اقتصادی در بخش های درآمد زا و بازارهای پرسود همچنین اختصاص به شرکت های زیر مجموعه خود صورت می گیرد.

ساخت مال های وسیع و ورود به سرمایه گذاری در بازار سرمایه، انجام پروژه های سنگین و سبک با منابع بانکی نمونه ای از فعالیت بانکهاست که برای کسب سودهای کلان به بنگاهداری و شرکت داری روی آورده اند، درچنین شرایطی بانک ها اولویت کاری خود را بر کسب درآمدهای سودآور از طریق اختصاص منابع به سرمایه گذاری های کلان گذاشته اند

اولویت نخست فعالیت بیشتر بانکها ورود به سرمایه گذاری های سودآور
اقدامی که بانکها را از مسیر درست فعالیت های تعریف شده و ذاتی خود دور کرده است ساخت مال های وسیع، مسکن و ورود به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و انجام پروژه های سنگین و سبک نمونه ای از فعالیت بانکهاست که برای کسب سودهای کلان به بنگاهداری و شرکت داری روی آورده اند. درچنین شرایطی بانک ها اولویت کاری خود را بر کسب درآمدهای سودآور از طریق اختصاص منابع به سرمایه گذاری های کلان گذاشته اند و توجه چندانی به تامین نیازهای مردم و فعالان اقتصادی حوزه کسب و کار و ... در قالب پرداخت وام و تسهیلات به آنها را ندارند.

اکنون اما پرداخت وام و تسهیلات در شبکه بانکی نسبت به گذشته تا حدودی آسان شده و بانک ها برخلاف گذشته عدم نقدینگی و منابع بانکی را بهانه نپرداختن وام به مشتری اعلام نمی کنند. اما همچنن و طبق قواعد و مقررات بانکی ارایه وام و تسهیلات همچنان با تضامین، وثیقه، اعتبارسنجی، داشتن ۱ یا چند ضامن، سفته بانکی، آگاهی ازمیزان دریافتی و ... انجام می شود. این در حالی است که در گذشته همین تضامین نیز برای دریافت وام لازم بود ولی اکنون بهانه چندانی برای کمبود منابع در پرداخت وام را ندارند.

برخی بانک ها (بانک های خصوصی) پرداخت سریع وام به مشتریان گرفتار را در قبال نرخ سودی بالاتر از نرخ تعیین شده ارایه می کنند و یا در جذب منابع سودی افزون بر سود مشخص قانونی به سپرده گذار می دهند که البته این موضوع داد وزیر اقتصاد را درآورد طوری که وی بانک های دولتی را موظف به بازپرداخت نرخ سود اضافه ای کرد که برخی بانک ها از وام گیرندگان اخذ کرده اند

الزام بانک ها در بازپرداخت سودهای اضافی بانکی به مشتریان
البته برخی بانک ها (بانک های خصوصی) پرداخت سریع وام به مشتریان گرفتار را در قبال نرخ سودی بالاتر از نرخ تعیین شده مصوبه شورای پول و اعتبار ارایه می کنند و یا در جذب منابع سودی افزون بر سود مشخص و معین قانونی به سپرده گذار می دهند که البته این موضوع داد وزیر اقتصاد را نیز درآورد طوری که وی بانک های دولتی را موظف به بازپرداخت نرخ سود اضافه ای کرد که بانک ها از وام گیرندگان اخذ کرده اند.

از طرفی بانک مرکزی نیز گویا تسهیلات لازم را برای پرداخت وام به بانک ها داده است زیرا طی ماههای گذشته بانک‌ها در مواجه به متقاضیان وام، اعلام می کردند بودجه‌ای و یا منابع لازم برای پرداخت وام را ندارند.اما اکنون آنگونه که مشخص است نقدینگی بانک‌ها برای پرداخت وام تقویت شده و بانک ها شروع به پرداخت وام به متقاضیان خود کرده‌اند.

منابع لازم برای پرداخت وام در سیستم بانکی موجود است
نمونه آن بانک مسکن بوده که اعلام کرده است بانک مرکزی بودجه پرداخت وام را تامین کرده است و مشکلی در پرداخت وام در این بانک وجود ندارد. سایر بانک های دیگر نظیر، بانک ملت، بانک شهر و گردشگری، اعلام کرده اند که پرداخت وام در این بانک ها در حال انجام است.

رضا دولت آبادی در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی پرداخت وام های خرد و ... گفت: این بانک طبق مقررات بانکی به مشتریان خود وام پرداخت می کند حال از آنجایی که تقاضا برای وام های خرد بسیار سنگین است و کار بانک نیز در تامین نیاز همه آنها سخت است اما پرداخت وام خرد همچنان در این بانک انجام می شود و مشکلی در پرداخت وام نداریم.

مدیر عامل بانک ملت همچنین گفت: بانک ها طبق قانون و مقررات عمل می کنند و بانک ملت بانکی است که مشتریان خود را در دریافت وام آنگونه که وام گیرنده شرایط لازم را داشته باشد ناامید نمی کند.

سایر بازارهای سودآوری که معمولا بانک ها در آن سرمایه گذاری می کنند این روزها در رکود بوده و یا سود آوری چندانی ندارند. همچنین منابع بانکی و نقدینگی لازم بانک ها تامین و یا حجم سپرده گذاری ها در سیستم بانکی افزایش یافته است. علاوه بر این سیستم بانکی احتمالا دستوراتی از بانک مرکزی و تاکید مسئولان را در پرداخت وام دریافت کرده است

بانک ها سر کسیه وام دهی را شل کرده اند!
محسن صادقی، کارشناس بانکی در گفتگو با «بازار» درباره اینکه چرا بانک ها برخلاف گذشته، مدتی است که تا حدودی سر کیسه وام دهی را نسبت به ماههای گذشته شل کرده اند، گفت: عوامل متعددی می تواند در این موضوع دخیل باشد، یکی اینکه سایر بازارهای سودآوری که معمولا بانک ها در آن سرمایه گذاری می کنند این روزها در رکود بوده و یا سود آوری چندانی ندارند. دوما، منابع بانکی و نقدینگی لازم بانک ها تامین و یا حجم سپرده گذاری ها در سیستم بانکی افزایش یافته است و یا اینکه سیستم بانکی دستوراتی از بانک مرکزی و تاکید مسئولان را در پرداخت وام را دریافت کرده است.

وی عامل دیگر از سرگیری پرداخت وام از سوی بانک ها به مردم را ناشی از آن دانست که در ماه های گذشته بانک ها مجبور به خرید اوراق دولتی بودند اما اکنون فروش این اوراق با حجم وسیع صورت نمی گیرد و بانک ها منابعی که در اختیار دارند را در قالب وام و تسهیلات به مردم پرداخت می کنند.

این کارشناس بانکی خاطر نشان کرد: البته برخی بانک های مشکل دار نیز در کشور وجود دارند که بانک مرکزی برای ساماندهی آنها که شرایط خاصی دارند و از کمبود منابع رنج می برند، برای اینکه آنها در جذب سپرده با افزایش نرخ سود بازار را به هم نریزند، سیاست انقباظی پرداخت تسهیلات را در پیش گرفته و منابع بانکها با چنین سیاستی تا حدودی افزایش یافت.

اکنون که منابع بانک ها برای پرداخت وام و تسهیلات به مردم و فعالان اقتصادی زیاد شده است، بنابراین بانک مرکزی باید نظارت خود را بر فعالیت های بانکی قوی تر کند چرا که این احتمال وجود دارد که برخی بانکها با دور زدن قوانین و مقررات بانکی برای پرداخت وام و تسهیلات به متقاضیان از مصوبه قانونی نرخ مشخص سود، پیروی نکنند و این موضوع مشکل آفرین شود

نظارت بانک مرکزی بر سیستم بانکی قوی تر شود
وی افزود: اکنون که منابع بانک ها برای پرداخت وام و تسهیلات به مردم و فعالان اقتصادی زیاد شده است، بنابراین بانک مرکزی باید نظارت خود را بر فعالیت های بانکی قوی تر کند چرا که این احتمال وجود دارد که برخی بانکها با دور زدن قوانین و مقررات بانکی برای پرداخت وام و تسهیلات به متقاضیان از مصوبه قانونی نرخ مشخص سود، پیروی نکنند و این موضوع مشکل آفرین شود.

بنا به این گزارش، بخش عمده ای از بانک ها این روزها به دلیل برخورداری از منابع و نقدینگی لازم به پردخت وام و تسهیلات روی آورده اند. به گفته کارشناسان این اقدام بانک ها در حالی انجام می شود که بانک ها اکنون با توجه به رکود در سایر بازارهای سرمایه گذاری که معمولا از طریق شرکت های زیر مجموعه وارد عمل می شوند، خیلی راغب به سرمایه گذاری نیستند و به همین دلیل با پرداخت وام به مردم در تلاشند که حداقل سود پرداخت وام و تسهیلات را نصیب خود کنند.

کد خبر: ۱۲۹٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha