۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۳
 ارتقای سطح معیشت و امنیت شغلی؛ دغدغه نخست جامعه کارگری
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور عنوان کرد

ارتقای سطح معیشت و امنیت شغلی؛ دغدغه نخست جامعه کارگری

امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور بیان کرد: مطالبات مهم جامعه کارگری از گذشته تا به امروز اعلام شده است و بر این اساس، دغدغه نخست جامعه کارگری سطح معیشت و امنیت شغلی است.

به گزارش بازار، حمیدرضا امام قلی تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشوربا اشاره به اینکه طبق قانون، شورای عالی کار مرجع تعیین کننده حقوق و دستمزد است، گفت: از پنج سال گذشته، با توجه به بند دو ماده ۴۱، سطح معیشت نیز مبنای تعیین حقوق و دستمزد قرار گرفته است. تعیین سبد معیشت در کمیته دستمزد متشکل از نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان تعیین می شود تا در شورای عالی کار برای تعیین حقوق، سبد معیشت ملاک قرار گرفته می شود.

وی با تصریح بر اینکه تعیین سبد معیشت برای تعیین حقوق و دستمزد به صورت رفع تکلیفی است، اظهار کرد: متاسفانه سبد معیشت به صورت شایسته ای مبنای تعیین حقوق و دستمزد قرار نمی گرفت.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور یادآور شد: در سال گذشته برای تعیین حقوق سال ۱۴۰۰ سبد معیشت در کمیته وقت ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مصوب شد اما این عدد مصوب کمیته دستمزد، در شورای عالی کار هفت میلیون تومان مورد تائید قرار می گیرد و در نهایت برای تعیین حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ اساسا سبد معیشت را ملاک قرار نمی دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که بهای تمام شده کار برای کارگر بالاتر از سبد معیشت است، بیان کرد: نرخ سهم دستمزد در بهای تمام شده کالای ساخته شده کارفرما، حداکثر ۲۰ درصد است. باید اراده واقعی وجود داشته باشد و این مهم باید از مجلس شروع شود و با توجه به ارتباطاتی که با دولت دارد، این بستر فراهم شود تا شیوه کنونی تعیین دستمزد تغییر کند.

امام قلی تبار در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو درباره فعالیت تشکل های کارگری گفت: افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، انسان هایی به روز هستند که چون کارگری کرده اند، کاملا با شرایط کارگران آشنا هستند. مطالبات مهم جامعه کارگری از گذشته تا به امروز اعلام شده است و بر این اساس، دغدغه نخست جامعه کارگری سطح معیشت و امنیت شغلی است و این یعنی ۶۴ درصد جمعیت کشور چنین دغدغه ای دارند.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور با اشاره به تشکل های کارگری کشورهای دیگر گفت: همه اعضای تشکل ها حقوق بگیر خود همان تشکل ها محسوب می شوند و بر اساس پارلمان آن کشورها، تشکل ها دارای جایگاه در میان دولت هستند.

کد خبر: ۱۲۹٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha