سرمایه گذاری تریلیون دلاری در حوزه املاک با متاورس| ایران می تواند پیشرو باشد
گفتگوی بازار با کارآفرین و فعال رمزارز:

سرمایه گذاری تریلیون دلاری در حوزه املاک با متاورس| ایران می تواند پیشرو باشد

«سام کمانی» فعال حوزه رمز ارز و کارآفرین معتقد است یکی از مهم ترین فرصت ها در متاورس در  بخش املاک است به طوریکه در سال های آینده این حوزه درمتاورس به تریلیون ها دلار ارزش گذاری می شود.

فرحناز سپهری؛ بازار: متاورس (Metaverse) یا فراجهان که از آن عنوان فناوری نوین یاد میشود از جمله ترندهای فناوریهای نوظهور سال ۲۰۲۲ معرفی شده است. این درحالی است که این فناوری می تواند دنیای سرمایه گذاری رمزارزها و املاک را هم متحول کند به طوری که سام کمانی فعال حوزه رمز ارز و کارآفرین معتقد است یکی از مهم ترین فرصت ها در متاورس در بخش املاک است که قرار است در سال های آینده املاک متاورس به تریلیون ها دلار ارزش گذاری شود.

در همین راستا برای آگاهی بیشتر از این فناوری نوین و فرصتهای سرمایه گذاری در این حوزه خبرنگار بازار گفتگویی با سام کمانی فعال حوزه رمزارز و کارآفرین انجام داده است که درا دامه از نظرتان می گذرد.

سام کمانی یک کارآفرین است. از زمان فارغ التحصیلی در رشته علوم کامپیوتر در سه قاره کار کرده است و به کار با استارت آپ ها در نیوزلند و «سیلیکون ولی» ادامه می دهد. وی علاوه بر مشاوره به استارت‌آپ‌ها، ۲ کتاب نیز منتشر کرده است: «استارت‌آپ ۳۰ روزه» که بلافاصله به پرفروش‌ترین کتاب آمازون تبدیل شد و «کسب و کار در زمان کرونا». همچین وی در حوزه رمزارزها و متاورس هم فعالیت دارد.

*در ابتدا تعریفی از متاورس ارایه دهید؟ آینده فناوری متاورس را چگونه می بینید؟
با ایجاد استارت‌آپ‌ها در Web۳ و مشاوره به استارت‌آپ‌های مختلف فناوری در فضای NFT و بلاک چین، شاهد رشد تصاعدی متاورس بوده‌ایم. اما ابتدا متاورس چیست - برای من، ساده ترین تعریف متاورس یک مکان خیالی مشترک است. این امر با پیشرفت‌های فناوری، مانند محیط‌های مجازی سه بعدی، هوش مصنوعی، بلاک چین، توکن‌سازی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده امکان‌پذیر شده است.

من آینده متاورس را پر از فرصت می بینم. فرصتهایی که قرار است برای ما به ارمغان بیاورد. یکی از مهمترین فرصت ها در متاورس در بخش املاک است. قرار است در سال های آینده املاک متاورس به تریلیون ها دلار ارزش گذاری شود. درست مانند زمانی که در گذشته در هر شهر در حال رشد زمینی خریداری کرده اید و امروز ارزش آن بسیار بیشتر است. همین اصل در مورد زمین، مغازه ها و املاک در متاورس نیز صدق می کند.

*کدام کشورها بیشتر در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند؟ در این زمینه پیشرو هستند؟
یکی از کشورهایی که برجسته می شود کره جنوبی است. آنها همیشه در سرعت اینترنت پیشرو جهان بوده اند. حالا می خواهند همین کار را با متاورس انجام دهند. پایتخت کره جنوبی، سئول، یکی از آخرین شهرهایی است که برنامه های خود را برای حضور در متاورس اعلام کرده است.

دولت متروپولیتن سئول اعلام کرد قصد دارد Metaverse Seoul را راه اندازی کند و حدود ۳.۳ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کند.

Metaverse Seoul شامل تالار شهر مجازی، مکان های گردشگری و مراکز اجتماعی خواهد بود. راه اندازی اولین بار است که یک دولت شهری بزرگ سرمایه گذاری هنگفتی روی متاورس انجام می دهد. راه اندازی Metaverse Seoul بخشی از طرحی است به نام Seoul Vision ۲۰۳۰ از سوی شهردار شهر اوه سه هون برای ایجاد سئول به عنوان یک رهبر در بازار آینده شهر.همچنین برخی از کشورها مانند باربادوس می خواهند سفارت خود را در متاورس باز کنند.

*متاورس چه تأثیری بر اقتصاد دیجیتال دارد؟
اکثر مردم در کشورهای توسعه یافته در حال حاضر زمان زیادی را به صورت آنلاین سپری می کنند. بیشتر کارها، سرگرمی (تلویزیون، بازی)، تجارت، رسانه های اجتماعی از قبل به صورت آنلاین انجام می شود. متاورس آن را یک مرحله جلوتر می برد. متاورس انجام تراکنش ها و کار در دنیای مجازی را از نظر اجتماعی قابل قبول تر می کند.

در نهایت به دلیل کووید تعداد تراکنش های دیجیتال افزایش یافته است و با متاورس معتقدم این روند ادامه خواهد داشت.

*چه تأثیری متاورس بر سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال دارد؟
با گذشت زمان، تنها توکن‌های ارز دیجیتال که ارزش واقعی دارند و به طور منظم استفاده می‌شوند، زنده می‌مانند. با متاورس ابزار، برای انجام تراکنش در متاورس، به گونه است ک همردم باید از ارزهای رمزنگاری استفاده کنند.

علاوه بر این متاورس فرصت سرمایه گذاری شگفت انگیزی را برای سرمایه گذاران باهوشی که این فضا را درک می کنند فراهم می کند. برخی از پروژه های جالب متاورس که باید به آنها توجه کنید عبارتند از - Decentraland ( دیسنترالند )، (سند باکس)Sandbox، Blocktopia(بلوک توپیا). اکثر پروژه‌های متاورس دارای رمزارز هستند که در آن دنیای دیجیتال استفاده می‌شود. با توسعه پروژه‌های متاورس بیشتر، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال بیشتر سرمایه‌گذاری خود را به سمت کالاها، خدمات و املاک در متاورس هدایت می‌کنند.

*جایگاه ایران را در متاورس چگونه می بینید؟
هر کشوری که اول حرکت کند و از طرفی سریع حرکت کند، مزیت قابل توجهی در متاورس خواهد داشت. از آنجایی که ایران جمعیت جوان و کارآفرین زیادی دارد، ایران به راحتی می‌تواند با تشویق پروژه‌های متاورس بیشتر نقشی پیشرو داشته باشد. در نهایت مرزهای کشور در آینده در متاورس معنی بسیار کمی خواهد داشت و زمین بازی را برای همه یکسان می کند.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha