۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
افزایش سال‌های گرم با تداوم انتشار کربن از سوی ۵ اقتصاد بزرگ جهان

افزایش سال‌های گرم با تداوم انتشار کربن از سوی ۵ اقتصاد بزرگ جهان

از زمان تصویب موافقت‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵، هر کشوری مسئول برنامه‌ریزی و اجرای تعهدهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بوده است، هیچ توافق بین‌المللی وجود ندارد که هر یک از این کاهش‌ها را هدایت کند.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، نتایج مطالعه‌ای تازه که از سوی دانشگاه ETH زوریخ انجام شده است، نشان می‌دهد انتشار گازهای گلخانه‌ای از پنج اقتصاد بزرگ آلاینده جهان شامل چین، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، هند و روسیه، آثار اقلیمی شدیدی داشته است و می‌تواند احتمال وقوع سال‌های بسیار گرم را تا سال ۲۰۳۰ به‌طرز چشمگیری افزایش دهد.

محققان این مطالعه دریافتند که مجموع انتشار گازهای گلخانه‌ای از پنج اقتصاد یادشده از سال ۱۹۹۱ میلادی می‌تواند تأثیری بر دو برابر شدن تعداد کشورهایی داشته باشد که سال‌های بسیار گرم را در سال ۲۰۳۰ تجربه خواهند کرد.

فراوانی چنین سال‌های گرمی که در دوران پیش از صنعتی‌شدن ممکن بود در هر قرن، یک‌بار دیده شده شود، اما اکنون سال‌های گرم می‌تواند در هر دو سال یک‌بار اتفاق بیفتد.

لیا بیوش (Lea Beusch)، محقق دانشگاه یادشده که یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی در سوئیس است، گفت: «این پنج اقتصاد بزرگ، تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند، و ما می‌خواستیم با انجام این مطالعه نقش بزرگی را که آن‌ها در شکل‌دهی آب و هوای جهان بازی می‌کنند، برجسته کنیم. این مطالعه به انتقال بهتر اهمیت انتخاب‌های کاهش انتشار از سوی کشورها کمک می‌کند».

بیوش یادآوری شد که از زمان تصویب موافقت‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵، هر کشوری مسئول برنامه‌ریزی و اجرای تعهدهای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بوده است، هیچ توافق بین‌المللی وجود ندارد که هر یک از این کاهش‌ها را راهنمایی و هدایت کند.

محققان در مطالعه یادشده از داده‌های انتشار گازهای گلخانه‌ای و تعهدهای پیش از نشست کاپ ۲۶ در گلاسکو پنج انتشاردهنده بزرگ گازهای گلخانه‌ای جهان برای پیش‌بینی مقدار گرمایش در ۱۶۵ کشور استفاده کردند.

بر اساس این تعهدها، محققان دریافتند که ۹۲ درصد از این ۱۶۵ کشور شاهد افزایش فراوانی سال‌های بسیار گرم در هر دو سال یک‌بار خواهند بود.

در یک بررسی مقایسه‌ای، محققان دریافتند که بدون حضور انتشارات این پنج انتشاردهنده پس از سال ۱۹۹۱ (سال پس از نخستین گزارش ارزیابی هیئت بین‌الدولی تغییرات اقلیم)، تنها ۴۶ درصد از کشورها شاهد افزایش فراوانی سال‌های گرم خواهند بود.

طبق نتایج این مطالعه، بیشترین تأثیر از نظر فراوانی سال‌های بسیار گرم در مناطق گرمسیری آفریقا خواهد بود، اما بیشترین افزایش دمای کلی در نواحی با عرض جغرافیایی بالا شمالی است که با سرعت بیشتری نسبت به مناطق استوایی گرم می‌شوند.

نویسندگان مطالعه تأکید کردند که اگر کشورها به‌طور قابل‌توجهی تلاش‌های خود را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش دهند، پیش‌بینی فراوانی سال‌های گرمای شدید می‌تواند تغییر کند.

در عین حال باید اشاره کرد که آمار اولیه سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانه‌ای در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در آمریکا همچنان روندی افزایشی دارد.

بر اساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شد، آمریکا اکنون از هدف تعیین‌شده از سوی دولت بایدن برای کاهش ۵۰ تا ۵۲ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر از سطح سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۳۰ در چارچوب موافقت‌نامه پاریس دورتر است.

به‌طوری‌که طبق گزارش گروه تحقیقاتی آمریکایی رودیوم (Rhodium)، انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۲.۲ درصد کمتر از سطح سال ۲۰۰۵ بود، اما در سال ۲۰۲۱ این مقدار انتشار به حدود ۱۷.۴ درصد نسبت به سطح انتشار سال ۲۰۰۵ محدود شده است.

این گروه همچنین بر اساس بررسی داده‌های اولیه انتشار گازهای گلخانه‌ای ایالات متحده برای سال ۲۰۲۱ نتیجه گرفته است که انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا در این سال، به‌دلیل افزایش ۱۷ درصدی مصرف برق زغالسنگی و افزایش حضور خودروها در جاده‌ها، ۶.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

این درحالی‌ است که به‌دنبال بهبود رکود اقتصادی ناشی از بحران شیوع کوویدـ ۱۹ برآورد می‌شود که تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۲۱، حدود ۵.۷ درصد نسبت به سال پیش رشد داشته باشد. بدین‌ترتیب، ملاحظه می‌شود که رشد انتشار گازهای گلخانه‌ای آمریکا از نرخ بهبود اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۱ پیشی گرفته است (رویترز، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲).

کد خبر: ۱۲۹٬۵۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha