۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان
بازار از زنجان گزارش می‌دهد؛

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان

زنجان- خدابنده از جمله مناطق تاثیرگذار در اقتصاد کشاورزی زنجان است که گردو به عنوان یکی از محصولات مهم باغی منطقه، این روزها با چالش قطع درختان گردو و ورود دلالان به این بخش مواجه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خدابنده از جمله مناطق تأثیرگذار در اقتصاد کشاورزی زنجان است که گردو به عنوان یکی از محصولات مهم باغی منطقه، این روزها، با چالش قطع درختان گردو به خاطر نیاز مالی باغداران مواجه است.

شهرستان خدابنده قطب کشاورزی استان زنجان، علاوه بر محصولات زراعی مستعد تولید انواع مختلف محصولات باغی نیز هست.

گردو یکی از محصولاتی است که از درختان کهنسال سهرورد برداشت و راهی بازار مصرف می‌شود، سالانه ۱۰ هزار تن گردو از باغات استان زنجان برداشت می‌شود که خدابنده‌ای ها سهم ۲.۵ تنی یعنی، ۲۵ درصدی در تولید آن دارند.

نماینده شورای اسلامی شهرستان خدابنده در شورای اسلامی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با یادآوری اینکه بزرگ‌ترین باغات این شهرستان در شهرهای کرسف و سهرورد واقع شده و اکثر آن‌ها درختان مثمر و ممنوع‌القطع است، اظهار کرد: با این وجود شاهد قطع بی‌رویه این درختان هستیم.

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان
اصانلو با اشاره به اینکه در کرسف درختی وجود داشت که یکی از بزرگ‌ترین درختان گردو در کشور بود اما قطع شد، عنوان کرد: هیچ حرکتی از متولیان امر در خصوص این اتفاق رخ نداد، این در حالی است که می‌توانستند با کارهای فرهنگی، اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دهند اما این اقدام نیز صورت نگرفت و فقط در همان قالب سیاست حمایت از تولید که برداشت اشتباه از آن شده، برخی از مشاغل کاذب در این شهرستان رواج پیدا کرد. ‌

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان

وی با بیان اینکه امروز این سوال مطرح است که چه توجیهی دارد در شهرستانی که با تنش آبی، خشکسالی چند سال اخیر و مشکل تأمین آب مواجه است، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروش چوب استان طی چند ماه موفق به اخذ مجوز فعالیت شود، متذکر شد: متأسفانه هر وقت به این مکان مراجعه می‌شود، شاهد قطع درختانی هستیم که در اصل ممنوع‌القطع هستند.

بحث معدن و چوب‌بری در شهرستان خدابنده طی چهار سال گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به زیرساخت‌های این منطقه وارد کرده است

نماینده شورای اسلامی شهرستان خدابنده در شورای اسلامی استان زنجان ادامه داد: هر بار که در این خصوص ورود پیدا کردیم، اظهار شده است که درختان کاشت دست بوده و قانون نمی‌تواند در این زمینه ورود کند، این در حالی است که درخواست در این خصوص فقط فرهنگ‌سازی بوده و به هیچ وجه برخورد قهری مطرح نیست.

اصانلو در ادامه با اشاره به اینکه بحث معدن و چوب‌بری در شهرستان خدابنده طی چهار سال گذشته خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به زیرساخت‌های این منطقه وارد کرده است، گفت: متأسفانه راه‌های دسترسی این شهرستان از بین رفته است که دلیل اصلی این امر نیز تردد خودروهای سنگین برای حمل مواد معدنی از راه‌های مواصلاتی این شهرستان بوده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه هیچ برنامه‌ای برای زمین‌هایی که بعد از قطع درختان به زمین خالی از پوشش تبدیل می‌شود، وجود ندارد، عنوان کرد: اصلی‌ترین مشکل در این زمینه دغدغه مالی است، به طوری که باغ‌داران این منطقه مجبور هستند به خاطر مشکلات مالی، درختان گردو را به فروش برسانند.

نماینده شورای اسلامی شهرستان خدابنده در شورای اسلامی استان زنجان با تاکید بر اینکه برخورد قهری در خصوص مقابله با قطع درختان جواب‌گو نیست و نمی‌توان با کشاورز چنین برخوردی داشت اما می‌توان در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد، بیان کرد: تا به امروز این کار فرهنگی اتفاق نیفتاده و اگر بخواهیم برای درختان جایگزین، عملیات درختکاری انجام دهیم، عملاً با توجه به مشکلاتی که در زمینه آب داریم، فقط ۲۰ درصد این درختان سبز شده و مابقی خشک خواهد شد.

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان
باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان‌اصانلو با یادآوری اینکه دو چشمه در این شهرستان داریم که رگ حیات کرسف و سهرورد است، خاطرنشان کرد: جلوی هر کدام از این چشمه‌ها در حدود ۸۰۰ هکتار جنگل و باغات است که متأسفانه در فاصله کمتر از یک کیلومتری این چشمه‌ها ثبت معدن داریم و این معادن قرار است با انفجار مواد از آن استخراج شود.

وی اضافه کرد: جنس کوه‌های این منطقه آهکی است و انفجار برای آب‌های زیرزمینی مناطق آهکی آثار نامعلومی دارد و ممکن است که منجر به خشک شدن چشمه‌ها شود اما کسی به این مسائل توجهی نمی‌کند.

منابع‌طبیعی سالانه حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال را تولید می‌کند
معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه منابع‌طبیعی سالانه حدود ۵۰۰ هزار اصله نهال را تولید می‌کند، اظهار کرد: یکی از بهترین نهالستان‌های شمال‌غرب کشور در این استان است و تلاش شده در این نهالستان گونه‌های جنگلی و صنوبر برای تولید چوب تولید و در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان

‌پیمان فقیه تصریح کرد: در توسعه و احیای جنگل با بذر نهال ۳۵۰ هکتار اراضی تحت پوشش است و با توجه به اهمیت موضوع شاهد افزایش حجم کار هستیم، البته اعتبار امسال برای این منظور اختصاص داده نشده و سعی داریم از توان خیران این حوزه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۹ ذخیره‌گاه جنگلی در استان وجود دارد که دو ذخیره‌گاه در زنجان و یک ذخیره‌گاه در ماه‌نشان و مابقی در شهرستان طارم واقع شده است، افزود: باید از این ذخیره‌گاه‌ها حفاظت کنیم، البته با استفاده از صندوق توسعه ملی کپه‌کاری در ۶۲۵ هکتار از اراضی ملی که نیاز به اصلاح داشت و انجام و بذرپاشی نیز در ۱۵۰ هکتار محقق شد.

۵۶ درصد کل مساحت استان زنجان برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است و از این مقدار ۷۳ هزار هکتار جنگل و مابقی اراضی ملی است

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی استان زنجان ابراز داشت: ۵۶ درصد کل مساحت استان زنجان برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی است و از این مقدار ۷۳ هزار هکتار جنگل و مابقی اراضی ملی است که حفاظت از این عرصه‌ها بر عهده پرسنل منابع‌طبیعی به خصوص همکاران جنگلبان یگان حفاظت که در خط مقدم قرار گرفته‌اند، است.

فقیه به وضعیت مراتع استان اشاره کرد و افزود: ۲۱ درصد مراتع استان جزو مراتع خوب است، ۳۷ درصد متوسط و ۴۲ درصد مراتع فقیر است، در این حوزه عمده فعالیت مرتع ساماندهی کنترل چرای دام مطرح است که امسال ۱۶۰ هزار هکتار مدیریت را انجام دادیم.

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان

باغ‌های گردوی خدابنده محل جولان دلالان
وی ادامه داد: بحث ممیزی مراتع نیز مدنظر است که ۵۱ هزار هکتار را عملیاتی شده و به دنبال اتمام ممیزی هستیم که تقریباً به این هدف رسیدیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: زنجان استان برتر در تولید برخی محصولات کشاورزی است و برای افزایش سطح کشت محصولات فقط به صورت عمودی برنامه‌ریزی می‌شود و فقط باغات دیمی به صورت افقی آن‌هم در موارد خاص توسعه خواهد داشت.

جواد تاراسی ادامه داد: استان زنجان در زارعت چوب و تولید آن رتبه برتر کشور را دارد و مرکز تولید جوجه یک‌روزه و گوشت بوقلمون و نیز مرکز تولید دام سبک پربازده است. در حال حاضر ۵۲۹ هزار هکتار اراضی زیر کشت در استان وجود دارد که سهم آن در تولید ناخالص کشاورزی استان ۱۷ درصد است.

وی افزود: حفاظت و کنترل فرسایش خاک و توسعه محصولات کشاورزی سالم با رعایت الگوی کشت، توسعه زیرساخت‌های کشت در محیط‌های کنترل شده و ارتقای بهره‌وری و بهینه‌سازی تولید محصولات زراعت و باغی، توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و توسعه گلخانه‌ای سالانه به میزان ۲۵ هکتار و توسعه پرورش دام طیور و زنبورعسل، از جمله برنامه جهادکشاورزی در سند آمایش در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان بیان داشت: بحث حذف جایگزین و هرس باغات قدیمی را داریم و باید تفکیک شوند ولی پیشنهاد ما این است که با پلیس مفاسد اقتصادی تردد کامیون‌های چوب را نظامند و با اخذ مجوز کنترل شود.

قطع درختان گردو و دیگر درختان مثمر همواره در شهرستان‌های استان وجود داشته است و طی سال‌های اخیر وجود چالش‌های اقتصادی باغداران باعث شده قطع درختان بارده شتاب بیشتری به خود بگیرد لذا دستگاه‌های متولی باید با تقویت اقتصاد باغداران نسبت به قلع و قمع درختان و از بین رفتن باغات این مناطق برنامه ریزی کنند.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha