۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
تقاضا برای وام های خُرد زیاد است اما اجابت می کنیم| تداوم سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی
مدیر عامل بانک ملت در گفتگو با «بازار»:

تقاضا برای وام های خُرد زیاد است اما اجابت می کنیم| تداوم سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی

دولت آبادی، مدیرعامل بانک ملت گفت: هر چند تقاضا برای وام های خُرد در سیستم بانکی بسیار زیاد است و تامین نیازها شاید خیلی سخت باشد اما مشکلی در این زمینه وجود ندارد و در حال پرداخت این نوع وام هستیم.

اسدالله خسروی؛ بازار: بانک ها به عنوان نبض اقتصاد کشور از جایگاه ویژه ای در تامین منابع مالی لازم بنگاههای اقتصادی، حوزه کسب و کار و نیازهای مردم برخوردارند و در این زمینه تلاش می کنند تا با رعایت قواعد و مقررات، پاسخگوی نیازهای مردم و فعالان اقتصادی باشند. اما خیلی ها از سیستم بانکی به دلیل شرایط سختی که بانک ها پیش پای آنها برای دریافت وام های خرد می گذارند (البته طبق قواعد، مقررات و اصول تعریف شده قانونی) گله مند هستند، زیرا بعضا نمی توانند الزامات بانک را در قبال پرداخت چنین وامی تامین کنند، بنابراین دستیابی آنها به وام های خُرد به سختی انجام می شود.

برخی از بانک ها به دلیل سود اندک دو سه درصدی پرداخت وام و تسهیلات از ارایه آن به متقاضیان امتناع می کنند و منابع بانکی را به اشکال مختلف در جاههایی به کار می گیرند که سودآوری قابل توجهی داشته باشد و یا پرداخت وام و تسهیلات را به شرکت های زیر مجموعه خود خلاصه می کنند بدون اینکه به پرداخت وام های خرد توجه نمایند

شرایط سخت دریافت وامهای خرد و کم توجهی برخی بانکها به این موضوع
پاسخ بانک ها به متقاضیان وام و تسهیلات این است که منابعی که از بانک به صورت وام یا تسهیلات خارج می شود، امانتی است که در قالب سپرده های مردمی و سرمایه گذاران بانکی در دست آنها است و نمی شود این منابع را بدون تضامین لازم و بی توجهی به رعایت اصول و قواعد تعریف شده از سیستم بانکی خارج کرد چرا که احتمال معوق شدن آن زیاد است، در چنین شرایطی بانک ها باید پاسخگوی سپرده گذاران یا سهامداران بانک شوند.

البته هستند برخی از بانک ها به دلیل سود اندک دو سه درصدی پرداخت وام و تسهیلات از ارایه چنین وام هایی امتناع می کنند و منابع بانکی را به اشکال مختلف در جاههایی به کار می گیرند که سودآوری قابل توجهی داشته باشد و یا پرداخت وام و تسهیلات را به شرکت های زیر مجموعه خود خلاصه می کنند. علاوه بر این بعضا هم در جذب منابع (سپرده گذاری) و هم در پرداخت وام و تسهیلات شرایط و قواعد بانکی و یا مصوبه شورای پول و اعتبار را رعایت نمی کنند.

یعنی سودی بالاتر از نرخ مصوب به سپرده گذار پرداخت کرده و یا در ارایه وام و تسهیلات سودی افزون بر نرخ سودبانکی قانونی دریافت می کنند که این بانک ها بی تردید دارای مشکل هستند، چرا که اگر بانکی مشکل نداشته باشد، بی تردید با رعایت قواعد و مقررات بانکی عمده نیازهای مردم را مطابق اصول و شرایط تعریف شده تامین می کند.

بانک ملت در پرداخت وام های خرد مشکلی ندارد، اما با توجه به تقاضای بسیار زیاد مردم برای این نوع وام بی تردید تامین نیاز همه آنها شاید خیلی سخت باشد، اما طبق مقررات و رعایت اصول و قواعد بانکی پرداخت وام های خرد در این بانک در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد

بانک ملت در پرداخت وام های خرد مشکلی ندارد
رضا دولت آبادی، مدیر عامل بانک ملت در گفتگو با «بازار» درباره اقدامات این بانک در قالب پرداخت وام بخصوص وام های خُرد که نیاز عمده مردم جامعه است گفت: بانک ملت در پرداخت وام های خرد مشکلی ندارد، اما با توجه به تقاضای بسیار زیاد مردم برای این نوع وام بی تردید تامین نیاز همه آنها شاید خیلی سخت باشد، اما طبق مقررات و رعایت اصول و قواعد بانکی پرداخت وام های خرد در این بانک در حال انجام است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: رسالت کاری بانکها جذب سپرده و پرداخت وام با نرخ سود مشخص و مصوب شورای پول و اعتبار است که بانکها در این مسیر گام برمی دارند حال از آنجایی که میزان تقاضا برای وام های خرد فوق العاده زیاد است، اولا منابع بانک باید پاسخگوی نیاز متقاضیان باشد در ثانی وام گیرنده نیز شرایط دریافت وام را طبق مقررات لازم داشته باشد.

دولت آبادی ادامه داد: بانک ملت علاوه بر پرداخت وام های خرد به متقاضیان در پرداخت وام های کلان برای تامین زیرساخت های کشور و پروژه ای عظیم نیز به عنوان یکی از بانک های پیشتاز مطرح است و توانسته است در این زمینه فعالیت درخور توجه ای داشته باشد، طوری که فقط در حوزه نفت بیشترین سهم را دارد و همچنان در مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور گام بر می دارد.

بانک ملت برای پروژه های بعدی در حوزه نفت و گاز و سایر پروژه‌های اقتصادی برنامه دارد اما بر اساس اولویت ها کار می کند، چرا که منابع ارزی این بانک نیز خیلی وسیع نیست که بتواند پاسخگوی همه پروژه‌های بزرگ شود اما در حد توان در خدمت سری پروژه‌های زیرساختی توسعه ای کشور خواهد بود

تداوم فعالیت در حوزه های زیرساختی برای توسعه کشور
مدیرعامل بانک ملت خاطر نشان کرد: این بانک توانسته است برای ساخت و توسعه بخش عمده ای از پالایشگاههای کشور منابع مالی مورد نیاز آنها را به خوبی تامین کند و تاکنون ۹۰ هزار میلیارد تومان را به این بخش اختصاص داده است.

وی در پاسخ به این سوال که بانک ملت به عنوان بانکی صاحب نام بی تردید از منابع مالی زیادی برخوردار است آیا همچنان برنامه دارد که بتواند در سایر حوزه ای اقتصادی کشور وارد عمل شود؟ گفت: این بانک برای پروژه های بعدی در حوزه نفت و گاز و سایر پروژه‌های اقتصادی برنامه دارد اما بر اساس اولویت ها، کار می کند چرا که منابع ارزی این بانک نیز خیلی وسیع نیست که بتواند پاسخگوی همه پرژهای بزرگ شود اما در حد توان در خدمت سری پروژه‌های زیرساختی توسعه ای کشور خواهد بود.

بنا به این گزارش، بخشی از بانک های کشور به جای بنگاهداری و یا ورود به بازارهای سودآور بر توسعه بخش های زیر ساختی و توسعه ای کشور تمرکز کرده اند که این رویکرد مطلوب می تواند هم برای بانک و هم توسعه اقتصاد کشور کارساز، مفید و نتیجه بخش باشد. این در حالی است که خیلی از بانک ها از رسالت کاری خود دور شده و فقط به فکر بنگاهداری و سفته بازی هستند.

کد خبر: ۱۲۹٬۵۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha