فعالان اقتصادی در تعریف شاخص‌های مورد نیاز بخش خصوصی مشارکت کنند
مدیر مرکز آمار اتاق ایران:

فعالان اقتصادی در تعریف شاخص‌های مورد نیاز بخش خصوصی مشارکت کنند

مرکز آمار اتاق ایران طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار شاخص‌های آماری موردنیاز فعالان اقتصادی را شناسایی و بعد از تصویب شورای گفت‌وگو، تولید آنها را در دستورکار قرار می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، پروژه به‌روزرسانی اقلام آماری ماده ۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار فعالیتی است که قرار است تا پایان سال به نتیجه برسد. در این چارچوب ضمن شناسایی اقلام و شاخص‌های موردنیاز فعالان اقتصادی، فهرستی تهیه و پس از تصویب در شورای گفت‌وگو ملاک عمل مرکز آمار اتاق ایران قرار می‌گیرد.

در این رابطه محمدرضا دوست‌محمدی، مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی و پایش اصل ۴۴ اتاق ایران در تشریح روند اجرای این ماده قانونی، گفت: به فعالان اقتصادی در چارچوب اتاق‌های استانی، تشکل‌ها، کمیسیون‌ها، اتاق‌های مشترک، اتاق‌های اصناف و تعاون و غیره مراجعه و از آنها می‌خواهیم درباره فهرست اقلام و شاخص‌های موردنیاز خود پرسشنامه‌ای را تکمیل کنند. در نهایت فهرستی را استخراج و برای تصویب به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی ارسال می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: طبق ماده ۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، مرکز آمار اتاق ایران موظف است نیاز آماری سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را تولید و منتشر کند. فهرست این اقلام و شاخص‌های آمار باید توسط شورای گفت‌وگو تصویب شده باشد.

دوست‌محمدی با اشاره به اجرای این قانون برای یکبار در سال ۱۳۹۵ تصریح کرد: در آن زمان حدود ۱۶۰۰ قلم و شاخص را شناسایی و به تصویب رسانیدم و به مرکز آمار ابلاغ کردیم. از آن زمان نیازهای آماری شناسایی شده، ملاک عمل قرار گرفتند؛ اما با توجه به تغییر شرایط بخش‌هایی از اطلاعات موردنیار در نظام آماری کشور هنوز تولید نمی‌شود و باید در این رابطه به‌روزرسانی صورت بگیرد.

مدیر مرکز آمار اتاق ایران گفت: اطلاعات در رابطه با این طرح در چارچوب پرسش‌نامه شامل عنوان شاخص، واحد آماری، منبع تولیدکننده، منبع آماری، دوره تناوب تولید اطلاعات و نیازی که به کمک این شاخص آماری به دست می‌آید، دریافت می‌شود. در نهایت با تنظیم فرم‌ها و نهایی کردن فهرست اقلام، آنچه موردنیاز است به سازمان‌ها ابلاغ می‌شود.

او درباره اهمیت به‌روزرسانی شاخص‌های آماری که بر اساس نیاز سه اتاق تهیه می‌شود، گفت: این قانون بستری را فراهم کرده تا تمام نیازهای آماری که برای فعالیت اقتصادی موردنیاز است در یک جا و به صورت یک‌پارچه تنظیم و به مرکز آمار ایران ابلاغ شود. بنابراین خیلی مهم است که تمام فعالان اقتصادی در تکمیل این پرسشنامه‌ها مشارکت کنند تا با توجه به نیازهای آماری جدید و تولید آنها امکان برنامه‌ریزی بهتر برای بخش خصوصی فراهم شود. مرکز آمار اتاق ایران این شاخص‌ها را تولید کرده و نتایج را با زبان علمی قابل فهم به دستگاه‌های اجرایی انتقال می‌دهد.

کد خبر: ۱۲۹٬۳۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha