۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
لزوم راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در همدان| درودگران متحد شوند
گزارش خبری؛

لزوم راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در همدان| درودگران متحد شوند

همدان- تلاش برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در همدان چاره حل بخشی از مشکلات فعالان صنعت چوب است به شرطی که فعالان این حرفه برای رفع مشکلات و رساندن همدان به جایگاه خود متحد شوند.

بازار؛ گروه استانها: درودگران همدانی از جمله اقشار فعال در صنعت چوب استان همدان هستند که هر از چندگاهی مسئولان جلسه ای برگزار و نوید حل مشکلات آنها را می دهند.

دقیق که می شویم یکی از مشکلاتی که گریبان اصناف همدان را گرفته تک‌کاری و تنها بودن صنف‌ها است که این موضوع برای فعالان صنعت چوب نیز محسوس است در حالی که با تشکیل انجمن صنفی این مشکل به‌راحتی حل خواهدشد.

این بار اتاق بازرگانی همدان دست به کار شد تا شاید تلاش های این مجموعه برای متحد کردن درودگران ثمر بخش باشد و با تشکیل انجمن حل مشکلات آسان تر شود.

رئیس اتاق بازرگانی همدان پیش از ظهر شنبه در نشست روسا و اتحادیه‌های درود گران و صنعت گران چوب استان همدان بااشاره به فعالان صنعت چوب استان بابیان اینکه ۱۶ هزار نفر در حوزه ساخت و پردازش مبل و منبت در استان همدان مشغول فعالیت هستند، گفت: هشت هزار کارگاه در شهرستان‌های مختلف، ملایر و تویسرکان و شهرستان‌های دیگر دایر است که فعالان در کار مبل و منبت مشغول به کار هستند.

علی‌اصغر زبردست با عنوان اینکه خانواده بزرگ صنعت چوب همدان در کل کشور مطرح هستند، عنوان کرد: افسوس می‌خورم که این جمعیت با این هنر خوب و قابل رشد تا امروز نتوانسته جایگاه خود را پیدا و یک انسجام و اعتباری که زیبنده آن‌هاست را برای خود ایجاد کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با ابراز اینکه البته طی دو سه سال گذشته استان همدان توانسته جایگاه خوبی را در حوزه مبل و منبت به دست آورد، گفت: نقش محوری فعالین حوزه صنعت چوب به‌جایی رسید که توانستند در توسعه مبل و منبت جهانی توفیقات قابل‌توجهی را کسب کنند و درواقع حرفی برای گفتن داشته باشند.

وقتی ۶۰ درصد مبلمان کشور در استان همدان تولید می‌شود و قابلیت رقابت با تجارت جهان دارد چرا نباید این قابلیت را تبدیل به تجارت جهانی کنیم

زبردست با بیان اینکه، اعتقاد ما این است که وقتی ۶۰ درصد مبلمان کشور در استان همدان تولید می‌شود و قابلیت رقابت با تجارت جهان دارد چرا نباید این قابلیت را تبدیل به تجارت جهانی کنیم، اضافه کرد: با مقایسه مبل و منبت ایران با کشور ترکیه و کشورهای عربی همسایه با ایران هیچ کم و کم و کسری در این زمینه احساس نمی‌شود و چه‌بسا که به‌مراتب از وضعیت مبل و منبت دیگر کشورها بهتر و مثبت‌تر ارزیابی می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به این‌که شاهدیم برخی در تولید و ساخت مبل و منبت خاموش حرکت می‌کنند، یادآوری کرد: با این حرکت خاموش نمی‌توانید توجه مسئولین استان را به کار خوبی که ارائه می‌دهید جلب نمی‌کنید چراکه حتی در جذب بازار و نیرو باید با دیگر استان‌ها رایزنی انجام گیرد

زبردست با عنوان اینکه درزمینهٔ تهیه مواد اولیه برای این صنعت جست و گریخته در سنوات قبل اقداماتی به انجام رسیده، تشریح کرد: امروز شرایط مناسبی در کل کشور برای تهیه و تأمین مواد اولیه نداریم چراکه تمام جنگل‌های کشور در حال حاضر در حالت استراحت هستند و از این حیث برای تأمین مواد اولیه قادر نیستیم از جنگل‌های کشور برداشت کنیم.

روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ یا ۶۰ کامیون چوب از استان همدان خارج می‌شود
وی گفت: در بررسی وضعیت چوب در داخل استان همدان مشخص شد تقریباً به‌طور متوسط روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ یا ۶۰ کامیون چوب از استان همدان خارج می‌شود.

لزوم راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در همدان| درودگران متحد شوند

رئیس اتاق بازرگانی همدان در تشریح مطلب قبل با ابراز اینکه واقعاً حیف است میزان قابل‌توجهی ازآنچه موردنیاز است و برای تأمین مواد اولیه صنعت چوب استان ضروری است به خارج از استان صادر شود؛ اضافه کرد: پیرو همین امر باید تلاش کنیم که لااقل مواد اولیه موردنیاز این حوزه در داخل خود استان تأمین شود.

زبردست در ادامه افزود: تهیه مواد اولیه در داخل استان شدنی است چراکه فعالان صنعت چوب استان همدان هم توانایی فعالیت فردی دارند و هم به‌صورت گروهی کار و فعالیت را پیش می‌برند.

فعالان حوزه چوب در امر جلب‌توجه مسئولین استانی پیش‌قدم نشده‌اند به همین خاطر فکری هم برای تأمین مواد اولیه انجام کار از سوی مسئولین صورت نگرفته است

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با ذکر این مطلب که فعالان حوزه چوب در امر جلب‌توجه مسئولان استانی پیش‌قدم نشده‌اند به همین خاطر فکری هم برای تأمین مواد اولیه انجام کار از سوی مسئولین صورت نگرفته است خطاب به فعالین صنعت چوب استان همدان عنوان کرد: در واقع شما بیشتر با صنف حوزه فعالیت خود در تماس بودید و هستید اما به دلیل ضرورت کار باید عضو اتاق بازرگانی شوید که به‌نوعی تمامی فعالیت‌های اقتصادی استان را پوشش می‌دهد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه مطلب قبل خود تصریح کرد: با عضویت فعالان صنعت چوب استان در اتاق بازرگانی هم زمینه ارتباطات خارج از استانی تسهیل می‌شود و هم اتاق بازرگانی در حوزه صادرات می‌تواند کمک‌کننده باشد.

زبردست هدف از برگزاری سلسله نشست‌های کمیسیون صنعت چوب استان همدان را در وهله نخست شناسایی افراد مستعد برشمرد و ادامه داد: علاوه براین بر آن هستیم تا همانند انجمنی که در استان برای فروش مبل و منبت به راه افتاد در کل کشور این انجمن تشکیل شود چراکه ما در سطح کشور رقبای بسیاری در این حوزه در استان‌های شیراز، اصفهان و قم داریم که علی‌القاعده در تعبیه و ساخت مبل و منبت نمی‌توانند به‌پای مبل و منبت استان همدان برسند.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه و در توضیح مطلب قبل خود اضافه کرد: با تشکیل انجمن ملی مبل و منبت در سراسر کشور رصد و پیگیری و انعکاس مشکلات فعالان این حوزه به مسئولان کلان کشوری تسهیل می‌شود.

پیگیری مسائل و مشکلاتی که دامن‌گیر فعالان حوزه چوب در تأمین مواد اولیه شده با راه‌اندازی انجمن ملی چوب حل‌شدنی است به‌طوری‌که محوریت کار را عهده‌دار و به اتاق بازرگانی مشکلات منتقل شود

زبردست با بیان اینکه باید این انسجام را ایجاد کرد که انجمن ملی چوب فعال شود؛ اضافه کرد: پیگیری مسائل و مشکلاتی که دامن‌گیر فعالان حوزه چوب در تأمین مواد اولیه شده با راه‌اندازی انجمن ملی چوب حل‌شدنی است به‌طوری‌که محوریت کار را عهده‌دار و به اتاق بازرگانی مشکلات منتقل شود.

وی بابیان اینکه باید مشخص شود مواد موردنیاز و اولیه فعالان حوزه چوب چه مواردی و از چه نوعی است، گفت: رصد و پیگیری مشکلات از مسئولین بالادستی و به‌نوعی کلان کشوری برای اتاق بازرگانی استان همدان راحت‌تر انجام می‌پذیرد ضمن اینکه باید زمینه را برای فعالان حوزه صنعت چوب ایجاد کرد تا به اعضای اتاق‌های بازرگانی کشورهای دیگر وصل شوند و در حوزه صادرات فعالیت بهتری را رقم بزنند ضمن اینکه فضای تبادل‌نظر و تهیه و تدارک مواد اولیه از طریق انجمن ملی مبل و منبت راحت‌تر انجام می‌پذیرد.

لزوم راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در همدان| درودگران متحد شوند

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با تأکید بر اینکه خانواده بزرگ صنعت چوب استان همدان باید منسجم‌تر درراه توسعه حرکت کند بر لزوم تشکیل کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعت چوب درزمینهٔ مای مختلف تأکید کرد و افزود: در فاز سوم عملیاتی کردن کارها و اقدامات خود درزمینهٔ توسعه صنعت ساخت مبل و منبت به دنبال آن هستیم که به‌صورت گروهی یا چندنفری یا حتی تک‌نفره کارخانه مبل و مبلمان درجای جای استان همدان راه‌اندازی شود.

زبردست در ادامه با عنوان اینکه به‌اندازه قابل‌توجهی ظرفیت و تنوع هنری درزمینه های مختلف صنعت چوب در استان همدان وجود دارد بر لزوم تشکیل کارگاه‌های بزرگ و کوچک از قبیل روکش مبل، صنعت ام دی اف و غیره تأکید کرد.

اگر خود فعالان صنعت چوب استان پای‌کار تولید مواد اولیه در داخل استان باشند بخشی از منابع مالی از طریق اتاق بازرگانی و ستاد تسهیل و بانک‌ها فراهم می‌شود و بخش دیگر منابع را خود صنعتگران چوب و تولیدکنندگان این عرصه فراهم می‌کنند

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان ضمن تأکید بر لزوم تهیه مواد اولیه این صنعت در داخل استان تصریح کرد: اگر خود فعالان صنعت چوب استان پای‌کار تولید مواد اولیه در داخل استان باشند بخشی از منابع مالی از طریق اتاق بازرگانی و ستاد تسهیل و بانک‌ها فراهم می‌شود و بخش دیگر منابع را خود صنعتگران چوب و تولیدکنندگان این عرصه فراهم می‌کنند.

زبردست با تصریح اینکه اگر تا به امروز دوستان به سمت تولید مواد اولیه لازم در صنعت چوب در داخل استان حرکت نکرده‌اند شاید امکانات و منابع کافی وجود نداشته ولی امروز اتاق بازرگانی استان همدان تمام قامت در کنار تولیدکنندگان صنعت چوب استان ایستاده است و پای‌کار است تا این اتفاقات به وقوع بپیوندد، اضافه کرد: کارخانه‌های صنایع چوب در استان همدان می‌تواند در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شود و قول مساعد می‌دهیم که تا پایان کار در کنار فعالین این عرصه باشیم.

لزوم راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در استان همدان
زبردست بابیان اینکه راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در استان همدان می‌تواند یک کار بادوام ایجاد کند یادآوری کرد: اتاق بازرگانی درواقع خانه فعالان اقتصادی است و مقوله‌های مختلف اقتصادی اعم از گردشگری، کشاورزی، صنعت و معدن، صنعت چوب و بسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی را پوشش می‌دهد و بر همین اساس تأکید می‌کنیم فعالان اقتصادی بیش‌ازپیش با این اتاق همکاری داشته باشند تا با انسجام بیشتری کارها به سرانجام برسد.

زبردست دست در ادامه از راه‌اندازی هشت کمیسیون اقتصادی در اتاق بازرگانی همدان خبر داد و اضافه کرد: بسیاری از مشکلات فعالیت‌های اقتصادی در این هشت کمیسیون بررسی می‌شود و برخی از مدیران جهت پاسخگویی به مشکلات به اتاق بازرگانی استان مراجعه می‌کنند و بخش دیگری از مشکلات توسط اتاق بازرگانی استان از اتاق ایران پیگیری می‌شود ضمن اینکه بخش دیگری از مشکلات که در داخل استان قابل‌پیگیری باشد در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با حضور مقام ارشد استان مورد شور و گفتگو قرار می‌گیرد و مشکلات مطرح می‌شود تا به یک سرانجام نهایی در حل مسائل و مشکلات برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه، جهت بهبود وضعیت کسب‌وکار و بنا بر منویات مقام معظم رهبری که تأکید داشتند مشکلات اقتصادی حل‌وفصل شود با راهکارهای قانونی درصدد حل مشکلات هستیم، اضافه کرد: مباحث مربوط به آموزش، صنایع‌دستی، صنعت و معدن، گردشگری، کشاورزی، صنعت چوب، مالیات و تأمین اجتماعی و کار و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها که اکثر فعالان اقتصادی با مشکلاتی در این بخش‌ها روبرو هستند را در کمیسیون های ذکرشده آنالیز و بررسی می‌کنیم.

هر چقدر خانواده اقتصادی استان انسجام بیشتری داشته باشند در کنار هم می‌توانند مشکلات را حل‌وفصل کنند

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان ضمن درخواست از فعالان اقتصادی برای عضویت در اتاق بازرگانی تأکید کرد: هر چقدر خانواده اقتصادی استان انسجام بیشتری داشته باشند در کنار هم می‌توانند مشکلات را حل‌وفصل کنند.

وی گفت: در این مجموعه هریک از اعضا با طرح مسائل و مشکلات مطرح می‌کند که برای حل مشکل از کدامین مجرای قانونی می‌توانیم وارد شویم که با تشکیل انجمن ملی مبل و منبت فعالان این عرصه به‌صورت مستقیم مشکلات را مطرح می‌کنند و ما پادررکاب آن‌ها دقیقاً در جریان قرار می‌گیریم که مشکلات باید از طریق مسئولین کلان ملی و کشوری حل شود یا در داخل استان می‌توانیم مشکلات را از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت یا شورای گفتگو دولت در استانداری مورد ارزیابی قرار داده و حل کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان عنوان کرد: اگر فعالان اقتصادی در بخش‌های مختلف برای تهیه مواد اولیه دچار چالش و مشکل باشند اتاق بازرگانی ظرفیت حل مشکل را دارد به‌طور مثال در بخش تهیه مواد اولیه و چوب موردنیاز فعالان صنعت چوب، اگر به‌صورت جمعی این مشکل در اتاق بازرگانی مطرح شود این اتاق می‌تواند در بحث تأمین چوب با امور جنگلداری کشور وارد بحث و رایزنی شود و چوب موردنیاز بخش صنعت چوب را به‌صورت متداوم تأمین می‌کند.

لزوم راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنایع چوبی در همدان| درودگران متحد شوند

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان نیز خطاب به فعالان و درود گران تشریح کرد: اتفاقات خوبی در صنعت چوب در حال وقوع است و یکی از این اتفاقات تثبیت سفارشات برای یکسال است و دیگر اینگونه نیست که یک هنرمند صنعت چوب منتظر شود و مشتری مراجعه کند تا مشغول به کار شود و اگر مشتری نباشد، فعالیت کارگاه تولیدات چوب از نبض و حرکت باز بماند.

طاهره ایزدی بابیان اینکه به نظر می رسد در حال حاضر در همدان اگر مشتری مراجه نکند برنامه و فعالیت خاصی صورت نمی گیرد، اضافه کرد: اگر تعداد مشتری و سفارش دهنده با کاهش روبرو شود دیگر قدرت فعالیت رسته پایین می آید و واحد تولیدی با ضرر و زیان مالی مواجه می شود.

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان با عنوان اینکه وظیفه و فرایند کاری تشکل های اقتصادی در سطح کلان، چگونگی کار و مشاغل و فرایند تولید و ارتقاء و رشد رسته اقتصادی و چگونگی بالابردن کیفیت کار ارائه شده است، گفت: اینکه چگونه قیمت ها تنظیم و در سطح پایین قرار بگیرد که عرضه بیشتر شود و اگر بازار داخلی جوابگو نمی باشد روی کدام بازار خارجی کار شود و روی کدام بازار وارداتی متمرکز شود و چگونگی تنظیم قراردادها همه موارد ذکر شده در تشکل های اقتصادی مورد بحث و بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد.

در تشکل اقتصادی صنعت چوب اینکه نگاه صنعت چوب در آینده چگونه در حال تحول است مورد بررسی قرار می گیرد

دبیر اتاق بازرگانی استان همدان در ادامه با عنوان اینکه در تشکل اقتصادی صنعت چوب بدون شک اینکه نگاه صنعت چوب در آینده چگونه در حال تحول است مورد بررسی قرار می گیرد؛ اضافه کرد: به رعنوان مثال بررسی می شود که آیا در حال حاضر آنچه در صنعت ساختمان سازی در دنیا درحال اتفاق است با صنعت چوب همراه است و قابلیت رشد دارد یا خیر؟

رئیس اتحادیه مبل و منبت استان همدان نیز با یادآوری اینکه، مدت‌ها دنبال ایجاد تشکیلات فراگیر در حوزه صنعت چوب بودیم که توان پوشش کل استان را داشته باشد؛ گفت: سال گذشته کمیته تخصصی صنایع چوب استان همدان با کمک و همکاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی و جلساتی هم برگزار شد اما چون بحث شیوع ویروس کرونا وجود داشت فعالان عرصه صنعت درودگری و صنایع چوب و اتحادیه‌های شهرستان‌های مختلف استان نتوانستند در جلسات شرکت کنند.

توکلی با عنوان اینکه برحسب ضرورت و نیازی که در حوزه صنایع چوبی استان احساس می‌شد رئیس اتاق بازرگانی استان همدان دستور تشکیل جلسه داد تا مشکلات و چالش‌های فرا روی فعالین و پیشکسوتان صنایع چوب استان در کمیسیون مورد نقد و بررسی قرار بگیرد؛ گفت: در اولین جلسه کمیسیون صنعت چوب استان سعی شد از کسانی دعوت شود که به‌نوعی در این حوزه دستی بر آتش دارند و به مشکلات و چالش‌های این عرصه اشراف بیشتری دارند.

وی عنوان کرد: امیدواریم برگزاری جلسات کمیسیون چوب استان باب خیری باشد تا با طرح مشکلات راهکارهای خوب و قابل قبولی ارائه شود.

کد خبر: ۱۲۹٬۳۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha