رقابت بیشتر بین فروشندگان آنلاین باعث رشد اقتصاد و نوآوری می شود
استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در گفتگو با بازار:

رقابت بیشتر بین فروشندگان آنلاین باعث رشد اقتصاد و نوآوری می شود

دکتر محمد هاشمی جو، استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی معتقد است مشارکت بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته کلیدی برای تسهیل بستر های تجارت الکترونیک در سطح جهانی است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: همانطور که همه گیری کرونا ویروس به تسریع بخشیدن خریدهای آنلاین کمک کرده است از آن سو هم تجارت الکترونیک در این دوران با رشد همراه بوده است به طوری که انتظار میرود تا پایان سال ۲۰۲۲ از یک تریلیون دلار فراتر رود. اما در این میان برای استفاده هرچه بهتر ازاین فناوری بایستی امنیت بسترهای چنین کسب کارها هم فراهم شود تا از سوء استفاده ها و کلاهبرداری ها جلوگیری شود. درهمین راستا خبرگزاری بازار گفتگویی با دکتر محمد هاشمی جو، استاد امور مالی گروه حسابداری و مالی کالج تجارت و اقتصاد ویلی ا. دیس دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی A&T انجام داده است که در ادامه از نظرتان میگذرد.

*در ابتدا بفرمایید، تاثیر تجارت الکترونیک بر اقتصاد کشورها چیست؟
من معتقدم تجارت الکترونیک تأثیر مثبت زیادی بر اقتصاد جهانی دارد. تجارت الکترونیک منجر به رشد پایدار می شود که ممکن است منجر به نوآوری بیشتر شود. تجارت الکترونیک یک روش تجاری با رشد سریع است که تا پایان سال ۲۰۲۲ از یک تریلیون دلار فراتر می رود. تجارت الکترونیک موانعی را که کسب و کارها در تجارت سنتی با آن روبرو هستند، از بین می برد. بنابراین، فضای تجارت الکترونیک کنونی باعث ارتقای کارآفرینی شده و امکان رقابت را برای مشاغل در هر اندازه فراهم می کند. رقابت بیشتر بین فروشندگان آنلاین باعث رشد اقتصاد جدید و تشویق نوآوری در بین فروشندگان می شود. فروشندگان انگیزه های بیشتری دارند تا محصول خود را منحصر به فرد کنند و خدماتی را به مشتریان خود ارائه دهند که باعث بازگشت مجدد آنها می شود. این باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای مشتریان برای خرید آنلاین می شود و به طور کلی باعث رشد اقتصاد می شود.

علاوه بر این، فراتر از اثرات مستقیمی که تجارت الکترونیک بر اقتصادها می گذارد، ردپای کربن کشورها را کاهش می دهد. تجارت الکترونیک نسبت به تجارت سنتی از نظر کاهش ردپای کربن کارامدتراست زیرا فروشگاه‌های آنلاین کمتر به مکان‌های فروشگاه فیزیکی متکی هستند. در نتیجه، تجارت الکترونیک ممکن است مزایای بلند مدت مثبتی برای محیط زیست داشته باشد که به نوبه خود می تواند رفاه و کیفیت زندگی افراد را افزایش دهد.

*دولت ها برای تسهیل بسترهای تجارت الکترونیک چه اقداماتی باید انجام دهند؟
من معتقدم که مشارکت بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته کلیدی برای تسهیل بستر های تجارت الکترونیک در سطح جهانی است. دولت‌ها در کشورهای در حال توسعه باید از کشورهای توسعه‌یافته با تجربیات موفق تجارت الکترونیک برای بهبود ظرفیت‌سازی و پشتیبانی فنی برای تسهیل پلت‌فرم‌های تجارت الکترونیکی خود حمایت کنند. این پشتیبانی ممکن است شامل ارزیابی های آمادگی تجارت الکترونیک، تامین مالی سرمایه گذاری زیرساختی، حمایت از توسعه چارچوب های قانونی و نظارتی، و ظرفیت سازی در میان گروه های مختلف ذینفع باشد.

*برای امنیت تجارت الکترونیک چه استراتژی هایی باید در نظر گرفته شود؟
در زیر چهار استراتژی اصلی وجود دارد که می تواند امنیت تجارت الکترونیک را بهبود بخشد:

۱. پروتکل های HTTPS و گواهی های SSL را نصب کنید.
چراکه وب‌سایت‌هایی که از پروتکل‌های HTTPS و گواهی‌های SSL استفاده می‌کنند، داده‌های مشتریان را به درستی رمزگذاری و محافظت می‌کنند.

۲. کد اعتبارسنجی (CVV) و سرویس تأیید آدرس (AVS) را پیاده‌سازی شود .

استفاده از هر دو CVV و AVS با هم می تواند امنیت پرداخت های آنلاین را افزایش دهد و احتمال سوء استفاده شخصی که کارت اعتباری شخص دیگری را دزدیده است را کاهش دهد.
۳. پشتیبان گیری دوره ای را انجام دهید. انجام پشتیبان گیری دوره ای با نصب افزونه هایی مانند UpdraftPlus، BackupBuddy، BoldGrid Backup، BackWPup و سایر افزونه های امنیتی بسیار مهم است. این افزونه ها کپی های معمولی از پایگاه های داده تجارت الکترونیک را بدون خطای انسانی ایجاد می کنند.
۴. استفاده از امنیت چند لایه؛

امنیت چند لایه را می توان با استفاده از اقدامات مختلف مانند نصب فایروال که دفاع اولیه در برابر تهدیدات سایبری را فراهم می کند به دست آورد. همچنین، استفاده از CDN (شبکه تحویل محتوا) مفید است زیرا با تنوع بخشیدن به کپی های داده ها در چندین نقطه جغرافیایی، یک لایه امنیتی اضافی اضافه می کند.

*در سال های اخیر چه فناوری های جدیدی در این زمینه استفاده شده است؟
احراز هویت چند عاملی (MFA)، احراز هویت ۲ مرحله ای (۲FA) یا تأیید صحت ۲ مرحله ای (۲SV) اخیراً برای بهبود امنیت تجارت الکترونیک استفاده می شود. در حالی که MFA، ۲FA و ۲SV مشابه هستند، تفاوت هایی بین آنها وجود دارد. در همه این روش ها، علاوه بر وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، حداقل یک لایه دیگر از تایید هویت کاربر در حال ورود به سایت مورد نیاز است. در زیر توضیحات مختصری در مورد هر روش آورده شده است:

• ۲SV کاربر را ملزم می کند که یک کد یکبار مصرف را وارد کند که از طریق ایمیل، پیام متنی یا تماس تلفنی تحویل داده می شود.

• ۲FA یک قدم فراتر می رود و ممکن است از کاربر بخواهد که تلاش خود را برای ورود به سیستم از طریق دستگاه دیگری تأیید کند، مانند باز کردن یک برنامه خاص در دستگاه تلفن همراه هنگام ورود از لپ تاپ.

MFA مشابه ۲FA است اما می تواند به اجرای بیش از دو عامل احراز هویت اشاره داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha