۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
مانع تراشی قوانین به جای تسهیل| کشاورزان باینال اجازه استفاده از آب ندارند
بازار گزارش می‌دهد؛

مانع تراشی قوانین به جای تسهیل| کشاورزان باینال اجازه استفاده از آب ندارند

کلاله- ممانعت اداره منابع آب شهرستان کلاله از بهره برداری کشاورزان روستای باینال از یک حلقه چاه، باعث شده تا کشاورزان برای آبیاری اراضی، ده ها چاه غیرمجاز در نقاط مختلف روستا حفر کنند.

الهام رئوفی فر؛ بازار: روستای باینال با۸۰ خانوار که پیشه اغلب آنها کشاورزی و دامداری است از توابع دهستان بخش کنگور شهرستان کلاله به شمار می رود. اهالی این روستا که سال ها از یک حلقه چاه برای اراضی کشاورزیشان بهره می بردند چند سالی است که با ممانعت اداره منابع آب شهرستان کلاله برای استفاده از آب این چاه مواجه هستند. موضوعی که به واسطه تلاش بی حاصل اهالی روستا برای استفاده مجدد از این چاه، باعث حفاری تعداد زیادی از چاه های غیرمجاز شد.

بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف به توسعه روش های آبیاری نوین است که در تبصره و بندهای آن به حمایت دولت از الگوی کشت نوین مطابق با اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی تاکید شده است. موضوعی که مسئولان استان در حمایت از کشاورزان برای اجرای الگوی آبیاری نوین، به آن توجهی نکردند.

مخالفت جهاد
امید تجری از کشاورزان روستای باینال در گفتگو با خبرنگار بازار در این رابطه، می گوید: قصد داشتم آبیاری قطره ای برای محصولات کشاورزی انجام دهم اما به رغم درخواست و پیگیری از جهاد کشاورزی تاکنون جوابی نگرفتم.

بر اساس ماده ۳۵ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف به توسعه روش های آبیاری نوین است

او که علاقمند به صرفه جویی واستفاده از روش آبیاری نوین برای اراضی کشاورزی است، در این رابطه می افزاید: پیگیری از جهادکشاورزی شهرستان کلاله را از سال ۹۰ آغاز کردم و تاکنون جوابی از این دستگاه دریافت نکردم و ناگزیر از روش سنتی برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده می کنم.

محمد امیر کریمیان از دیگر اعضای روستا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه به دلیل دشواری در تهیه گازوئیل خواستیم تا چاه به سیستم برقی مجهز شود از این رو برای پیگیری به جهاد کشاورزی رفتیم که مخالفت کردند گفت: علت مخالف جهادکشاورزی عدم مجوز برای استفاده از چاه است لذا در صورت اجازه بهره برداری از این چاه، ۸۰ خانواده روستایی بهره مند خواهند شد.

وی با بیان این نکته که در حال حاضر هرخانوار چاهی به عمق ۱۰ تا ۱۲ متر برای آبرسانی به اراضی کشاورزی اش حفر می کند، می افزاید: درصورتی که اجازه استفاده از این چاه داده شود، برداشت های غیرمجاز از چاه های آب هم متوقف خواهد شد.

قوانین چه می گویند؟
بر اساس ماده یک قانون آب و نحوه ملی شدن آب «همه آبهای جاری در رودخانه‌ها و انهار طبیعی و دره‌ها و جویبارها و هرمسیر طبیعی دیگر اعم از سطحی و زیرزمینی و همچنین سیلابها وفاضلابها و زه‌آبها و دریاچه‌ها و مردابها و برکه‌های طبیعی و چشمه‌سارها و آبهای معدنی و منابع آبهای زیرزمینی ثروت ملی محسوب و متعلق به عموم‌است و مسئولیت حفظ و بهره‌برداری این ثروت ملی و احداث و اداره تأسیسات توسعه منابع آب به وزارت آب و برق محول می‌شود».

درصورتی که اجازه استفاده از چاه کشاورزی به اهالی روستا داده شود، برداشت های غیرمجاز از چاه های آب هم متوقف خواهد شد

آنگونه که به نظر می رسد اداره منابع آب شهرستان کلاله براساس این وظیفه محوله به وزارت نیرو اجازه استفاده از چاه آب کشاورزی را به اهالی روستای باینال نداده است سرپرست اداره منابع آب شهرستان کلاله در پاسخ به اینکه چرا اجازه استفاده از یک چاه به کشاورزان روستای باینال داده نشده، می گوید: برابر با بررسی که در کمیسیون صورت گرفته، هیچ گونه سوابقی از صدور پروانه چاه این روستا مشاهده نشده است.

احمد پارسایی راد در گفتگو به خبرنگار بازار، می افزاید: از آنجاییکه تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در سال ۸۹ انجام شده و سال ۹۰ عملیاتی شده است. هیچ درخواستی از سوی این روستا برای چاه مورد نظر نداشتیم بر همین اساس اکنون امکان اجازه بهره برداری به روستائیان وجود ندارد.

وی با بیان این نکته که در همان سال به تمام شورای روستاها نامه کتبی ارسال شده، ادامه می دهد: در آن زمان می بایست افرادی که از چاه های فاقد پروانه استفاده می کردند، ثبت‌نام خود را انجام می دادند از سوی دیگر مجوز آبیاری تحت فشار و یا برقی کردن تجهیزات چاه کشاورزی تنها از طریق چاه‌های دارای مجوز امکان پذیر خواهد بود در حالی که هدف ما بهینه سازی چاه‌های کشاورزی است ضمن اینکه قانون برای چنین شرایطی راهکارهایی گذاشته است. این افراد می توانند با مراجعه به اداره، مدارک و مستندات خود را بیاورند تا بررسی شود.

اظهارات عجیب است!
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اظهار شگفتی از دلایل سرپرست اداره منابع آب شهرستان کلاله و مدت انتظار کشاورزان روستای باینال برای اجرای طرح آبیاری نوین، می گوید: اینکه به درخواست کشاورزان روستای باینال از سال ۹۰ تاکنون جوابی داده نشده، عجیب به نظر می رسد.

سید محسن کیا حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر این نکته که جهاد کشاورزی مشکلی در تخصیص اعتبار به این بخش ندارد، می افزاید: اولویت ما در حال حاضر شهرستان‌های شرق استان است.شرق استان به دلیل محدودیت منابع آبی نیاز بیشتری به اجرای آبیاری نوین در کشاورزی دارند به محض مراجعه این کشاورزان به جهاد، قطعا به مشکل آنها رسیدگی خواهد شد.

مدیرجهاد کشاورزی گلستان با اظهار شگفتی مدت انتظار کشاورزان روستای باینال برای اجرای طرح آبیاری نوین، می گوید: اینکه به درخواست کشاورزان روستای باینال از سال ۹۰ تاکنون جوابی داده نشده، عجیب به نظر می رسد

ووی با بیان اینکه ۱۲هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر پوشش سیستم آبرسانی تحت فشار است، گفت: گلستان در بخش اجرای طرح آبیاری تحت فشار رتبه اول دارد و این نشانه استقبال خوب کشاورزان از این طرح واهمیتی است که به حوزه آب میدهند.

مشکلات بودجه
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان با تاکید بر اینکه مشکل بودجه برای اجرای مزارع کوچک در آبیاری نوین نداریم، می گوید: در سال جاری برای سیستم های آب کم فشار حدود ۱۵ میلیون تومان، سیستم های کلاسیک ۳۰ میلیون تومان، ماشین های آبیاری ۳۵ میلیون تومان، آبیاری قطره ای ۴۰ میلیون تومان دولت بلاعوض پرداخت می‌کند.

کیاحسینی قول همکاری با کشاورزان روستای باینال شهرستان کلاله را می دهد و می گوید: به محض مراجعه این افراد تسهیلات سیستم آبیاری نوین به آنها اختصاص خواهد یافت.

با توجه به اینکه ماده ۳۳ برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به حمایت از بخش کشاورزی، تأمین، تجهیز و توسعه منابع کرده به نظر می رسد دستگاه های متولی در این حوزه کوتاهی کردند. بنابراین انتظار می رود به منظور جلوگیری از تخلفات بیشتر کشاورزان، شرایط برای بهره برداری از چاه روستا مهیا شود.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha