۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
۸۰ درصد باغ‌های خراسان شمالی فقر عناصر غذایی دارند
مدیر خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی:

۸۰ درصد باغ‌های خراسان شمالی فقر عناصر غذایی دارند

بجنورد- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۸۰ درصد باغ‌های این استان فقر عناصر غذایی دارند به‌نوعی باغداران از انواع کودهای شیمایی برای تقویت خاک کم استفاده می‌کنند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، حسن نظام دوست ، با اشاره به فقر۸۰درصدی عناصر غذایی باغ‌های استان، اظهار داشت: کشاورزان این استان در زراعت به‌ویژه در گندم، جو و کلزا برای تقویت زمین از انواع کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند اما در باغ‌ها این کمتر اتفاق می‌افتد.

وی بابیان اینکه در باغ‌های این استان به‌نوعی باکم مصرفی کود مواجه هستیم اظهار داشت: هم‌اینک در این شاخص با میانگین کشور و دنیا فاصله زیادی داریم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: در دو سال اخیر نیز به علت افزایش قیمت کود پتاسه و فسفاته مصرف این نوع کودها در اراضی استان کاهش‌یافته است درحالی‌که استفاده از آن برای تقویت خاک امری ضروری است.

کمبود نقدینگی
نظام دوست گفت: کمبود نقدینگی یکی از علت‌های استفاده کم از انواع نهاده‌های کشاورزی ازجمله کود در این استان است، اما باید برای تأمین امنیت غذایی، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تأمین عناصر غذایی در خاک باید طبق استانداردها از انواع کودهای شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده شود.

وی از کشاورزان به‌خصوص باغداران که کمبود نقدینگی دارند خواست تا از کشاورز کارت استفاده کنند و اظهار داشت: این کارت‌ها برای تأمین انواع کود و بذر در نظر گفته‌شده است ، کشاورزان می‌توانند از تسهیلات در این خصوص بهره ببرند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی افزود: در فصل کشت پاییزه سال جاری نیز با ارائه کارت کشاورز و سایر تمهیدات تلاش کرده‌ایم تا سهمیه کودی استان را جذب کنیم که تاکنون یک هزار و ۸۲۰ تن انواع کود فسفاته و ۶۶۰ تن کود پتاسه توزیع‌شده است که نسبت به سهمیه بسیار پایین هستیم.

وی بابیان اینکه کود باید به دست کشاورز واقعی برسد اظهار داشت: علاوه بر سامانه پهنه‌بندی کشاورزی سامانه‌ای دیگر نیز طراحی‌شده است که توزیع کود در بستر آن انجام می‌شود.

کد خبر: ۱۲۹٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha