۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
مروری بر مطالبات هرمزگانی ها در آستانه سفر استانی رئیس جمهور
یادداشت؛

مروری بر مطالبات هرمزگانی ها در آستانه سفر استانی رئیس جمهور

هرمزگان- امیدواریم سفر رئیس جمهور به هرمزگان بتواند تحولات شگرفی در توسعه پایدار استان به همراه داشته باشد، این مطلب بخشی از یادداشت غلامعباس شمس‌الدینی، فعال رسانه ای است.

بازار؛ گروه استان ها، غلامعباس شمس الدینی: چهاردهمین سفر استانی رئیس جمهور به هرمزگان اختصاص یافت، اینکه سفرهای استانی عالی ترین مقام اجرایی کشور و وزرای دولت چقدر می تواند در حل مسائل اثر گذار باشد، موضوعی است که در این مجال قصد پرداختن به آن نیست.

مطابق برنامه ها جدولی از حضور نمایندگان دولت در دستگاههای اجرایی استان منتشر شد که مردم متناسب با موضوعی که دارند می توانند به آن دستگاهها مراجعه کنند، از سوی دیگر فضای رسانه ای استان به مسئله اولویت های مهم ساکنان این خطه و ضرورت ورود دولت برای حل آنها اختصاص یافته است.

در این مجال بی شک باید به اصلی ترین موضوع توجه شود. مردم به خاطر دارند که در ایام انتخابات ستاد مرکزی رئیسی نظام مسائل ۳۱ استان کشور را که گفته می شد محصول پژوهش میدانی و با نگاهی علمی می باشد، منتشر کرد.

شاید مهمترین هدف این به عبارتی سند راهبردی توسعه استانهای کشور، ایجاد گفتمان مشترک در حوزه مفاهیم، نیازها و اولویت ها باشد. موضوعی که محسن منصوری معاون امور استانهای ستاد مرکزی رئیسی در مقدمه بر آن تاکید دارد.

در این مجموعه ۱۷۲ صفحه ای ۶ صفحه به هرمزگان اختصاص دارد که در ابتدا به ظرفیت ها و فرصت های استان اشاره شده و در ادامه به ۱۸ مسئله اساسی تحت عنوان مشکلات استان اشاره شده است. بیکاری، نبود راه روستایی در بسیاری از روستاها، نبود راه مناسب و پل در بسیاری از بخش ها، مغفول ماندن ظرفیت ترانزیتی بندر شهید رجایی به دلیل دیپلماسی اقتصادی ضعیف از جمله این موارد است.

برخی واگذاری های نامعقول و بعضا رانت آلوده که علاوه بر اتلاف منابع عمومی منجر به مشکلات کارگری و بعضا امنیتی شده است

بافت های فرسوده به خصوص در شهرستان بندرعباس، آسیب های اجتماعی به خصوص در شهرستان بندرعباس، کم آبی و توزیع نابرابر آب، کمبود متخصص و فضای بیمارستانی و درمانی به دلیل طولانی شدن روند احداث بیمارستان های در حال ساخت شهرستان، بندرعباس و نبود بیمارستان مناسب در مابقی شهرهای استان، مشکلات مربوط به فروش محصولات کشاورزی و باغی، عدم آمادگی کافی برای مبارزه با هجوم ملخ و سایر آفات، عدم اعطای مجوز صید به صیادان سنتی، قاچاق سوخت و عدم تفکیک کوله بر سوخت از قاچاقچی های کلان، عدم تناسب رشته های دانشگاهی با نیروهای مورد نیاز صنایع استان، مشکلات جدی زیست محیطی با ورود فاضلاب خام شهری و پس آب های صنعتی کارخانجات، مزارع پرورش میگو و کشتی ها در خلیج فارس و دریای عمان، صید ترال و آسیب های جدی به زیستگاه های جانوران دریایی و به مخاطره افتادن زنجیره تامین غذای نسل آینده کمبود و به نوعی فقر سرانه فضای ورزشی، آموزشی، هنری و فرهنگی و توزیع ناعادلانه همین اندک موجودی از جمله مسائلی است که در آن مجموعه به عنوان نظام مسائل استانها مطرح شده اند.

نسخه تهران نشینان برای مسائل هرمزگان شفا بخش نیست
صد البته مسائل و مشکلات دیگری در حوزه های صنعت، زیر ساخت ها، محیط زیست، فرهنگ و هنر و حوزه های دیگر وجود دارد که به آن اشاره نشده است. علی ای حال در همین سند اقدامات مهمی که منتخب مردم برای استان هرمزگان شرح داده، نیز آمده است. مهمترین آنها تسهیل سرمایه گذاری، تکمیل بنادر، احداث بنادر جدید در سواحل مکران، تکمیل موج شکن ها، تقویت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، هوشمند سازی بنادر، حمایت از طرح های کشاورزی، شیلاتی، دانش بنیان، ایجاد پایگاه ملی تحقیقاتی تولید برق از امواج دریای در سواحل دریایی عمان، توسعه حمل و نقل ترکیبی و افزایش ترانزیت سالانه ۱۰ میلیون تن با توسعه و تکمیل شبکه های حمل و نقل و توزیع بر روی سه محور بندر-راه آهن می باشد.

طبعا اتخاذ تصمیم در راستای ایجاد گفتمان مشترک دولت ملت یک اقدام ارزشمند است اما اینکه آیا موارد احصا شده با خواست مردم تفاوت دارد موضوع دیگری است. شاید در این مجموعه (سند ) جامع نگری در ترمیم مسائل مهم در بخش های مختلف کمتر به چشم آید ولی همین که تلاش شده به سمت ایجاد یک گفتمان مشترک در مسایل منطقه ای حرکت شود، می تواند امید بخش باشد. نگارنده هم معتقد است نسخه تهران نشینان برای مسایل هرمزگان شفا بخش نیست.

و ای کاش باز هم دامنه گروه تحقیق و مطالعه مسائل استان گسترده تر شود و شاید یکی از دلایل عمده عدم پردازش همه مساول همین دایره محدود تیم هایی است که مشکلات و راه حل ها را احصا و پیشنهاد کرده اند. مردم انتظاراتی دارند، مسائل و مشکلاتی که عمده آنها در این سند مطرح شده است. انتظار مردم هرمزگان اقدام دولت در اجرایی کردن تعهدات یا وعده هایی است که خاصه برای استان داده شده است.

قطعا مردم باید نتایج سفرهای مسئولان ارشد نظام را احساس کند، صرف برگزاری یک سفر استانی بی آنکه دستاوردی داشته باشد نه تنها مفید نیست بلکه موجب افزایش توقعات و افزایش یأس عمومی می شود. انجام این سفرهای هزینه بردار اگر نتیجه بخش نباشد نگرانی های عمومی را موجب می شود. امیدواریم این سفر بتواند تحولات شگرفی در توسعه پایدار استان به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۹٬۱۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha