۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۱
خوشه‌های صنعتی از نظر تا عمل| فرش و چرم همدان چشم انتظار حمایت مسئولان
بازار گزارش می‌دهد؛

خوشه‌های صنعتی از نظر تا عمل| فرش و چرم همدان چشم انتظار حمایت مسئولان

همدان - توسعه صنعتی مبتنی‌بر خوشه‌ها به‌عنوان یک استراتژی نوین طی سال‌های اخیر مطرح شده و بر همین اساس فعالان صنعت فرش و چرم همدان چشم انتظار آن هستند تا خوشه چین حمایت‌های مسئولان باشند.

بازار؛ گروه استان ها: استان همدان به لحاظ بهره مندی از هنر صنعت ها از جمله فرش در کشور حرف برای گفتن دارد به شرط آنکه به فعالان این عرصه توجه شده و به خواسته هایشان جامه عمل تن کنیم.

یکی از راه های متمرکز کردن فعالیت های این بخش راه اندازی خوشه های صنعتی است؛ مجموعه ای ازشرکت‌ها و واحدهای صنعتی فعال دریک رشته صنعتی و متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با فرصت‌ها و تهدیدهای مشترک روبرو هستند، خوشه صنعتی گفته می شود.

واحدهای یک خوشه صنعتی با همکاری و پشتیبانی سازمان‌ها، تشکل‌ها و نهادهای تخصصی مرتبط، شبکه‌ای ایجاد می کنند که قادر به هم‌افزایی قابلیت‌های مجموعه و در نتیجه افزایش توان اعضای خوشه برای مقابله با مشکلات و مسائل مشترک است.

در همین راستا ایجاد خوشه صنعتی فرش استان همدان دی ماه سال گذشته کلید خورد به طوری که ۲۴ برنامه کارشناسی شده ذیل این خوشه برای جامعه هدف تعریف شده است.

خوشه فرش استان همدان با تکیه بر تجربه شکل گرفته در ایجاد خوشه کشمش، مبل منبت و سفال ایجاد شده هرچند بروز مشکلات اقتصادی ناشی از شرایط تحریم اجازه نداده آنگونه که باید از هنر صنعت فرش دستباف حمایت شود

طبق بررسی ها خوشه فرش استان همدان با تکیه بر تجربه شکل گرفته در ایجاد خوشه کشمش، مبل منبت و سفال ایجاد شده هرچند بروز مشکلات اقتصادی ناشی از شرایط تحریم اجازه نداده آنگونه که باید از هنر صنعت فرش دستباف حمایت شود.

خوشه‌های صنعتی از نظر تا عمل| فرش و چرم همدان چشم انتظار حمایت مسئولان

استان همدان دارای افزون بر ۵۰ هزار بافنده در مناطق روستایی و شهری است که همین ظرفیت ضرورت توجه به هنرصنعت فرش بافی را مورد تاکید قرار می دهد به نحوی که استاندار همدان نیز در جلسه توسعه صادرات غیرنفتی استان همدان بر این موضوع تاکید و عنوان کرد: در حوزه خوشه‌های فرش و چرم و سایر محصولات مزیت نسبی در استان همدان وجود دارد و باید خوشه‌ها تقویت شوند.

شرکت شهرکهای صنعتی باید به خوشه چرم و خوشه فرش به عنوان زیر ساخت کمک کند و جایگاه مناسب در اختیار آنها قرار دهد ضمن اینکه باید حمایت مادی و معنوی لازم برای ترویج این دو خوشه انجام شود

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه فرش در استان همدان همانند سایر نقاط کشور عمری طولانی دارد و یک هنرصنعت است و در بسیاری از شهرها و روستاها برند فرش را داریم، افزود: شرکت شهرکهای صنعتی باید به خوشه چرم و خوشه فرش به عنوان زیر ساخت کمک کند و جایگاه مناسب در اختیار آنها قرار دهد ضمن اینکه باید حمایت مادی و معنوی لازم را برای ترویج این دو خوشه انجام شود.

همین صحبت ها ما را بر آن داشت تا به بررسی وضعیت خوشه فرش و در پی آن خوشه چرم در همدان بپردازیم و در گفتگو با دست اندرکاران این بخش جویای وضعیت فعلی اقدامات انجام شده شویم.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در استان همدان ۴۲ خوشه صنعتی وجود دارد که ۱۶ خوشه پتانسیل اجرایی شدن داشته است، اظهار کرد: وضعیت خوشه‌های صنعتی سالانه بررسی و براساس اولویت اقدام به اجرای آن می‌شود.

اجرای دو خوشه فرش و چرم در دستور کار
مسعود قربانی با اشاره به اینکه از ۱۶ خوشه هفت خوشه در استان همدان عملیاتی شده و ما هم تا حد امکان از آنها حمایت می‌کنیم، ادامه داد: اجرای دو خوشه فرش و چرم در دستور کار بوده و خوشه پوشاک ازندریان هم آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات خوشه‌ها انجام و عاملان آنها مشخص شده است، افزود: مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی ۱۰ سال به صورت تخصصی در حوزه مطالعات و توسعه خوشه صنعتی کار کرده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به ایجاد خوشه کشمش، سفال و سرامیک، مبل و منبت و مواردی از این دست اضافه کرد: یکی از اقلام صادراتی کشمش است.

عامل توسعه خوشه فرش در استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال ۹۹ پروژه توسعه خوشه فرش آغاز شد، اظهار کرد: برای خوشه فرش ۲۴ برنامه عملیاتی تعریف کردیم.

خوشه‌های صنعتی از نظر تا عمل| فرش و چرم همدان چشم انتظار حمایت مسئولان

رضا نادری ایجاد شبکه تامین مواد اولیه در شهرستان‌های ملایر، همدان و کبودرآهنگ را یکی از برنامه‌های عملیاتی دانست و ادامه داد: در سال اول ۲۵ دستگاه ریسندگی خانگی تهیه و دراختیار بانوان سرپرست خانوار قرار داده شد و برای سال دوم ۶۰ دستگاه ریسندگی جدید تامین خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه آموزشی و کارگاه آموزشی ریسندگی در چهار شهرستان در حال انجام است، افزود: ایجاد بانک اطلاعاتی از طرح اصیل فرش استان همدان آغاز شده است.

همدان جزو سه استان اصلی کشور در حوزه فرش است اما متاسفانه بانک اطلاعاتی فرش در استان همدان وجود ندارد

عامل توسعه خوشه فرش در استان همدان با اشاره به اینکه همدان جزو سه استان اصلی کشور در حوزه فرش است اما متاسفانه بانک اطلاعاتی فرش در استان همدان وجود ندارد، اضافه کرد: در سال نخست ۴۰ طرح فرش همدان جمع آوری شد و جمع آوری ۶۰ طرح نیز در سال جاری در برنامه است.

وی با بیان اینکه برند سازی طرحی‌های اصیل فرش همدان در برنامه است، عنوان کرد: ثبت جهانی چند طرح فرش در دستور کار قرار دارد.

نادری با اشاره به ایجاد بازارگاه فرش افزود: درخواست شده امسال خانه خلاق فرش را ایجاد کنیم چراکه تمام ایده‌های نو در حوزه فرش را در خانه خلاق می‌توان ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه در سال دوم فعالیت محوریت کار ما انتهای زنجیره یعنی فروش به خصوص فروش خارج در کشور است، بیان کرد: با دو مرکز در سوئد و آلمان رایزنی شده و در صورت حمایت از سرمایه گذاران خانه فرش را در سوئد و آلمان خواهیم داشت.

بازار فروش فرش همدان در بازارهای آلمان، سوئد، ترکیه و اوراسیا وجود دارد اما نیازمند حمایت هستیم

عامل توسعه خوشه فرش همدان با بیان اینکه بازار فروش فرش همدان در بازارهای آلمان، سوئد، ترکیه و اوراسیا وجود دارد اما نیازمند حمایت هستیم، گفت: بنده در خوشه‌ فرش استان‌های کردستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری ناظر بودم و اکنون به عنوان عامل خوشه فرش همدان فعالیت می‌کنم.

خوشه‌های صنعتی از نظر تا عمل| فرش و چرم همدان چشم انتظار حمایت مسئولان

وی اضافه کرد: اصلی‌ترین برنامه‌ها جمع‌آوری اطلاعات اعضاء و ذی‌نفعان، درنظر گرفتن مکانی برای جمع‌آوری مواد اولیه و پردازش پشم است که چهار سوله از فنی‌وحرفه‌ای به عنوان مکان آموزشی دریافت کردیم و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز این مکان‌ها را با دستگاه‌های پشم‌چینی مدرن آلمانی و ۲۵ دستگاه ریسندگی تجهیز کرده و قرار است در اختیار انجمن قرار گیرد.

عامل توسعه خوشه فرش همدان ادامه داد: همزمان برای بحث شست‌وشو و رنگرزی مکاتبه می کنیم و در بحث طراحی چند جلسه داشتیم و سعی کردیم ۵۰ طرح اولیه استان را جمع آوری کنیم.

گذشته از خوشه فرش؛ استان همدان در زمینه چرم نیز حرف های بسیاری برای گفتن دارد تا آنجا که نگاه به سابقه چرم و تولید آن در تاریخ نام همدان را بیش از سایر استان ها نمایان می کند.

حدود یک هزار واحد تولیدی چرم با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۱۲ هزار نفر در همدان فعال هستند بنابراین راه اندازی خوشه چرم نیز باید مدنظر باشد

طبق یک آمار سر انگشتی و گفته های مسئولان دست اندرکار این بخش حدود یک هزار واحد تولیدی چرم با اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ۱۲ هزار نفر در همدان فعال هستند بنابراین حمایت خوشه چرم نیز باید مدنظر باشد.

عامل خوشه چرم در استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خوشه چرم از سال ۹۹ به طور رسمی آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: استان همدان از دو هزار و ۹۰۰ سال پیش چرم تولید می‌کند.

علی بابایی با اشاره به اینکه صنعت چرم در استان همدان رو به افول بود و کم کم در همدان دوباره جان گرفت، ادامه داد: ۶۳۰ واحد تولیدی کفش و ۱۱۸ واحد تولیدی کیف در استان همدان وجود دارد.

خوشه‌های صنعتی از نظر تا عمل| فرش و چرم همدان چشم انتظار حمایت مسئولان

وی با اشاره به اینکه تمام برندهای معروف چرم ایران همدانی است، افزود: مارال چرم، نوین چرم، چرم بلوچ و ... همدانی هستند.

کمبود نیروی انسانی ماهر باعث افول صنعت چرم در استان همدان شد
عامل خوشه چرم در استان همدان با تاکید بر اینکه کمبود نیروی انسانی ماهر باعث افول صنعت چرم در استان همدان شد، افزود: امسال ۲۴ برنامه برای توسعه صنعت چرم در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مرکز نیروی انسانی کشور در زمینه چرم در همدان ایجاد خواهد شد، افزود: هم اکنون ۱۸ نفر از تولید کنندگان استان همدان در نمایشگاه امپکس تهران هستند.

بابایی با اشاره به اینکه اولین مرکز خلاقیت و نواوری چرم و مصنوعات چرمی یکم بهمن ماه همزمان با نمایشگاه تخصصی چرم استان افتتاح خواهد شد، بیان کرد: مشکل فروش در صنعت چرم نداریم.

به هر حال از خوشه های صنعتی به عنوان الگوهای موفق ساماندهی صنایع کوچک و متوسط یاد می شود که با برجسته کردن مزیتهای اقتصادی، انعطاف پذیری و تنوع تولید را نیز بهبود می بخشند.

این اقدام برای فررش به عنوان یک گام اساسی برای ساماندهی فعالان عرصه فرش و قالی، منجر به بهبود و تسهیل روند تولید و صادرات دست بافته های استان به عنوان یک هنر صنعت بومی و درآمدزا خواهد شد ضمن اینکه خوشه چرم نیز مزایای خود را دارد که نباید ا آن غافل شد.

کد خبر: ۱۲۹٬۰۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha