۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
خبری از تعمیر خط لوله گاز صادراتی ایران نیست/ ترکیه تمایلی به از سرگیری صادرات ندارد
با وجود گذشت بیش از یک هفته از حمله تروریستی

خبری از تعمیر خط لوله گاز صادراتی ایران نیست/ ترکیه تمایلی به از سرگیری صادرات ندارد

با وجود گذشت بیش از یک هفته از حمله تروریستی به خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه هنوز اقدامی برای تعمیر این خط لوله صورت نگرفته و صادرات گاز متوقف است.

بازار - صادرات گاز ایران به ترکیه هنوز متوقف است. ساعت ۶:۱۰ صبح سه شنبه هفته گذشته بود که خط لوله گاز صادراتی ایرانی مورد حمله تروریستی قرار گرفت.  حالا با وجود گذاشته بیش از یک هفته، مسئولان شرکت ملی گاز می‌گویند، ترکیه تمایلی به تعمیر و از سرگیری صادرات گاز ندارند.

مدیر دیسپاچینگ شرکت ملی گاز در گفتگو با بازار در اینباره  گفت: تا کنون هیچ اقدامی برای تعمیر این خط لوله صورت نگرفته  و حدود ۳ روز پیش طی نامه ای به شرکت بوتاش اعلام کردیم که ظرف ۴۸ ساعت باید اجازه ورود نیروهای ایرانی به محل حادثه را بدهند و پایان زمان فورس ماژور را به شرکت ملی گاز ایران اعلام کنند.

آنگونه که مهدی جمشیدی دانا می‌گوید: به این نامه پاسخی داده نشد تا اینکه طی ایمیلی از مسئولان شرکت بوتاش خواستیم که مجوزی برای حضور نیروهای ایرانی در محل حادثه صادر شود.

او افزود: با توجه به شرایطی که کرونا این روزها در رفت و آمدها در کشورها ایجاد کرده مسئولان این شرکت اعلام کردند که اطلاعات افراد  که قرار است در محل حادثه حضور پیدا کنند را اعلام کرده تا بررسی های لازم در خصوص آنها انجام شود. ما هم امروز  اسامی و مدارک دو نفر از کارشناسان خبره خود را ارسال کردیم.

او در پاسخ به این سوال که نیروهای ایرانی چه زمانی در محل حادثه حضور خواهند داشت، گفت: اصلا مشخص نیست. با توجه به شرایط این روزهای کشورها و قوانین سخت گیرانه در ورود و خروج افراد، اصلا مجوزی برای حضور نیروهای ایرانی صادر شود یا نه.

جمشیدی با اشاره به کاهش مصرف انرژی در تمام دنیا به دلیل رکود ناشی از ویروس کرونا، گفت:  به نظر می رسد که در حال حاضر ترکیه نیازی به گاز صادراتی ایران نداشته و به همین دلیل هیچ نگرانی از توقف در روند صادرات گاز ندارد و خیلی راحت کارشکنی می‌کند.

بی توجهی ترکیه به مفاد قرارداد

او همچنین از بی توجهی شرکت بوتاش ترکیه به مفاد قرارداد انتقاد کرد و  ادامه داد: ترکیه از سه شنبه گذشته یعنی ۱۲ فروردین شرایط فورس ماژور اعلام کرده و صادرات گاز ایران به ترکیه متوقف شده است. با وجود اینکه نزدیک به ۵ روز از این حادثه سپری می‌شود هیچ تاریخی برای پایان شرایط فورس ماژور به شرکت ملی گاز اعلام نشده است.

به گفته جمشیدی دانا، طبق قراردادی که به امضای دو طرف رسیده برای هر شرایط فورس ماژوری، باید زمان پایانی هم اعلام شود و مشخص شود که تا چه تاریخی قرار است این کشور گازی از ما دریافت نکنند.

مدیردیسپاچینگ شرکت ملی گاز ادامه داد: طی نامه ای که امروز به ترکیه ارسال خواهیم کرد، اعلام شده که مسئولان این کشور باید  ظرف ۴۸ ساعت آینده باید اجازه ورود نیروهای پشتیبان ایرانی به محل حادثه  و بازدید از این منطقه  را بدهند.

 بر اساس آمارهای اعلامی  روزانه حدود ۲۹ میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می شد که حالا مشخص نیست در این روزهایی که کشورها درگیر مقابله با ویروس کرونا هستند، تا کی قرار است متوقف باشد.

کد خبر: ۱۲٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha