۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
ایران موفق به تولید کیت تشخیص سریع اومیکرون شد

ایران موفق به تولید کیت تشخیص سریع اومیکرون شد

مروجی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان سلامت الکترونیک برکت گفت: ایران جزو معدود کشورهای دنیا که موفق به تولید کیت تشخیص سریع اومیکرون شد و به جمع سه کشور دارای این فناوری پیوست.

به گزارش بازار، سید سجاد مروجی مدیرعامل شرکت دانش بنیان سلامت الکترونیک برکت افزود: در حال حاضر این کیت‌ها برای شناسایی سویه جدید کرونا طراحی شده و در آینده هم می‌تواند سویه‌های دیگر ویروس کرونا را در صورت شیوع شناسایی کرد.

وی با بیان اینکه شناسایی گونه جدید ویروس کرونا در مدت ۱۵ دقیقه به کمک این کیت‌ها امکان پذیر است، ادامه داد: پس از انجام تست، بارکد کیت، کد ملی بیمار، کد ملی نمونه‌گیر و تاریخ و محل نمونه گیری به صورت دیجیتال ثبت می‌شود و بعد از آن ردیابی افراد مرتبط با فرد آلوده به صورت هوشمند انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سلامت الکترونیک برکت با یادآوری اینکه کیت تشخیص سریع اومیکرن با توان محققان داخلی تولید شده است، اظهار داشت: این محصول فناورانه ایرانی وارد بازار داخل کشور شده و در حال استفاده است.

مروجی تصریح کرد: این کیت دارای ۹۲ درصد دقت و ۹۸ درصد حساسیت است که نشان دهنده دقت بسیار بالای این محصول ایرانی است.

وی ظرفیت تولید روزانه این کیت را حدود ۲۰۰ هزار کیت اعلام کرد و گفت: در صورت نیاز کشور می‌توان این ظرفیت تولید را افزایش داد.

محققان آفریقای جنوبی چندی پیش گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که دارای جهش‌های چندگانه است. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

سویه اومیکرون دارای ۳۷ جهش در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می‌شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می‌تواند توجیهی برای گسترش سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و نیز بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است

براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد ابتلا به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می‌شود که این امر نشان می‌دهد این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که اکنون گونه غالب بوده، برخوردار است.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha