۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
جنوب کرمان غرق در مشکلات سیلاب| هشدارهایی که جدی گرفته نشد
گزارش بازار؛

جنوب کرمان غرق در مشکلات سیلاب| هشدارهایی که جدی گرفته نشد

کرمان- سیلاب در جنوب استان کرمان خسارت ۲ هزار و ۲۳۲ میلیاردی بر جا گذاشته این در حالیست که سامانه بارشی جدید در راه است و با توجه به تخریب سیل بندها احتمال خسارت مجدد در این منطقه وجود دارد.

بازار؛ گروه استان ها، اسما محمودی: در پی بارندگی های سیل آسا هفته گذشته شاهد وقوع سیلاب در شهرستان های جنوبی استان کرمان بودیم. شدت سیلاب در شهرستان های رودبارجنوب، منوجان و قلعه گنج بیشتر از سایر مناطق بود و خسارت زیادی در حوزه های مختلف به ویژه کشاورزی، راه و مسکن برجا گذاشت.

همچنین با وقوع سیلاب شاهد فرونشست زمین در روستای گنج آباد بودیم که بر اثر آن بسیاری از خانه های مردم دچار آسیب جدی شد به گونه ای که دیگر امکان زندگی در این ساختمان ها وجود ندارد.

در پی بارندگی های اخیر عشایر منطقه جازموریان هم متضرر شدند و تعداد زیادی از دام های آنها از بین رفت. بنا به اعلام مسئولان حدود یک هزار و ۴۰۷ راس دام در جنوب استان کرمان تلف شده است.

مسئولان فکری به حال ما کنند با این وضعیت در خانه هایمان نمی توانیم زندگی کنیم چرا که بعد از فرونشست زمین خانه هایمان دچار ترک خوردگی شده است و سکونت در آنها خطرناک است

خسارت سنگین سیلاب و فرونشست زمین در جنوب کرمان
مریم از اهالی روستای گنج آباد در گفتگو با بازار با اشاره به فرونشست زمین اظهار کرد: مسئولان فکری به حال ما کنند با این وضعیت در خانه هایمان نمی توانیم زندگی کنیم چرا که بعد از فرونشست زمین خانه هایمان دچار ترک خوردگی شده است و سکونت در آنها خطرناک است.

علی از عشایر حاضر در منطقه جازموریان به بازار گفت: سیلاب خسارت سنگینی به ما وارد کرده و حدود ۶۰۰ راس دام داشتم که در سیلاب اخیر همه از بین رفتند.

احمد یکی دیگر از عشایر جازموریان هم در گفتگو با بازار از تلف شدن ۲۰۰ راس از دام هایش خبر داد.

علی از اهالی رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از مسئولان می خواهیم هر چه زودتر برای وضعیت خسارت های سیلاب فکری کنند. بسیاری از سرویس بهداشتی خراب شده اند.

نگرانی از بارندگی های پیش رو و وضعیت نامطلوب سیل بندها
وی ادامه داد: سیلاب بسیاری از محصولات کشاورزی را نابود کرده و تاکنون هیچ برآورد خسارتی انجام نشده است.

امیر هم از اهالی رودبار جنوب با اشاره به اینکه وضعیت در مناطق سیل زده تقریبا خوب است، افزود: ترس ما از بارندگی های هفته آینده است.

وی گفت: بر اثر بارندگی و سیلاب اخیر وضعیت سیل بندها نامطلوب است و نگران این هستیم که با وقوع سیلاب مجددا سیل بندها خراب شوند.

علی هم در گفتگو با بازار با ابراز نگرانی در خصوص وضعیت نامطلوب جاده های کوهستانی شهرستان رودبار جنوب اظهار کرد: باید هر چه زودتر جاده ها را درست کرده و به وضعیت سیل بندها رسیدگی و آنها را ترمیم کنند.

جمع بندی نهایی خسارت سیلاب جنوب کرمان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مناطق سیل زده به شرایط پایدار رسیده اند و کم کم زندگی در حال برگشت به روال عادی خود است.

مجید سعیدی با اشاره به اینکه میزان خسارت سیلاب به صورت کارشناسی برآورد شده است، افزود: میزان خسارت ها به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده است. جمع بندی نهایی در این زمینه انجام شده و احتمالا این بحث در اولین جلسه هیئت دولت مطرح می شود و کمک های لازم تصویب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در بحث سرویس های بهداشتی و مسائل اضطرار منطقه گروه هایی مامور شده اند تا میزان آسیب ها را شناسایی کنند؛ افزود: ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه بازسازی و ساماندهی سرویس ها بهداشتی و تخلیه چاه قول همکاری داده است.

سازمان هواشناسی و اداره کل هواشناسی کرمان براساس الگوهای فعلی، پیش بینی کرده اند که شدت بارش ها به اندازه سامانه هفته گذشته نخواهد بود اما در صورت تغییر شرایط حتما هشدارهای لازم را می دهیم

سعیدی زمینه بارندگی های هفته آینده گفت: سازمان هواشناسی و اداره کل هواشناسی کرمان براساس الگوهای فعلی، پیش بینی کرده اند که شدت بارش ها به اندازه سامانه هفته گذشته نخواهد بود اما در صورت تغییر شرایط حتما هشدارهای لازم را می دهیم.

وی ادامه داد: البته به شهرستان ها اعلام شده آمادگی لازم در این زمینه را داشته باشند تا در صورت بروز مشکل بلافاصله وارد عمل شوند. اقدامات پیشگیرانه هم در حال پیگیری است.

سعیدی گفت: روز گذشته معاون عمرانی استاندار کرمان در سه شهرستان سیل زده استان حضور پیدا کرد و دستورات لازم در این خصوص را صادر کرد. بر این اساس فرمانداری ها، دهیاری ها و شهرداری ها باید با اجاره ماشین آلات، آسیب هایی که از سیل گذشته بر جا مانده و ممکن است در بارندگی های بعدی هم خسارت زا باشد را رفع کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان در خصوص وضعیت سیل بندها هم اظهار کرد: در سفر معاون استاندار کرمان به شهرستان های جنوب وضعیت سیل بندها مورد بررسی قرار گرفت. با چندین پیمانکار حاضر در منطقه صحبت شده تا در اختیار فرمانداری باشند که در مناطق مدنظر به صورت اضطراری اقدام کنند.

خسارت ۲ هزار و ۲۳۲ میلیاردی سیلاب به جنوب کرمان
طبق اعلام روابط عمومی استاندار کرمان سعیدی در خصوص میزان خسارات ناشی از سیل، برف و توفان از تاریخ ۱۲ تا ۱۶ دی ماه جاری در ۱۹ شهرستان استان کرمان اظهار کرد: میزان خسارت ها توسط کارشناسان فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی حدود ۲ هزار و ۲۳۲ میلیارد تومان ارزیابی و برآورد شده است.

وی گفت: از این مقدار حدود ۹۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بخش زیر بنایی خسارات وارد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استاندار کرمان بیان کرد: علاوه بر این به علت بی توجهی برخی عشایر و دام داران به هشدارهای مکرر صادره و عدم خروج به موقع دام ها از مراتع و به ویژه تالاب جازموریان حدود یک هزار و ۴۰۷ راس دام تلف شده است.

سعیدی گفت: در ضمن یک هزار و ۹۰۷ واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب دیده است که از این تعداد ۴۵۰ واحد باید تخریب و نوسازی و مابقی تعمیر شوند.

در حالت آماده باش هستیم
فرماندار رودبار جنوب در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: با اقدامات پیشگیرانه انجام شده خسارت ناشی از سیلاب به حداقل رسید اما به هر حال خسارت هایی به وجود آمده است.

علی پرورش با اشاره به اینکه مشکل سرویس بهداشتی از امروز به صورت جد پی گیری می شود، افزود: خسارات در حوزه کشاورزی برآورد و به استان اعلام شده است.

وی گفت: در بازدید روز گذشته معاون استاندار کرمان از رودبار جنوب تصمیماتی اتخاذ شد و به زودی به کشاورزان برای جبران خسارت اعلام می شود.

پرورش اظهار کرد: در سیلاب اخیر سعی کردیم با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات سنگین موجود در شهرستان راه های روستایی را بازگشایی کنیم اما هنوز برخی راه ها دچار مشکل است که امیدواریم تا ظهر امروز همه راه ها باز شود.

وی در خصوص بارندگی های هفته آینده هم گفت: امروز جلسه ستاد بحران رودبار جنوب برگزار می شود و با توجه به وضعیت موجود در آماده باش کامل هستیم.

در سیلاب اخیر اکثریت سیل بندها از بین رفته است؛ ترمیم سیلاب بندها به ویژه در مناطق در معرض خطر در طی یک الی دو روز آینده انجام می شود

فرماندار رودبار جنوب گفت: در سیلاب اخیر اکثریت سیل بندها از بین رفته است؛ ترمیم سیلاب بندها به ویژه در مناطق در معرض خطر در طی یک الی دو روز آینده انجام می شود.

وی گفت: خسارت های به وجود آمده جبران می شود و مردم نگران نباشند.

عشایر به هشدارها توجه نکردند
فرماندار رودبار جنوب در خصوص عشایر در منطقه تالاب جازموریان گفت: علیرغم هشدارهای داده شده اما باز هم عشایر دام هایشان در مناطقی که احتمال خسارت وجود دارد، نگهداری می کنند. همین مساله باعث شد در این منطقه تلفات دامی داشته باشیم.

عشایر فعلا به سمت تالاب جازموریان نروند و در مناطق بالادست دام هایشان را نگهداری کنند تا در بارندگی هفته آینده دچار مشکل نشویم

وی تاکید کرد: عشایر فعلا به سمت تالاب جازموریان نروند و در مناطق بالادست دام هایشان را نگهداری کنند تا در بارندگی هفته آینده دچار مشکل نشویم.

وی گفت: مقرر شده است که دام هایی که از عشایر تلف شده است توسط ستاد فرمان حضرت امام خریداری شود و دام ها در اختیار عشایر قرار گیرد.

سرهنگ اسفندیاری فرمانده سپاه شهرستان رودبار جنوب به بازار گفت: در جازموریان تعداد ۱۰ خانوار عشایر زندگی می کنند که تعدادی از دام های آنها تلف شده است که خدمات رسانی به آنها انجام شده است.

فرماندار منوجان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بارندگی اخیر در منوجان از ۲۴۰ میلی متر بوده که بی سابقه است. سیلاب در بخش کشاورزی، مسکن، آب، برق و... خسارت زیادی بر جا گذاشت.

محمود محمودی افزود: در شهرستان منوجان شاهد وقوع سیلاب در ۱۳۲ روستا، دو بخش مرکزی و آسمینون و دو شهر منوجان و نودژ بودیم. با توجه به حجم بالای بارندگی و سرازیر شدن بخشی از سیلاب حوزه آبریز هرمزگان به سمت منوجان، روستای تجدانو در محاصر سیلاب قرار گرفت.

محمودی بیان کرد: برای امدادرسانی به این روستا تقاضای اعزام بالگرد به منطقه را کردیم اما در زمان وقوع سیلاب به دلیل مشکلات جوی امکان پذیر نشد که خودمان را به مردم برسانیم. طی تماس با مسئولان محلی دستور داده شد با استفاده از امکانات منطقه به مردم امدادرسانی شود و مردم از سیلاب و آب رودخانه ها فاصله بیگرند تا خسارت جانی نداشته باشیم.

فرماندار منوجان گفت: بعد از فروکش کردن سیلاب راهداری وارد عمل شد تا جاده بازگشایی شود و توانستیم وارد روستا شویم و کار امدادرسانی انجام شد.

وی گفت: چنانچه اقدامات پیشگیرانه در منوجان انجام نشده بود قطعا با خسارت جانی مواجه می شدیم. از چندین ماه قبل کار لایروبی ها را انجام دادیم و توانستیم خسارت ها را کاهش دهیم.

فرماندار منوجان با اشاره به تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرستان به دلیل بارندگی های هفته آینده، افزود: در حالت آماده باش هستیم.

بررسی کارشناسی وضعیت فرونشست زمین در گنج آباد
وی با اشاره به فرونشست زمین در روستای گنج آباد اظهار کرد: قرار است امروز کارشناسان زمین شناسی در منطقه حضور پیدا کنند و براساس نظر کارشناسان در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

محمودی گفت: استاندار کرمان هم از نزدیک وضعیت فرونشست زمین در روستای گنج آباد را مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را صادر کرد.

در منطقه ای که فرونشست زمین داشتیم خانه هایی که لازم بود تخلیه شدند چادرهای هلال احمر به آنها تحویل داده شد و در منطقه امن اسکان داده شده اند تا بعد از کار کارشناسی تصمیم گیری شود

وی ادامه داد: در منطقه ای که فرونشست زمین داشتیم خانه هایی که لازم بود تخلیه شدند چادرهای هلال احمر به آنها تحویل داده شد و در منطقه امن اسکان داده شده اند تا بعد از کار کارشناسی تصمیم گیری شود.

فرماندار منوجان اظهار کرد: برآورد خسارت در حوزه های مختلف انجام و به استان اعلام شده است.

با توجه به مشکلات موجود در مناطق سیل زده و همچنین در راه بودن سامانه بارشی جدید، مسئولان باید هر چه سریعتر در راستای ترمیم سیل بندها و لایروبی رودخانه ها اقدام کنند تا مردم منطقه بار دیگر دچار ضرر ناشی از وقوع سیلاب نشوند.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha