۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
افزایش مستأجران در مراکز استانها؛ تراژدی خوش نشینی| ۱۰ میلیون خانوار اجاره نشین هستند
«بازار» گزارش می دهد

افزایش مستأجران در مراکز استانها؛ تراژدی خوش نشینی| ۱۰ میلیون خانوار اجاره نشین هستند

رشد قیمت مسکن این روزها آثار خود را در رشد اجاره نشینی نشان می دهد به طوریکه آمارهای رسمی نشان می دهد نزدیک به ۱۰ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: روند رو به رشد اجاره نشینی از تبعات گران شدن قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن است. این خلاصه گفته های کارشناسان و فعالان بازار مسکن است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد، هم‌اکنون حدود ۹‌ میلیون و ۵۰۰‌ هزار خانوار ایرانی از کل نزدیک به ۲۵‌ میلیون خانوار، اجاره‌نشین هستند. در واقع حدود ۳۷ تا ۳۸ درصد از کل خانوارها، مستاجر هستند که اگر به ۸۰ میلیون نفر جمعیت محاسبه کنیم حدود ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مستاجر هستند. از این تعداد هم حداقل ۴۰‌ درصد یعنی حدود سه ‌میلیون و ۸۰۰‌ هزار مستاجر در کشور، در گروه مستاجرهای کم‌درآمد و نیازمند به حمایت قرار دارند.

اینکه بگوییم رشد اجاره نشینی تنها به دلیل بالا رفتن قیمت مسکن است نمی تواند چندان دقیق باشد چرا که در بالا رفتن اجاره نشینی دلایل دیگری هم نقش دارند اما مهم ترین دلیل آن کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن است

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار«بازار» در مورد دلایل رشد اجاره نشینی گفت: ابتدا باید عرض کنم که به هیچ عنوان آمارهای بانک مرکزی در رابطه با اعلام نرخ‌های بازار اجاره را قبول ندارم. مشخص نیست این آمارها بر اساس چه داده‌هایی اعلام می‌شوند. در مورد رشد اجاره نشینی هم باید به اقتصاد کلان کشور توجه کنیم و آنرا بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم رشد اجاره نشینی تنها به دلیل بالا رفتن قیمت مسکن است نمی تواند چندان دقیق باشد چرا که در بالا رفتن اجاره نشینی دلایل دیگری هم نقش دارند اما مهم ترین دلیل آن کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن است.

بالا بودن درصد مستاجران در مراکز استان ها به دلیل گران بودن قیمت مسکن است و آمارها نشان می دهد که اجاره نشینی در کشور بالا است و اکنون ۳۷ درصد خانوار مستاجر هستند

از سوی دیگر جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در خصوص بالا رفتن نرخ اجاره نشینی در کشور گفت: بالا بودن درصد مستاجران در مراکز استان ها به دلیل گران بودن قیمت مسکن است و آمارها نشان می دهد که اجاره نشینی در کشور بالا است و اکنون ۳۷ درصد خانوار مستاجر هستند.

دلایل افزایش مستأجران در مراکز استان ها| ۱۰ میلیون خانوار در کشور اجاره نشین هستند

وی با بیان اینکه تولید مسکن اگر چه به طور متوسط به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده بود اما پس از یک دوره افت با افزایش نسبی به نیم میلیون واحد در سال ۱۳۹۹ رسید ادامه داد: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۹۰ هزار و ۵۹۷ واحد مسکونی در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌بینی شده که نسبت به سال قبل از آن ۲۲.۸ درصد افزایش داشته است. پس نتیجه می گیریم که اگر تولید مسکن افزایش یابد هم قیمت و هم اجاره نشینی کاهش می یابد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن قطعا بر بازار مسکن و اجاره نشینی تاثیر مثبتی خواهد داشت گفت: برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی باید از افراد دارای صلاحیت حرفه ای و متعهد استفاده کند.

برزگر در پاسخ به این پرسش که استارت روند صعودی ساخت و ساز از سال گذشته آغاز شده است و به نظر می رسد این روند با افزایش سقف تسهیلات ساخت از سوی بانک مسکن و استارت طرح نهضت ملی مسکن می تواند این روند صعودی را بیشتر از قبل کند گفت: ابتدا در خصوص روند صعودی ساخت و ساز اینطور عنوان کنم که قطعا حمایت از بخش خصوصی و ساخت و ساز می تواند در نهایت به اقتصاد کلان کشور کمک کند.

قطعا موفقیت طرح نهضت ملی مسکن هم در قیمت مسکن و هم در اجاره بها نقش مثبتی خواهد داشت. بنابراین آغاز این طرح به طور حتم بر بخش مسکن تاثیر مثبت خواهد داشت

برزگر با تاکید بر اینکه برای موفقیت طرح نهضت ملی مسکن می توان از افراد دارای صلاحیت و متعهد استفاده شود خاطر نشان کرد: قطعا موفقیت طرح نهضت ملی مسکن هم در قیمت مسکن و هم در اجاره بها نقش مثبتی خواهد داشت. بنابراین آغاز این طرح به طور حتم بر بخش مسکن تاثیر مثبت خواهد داشت.

برای کاهش آمار اجاره نشینی که به نظر می رسد در کلان شهرها و مراکز استان ها میزان اجاره نشینی بالاتر از سایر مناطق باشد چاره ای جز تولید مسکن و متعادل کردن عرضه و تقاضا نیست

وی در خصوص اینکه چه اقداماتی می تواند بر کاهش تعداد مستاجران تاثیرگذار باشد گفت: قطعا افزایش تولید مسکن موجب به تعادل کشاندن بخش اجاره نشینی خواهد شد. آمارها می گویند که ۳۷ درصد خانوار کشور(هر خانوار 3 نفر) مستاجر هستند و این آمار چندان خوشایند نیست. برای کاهش آمار اجاره نشینی که به نظر می رسد در کلان شهرها و مراکز استان ها میزان اجاره نشینی بالاتر از سایر مناطق باشد چاره ای جز تولید مسکن و متعادل کردن عرضه و تقاضا نیست.

اما برخی از مشاوران املاک نیز در گفتگو با خبرنگار «بازار» می گویند: این روزها فایل اجاره نشینی بسیار کاهش دارد و همین دلیل باعث شده تا نرخ اجاره بها باز هم در فصل زمستان افزایش یابد.

این روزها به دلیل کمیاب شدن فایل اجاره و واحدهای مسکونی مناسب و مورد نظر مستاجران، اجاره بها اندکی بعد از رشد قابل توجه در آذر ماه افزایش داشته است و به نظر می رسد در فصل زمستان نیز اجاره بها تقویت شود

روزبه امانی املاکی فعال در منطقه 11 به خبرنگار «بازار» گفت: این روزها به دلیل کمیاب شدن فایل اجاره و واحدهای مسکونی مناسب و مورد نظر مستاجران، اجاره بها اندکی بعد از رشد قابل توجه در آذر ماه افزایش داشته است و به نظر می رسد در فصل زمستان نیز اجاره بها تقویت شود.

او معتقد است که با دادن وام و تسهیلات ودیعه نمی توان شاهد کاهش نرخ اجاره نشینی بود. چرا که وقتی قیمت مسکن از یک سو و تورم از سوی دیگر افزایش می یابد اجاره بها به دلیل کاهش عرضه روز به روز افزایش یابد.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha