۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۹
بازار بدهی، کمک حال بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت دارایی مرکزی مطرح کرد

بازار بدهی، کمک حال بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت دارایی مرکزی گفت: اگر بانک مرکزی از ابزار سیاست بازار باز و انتشار اوراق به نحوه مناسب استفاده کند، کاهش نرخ بین بانکی می‌تواند از نرخ تأمین مالی دولت بکاهد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، علی بیگ‌زاده مدیرعامل شرکت دارایی مرکزی نیز گفت: انتشار اوراق، توسط دولت به همراه بهره‌گرفتن مناسب از عملیات بازار باز، کاهش نرخ بهره بین بانکی، کاهش نرخ تأمین مالی دولت را به دنبال دارد که این امر بر بازار سهام تأثیر مثبت می‌گذارد.

بیگ‌زاده با اشاره بر اینکه توسعه بازار بدهی یکی از الزامات توسعه پایدار بازار سرمایه کشور است، اذعان کرد: در این سال‌ها شاهد اقدامات مهم توسعه‌ای در این رابطه بوده‌ایم. انتشار اوراق بر مبنای رتبه اعتباری و طراحی انواع اوراق منطبق با نیازهای تأمین مالی هر صنعت، از جمله این موارد هستند.

مدیر سابق بازار اولیه فرابورس ایران، در پاسخ به این پرسش که «آیا انتشار اوراق دولتی بر وضعیت بازار سهام اثر منفی می‌گذارد»، گفت: اصولا بازیگران بازار اوراق و بازار سهام از لحاظ ریسک‌پذیری متفاوت هستند. بنابراین، انتشار اوراق بهادار و سهام و همچنین رونق یکی نمی‌تواند عامل رکود و کسادی در بازار دیگر شود. از طرف دیگر، مشتری اوراق بدهی، صندوق‌های با درآمد ثابت هستند که با توجه به رسالت وجودی این صندوق‌ها، میزان و حدود فعالیت آنها در بازار مشخص و تعریف شده است، بنابراین، از این منظر نیز اختلالی در عملکرد هر دو بازار رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به تأثیر مثبت عملیات بازار باز بر بازار سهام، خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی از ابزار سیاست بازار باز و انتشار اوراق به نحوه مناسب استفاده کند، کاهش نرخ بین بانکی می‌تواند از نرخ تأمین مالی دولت بکاهد و در نتیجه این امر، تاثیر مثبتی بر وضعیت بازار سهام می‌گذارد.

به گفته این فعال بازار سرمایه، اقتصاد کشور در همه ارکان خود نیازمند شفافیت است؛ انتشار اوراق به شفافیت و نظم‌بخشی بدهی‌های دولت می‌انجامد. بی‌تردید، انتشار اوراق بدهی و بهره گرفتن دولت از ساختار شفاف بازار سرمایه، نظارت بخش‌های مختلف بر مبلغ و نرخ‌های تأمین مالی دولت را امکان‌پذیر می‌کند.

بیگ‌زاده تصریح کرد: البته دولت نیز در انجام تعهدات خود در رابطه با پرداخت اصل و فرع اوراق، بسیار دقیق و به موقع عمل کرده که این موضوع در افزایش اعتماد بازیگران عرصه اوراق نقش به‌سزایی داشته است.

کد خبر: ۱۲۸٬۸۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha