۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
تاثیر ریزش قیمت اوراق در بازار مسکن| بهترین روش افزایش قدرت خرید متقاضیان چیست؟
«بازار» گزارش می دهد

تاثیر ریزش قیمت اوراق در بازار مسکن| بهترین روش افزایش قدرت خرید متقاضیان چیست؟

روند نزولی قیمت اوراق مسکن که هفته ها بود ادامه داشت با تمدید طرح کاهش ۵۰ درصدی هزینه خرید اوراق مسکن باز هم ارزان تر می شود اما سوال این است که این اقدام روشی پایدار برای افزایش قدرت خرید است؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: هفته ها بود که روند صعودی قیمت اوراق تسهیلات در بازار معاملات اوراق، متقاضیان مسکن را در بازاری که دچار رکود است با مشکلات تامین بودجه مواجه کرده بود به همین منظور با ابلاغ یک مصوبه با هدف بالا بردن قدرت خرید متقاضیان موجبات کاهش قیمت اوراق فراهم شد. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که آیا این کاهش قیمت مقطعی است یا اینکه ادامه می یابد؟ امروز که این طرح تا پایان بهمن ماه تمدید شده است به نظر می رسد افت قیمت اوراق مسکن باز هم ادامه یابد.

مصوبه عدم نیاز به خرید اوراق برای ۵۰ درصد از مبلغ تسهیلات مسکن منجر به آغاز روند کاهشی قیمت اوراق شد. قیمت اوراق تسهیلات مسکن با ابلاغ این مصوبه و تنها به فاصله یک روز با ریزش ۵ درصدی همراه شد.

برخی فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که تمدید خرید وام اوراق می توانست زودتر از اینها گرفته شود اما قطعا این اقدام بانک مسکن می تواند در آینده موجب استقبال متقاضیان مسکن و رونق نسبی بازار مسکن شود. در نتیجه شاید بتوان به روزهای آینده امیدوار بود.

تاثیر ریزش قیمت اوراق در بازار مسکن| بهترین روش افزایش قدرت خرید متقاضیان چیست؟

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان ایران در گفتگو با خبرنگار «بازار» با اشاره به اینکه نصف شدن هزینه خرید اوراق مسکن باعث استقبال متقاضیان مسکن در بازار مسکن شده و اگر این اقدام بانک مسکن در سال های قبل و زودتر از این رخ می داد قیمت اوراق مسکن هیچگاه تا این حد افزایش نمی یافت گفت: تقاضای خرید مسکن حتی با ثبت نام هایی که برای طرح نهضت ملی مسکن انجام شد وجود دارد اما به هر حال پیشنهادهایی را به مدیران بانکی داریم که می تواند باز هم قیمت اوراق را بیشتر از این در بازار کاهش دهد.

وی افزود: به این نتیجه می رسیم که کمبود عرضه اوراق تسه، موجب بالا رفتن هزینه خرید اوراق مسکن بود. این اقدام را باید به فال نیک گرفت و اتفاقا در زمان مناسبی این بخشنامه ابلاغ و اجرایی شد.

در بیشتر کشورهای پیشرفته تا ۸۰ درصد قیمت مسکن وام تعلق می گیرد بنابراین باید سیستم بانکی کشور نیز به این سمت حرکت کند. اما متاسفانه می بینیم که علیرغم تاکید قانون بانک های دولتی و خصوصی در اختصاص ۲۰ درصد اعتبارات به حوزه مسکن خودداری می کنند

او اظهار داشت: در بیشتر کشورهای پیشرفته تا ۸۰ درصد قیمت مسکن وام تعلق می گیرد بنابراین باید سیستم بانکی کشور نیز به این سمت حرکت کند. اما متاسفانه می بینیم که علیرغم تاکید قانون بانک های دولتی و خصوصی در اختصاص ۲۰ درصد اعتبارات به حوزه مسکن خودداری می کنند.

به نظر می‌رسد عامل نصف شدن هزینه خرید اوراق مسکن به عنوان یک عامل محرک در روزهای پایانی آذرماه بر افزایش تمایل برای خرید مسکن موثر بوده است. روز ۲۳ آذر سال ۱۴۰۰ بانک مسکن هزینه دریافت وام اوراق که هم‌اکنون تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان در تهران است به نصف کاهش داد. به دنبال این خبر، قیمت هر برگه اوراق تا میانگین ۱۱۱ هزار تومان افزایش یافت اما در ادامه کاهش پیدا کرد و روز یکم دی ماه به ۸۷ هزار تومان رسید. بر این اساس زوجین تهرانی با پرداخت حدود ۴۲ میلیون تومان، وام ۴۸۰ میلیون تومانی را دریافت خواهند کرد که حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد خانه‌های ارزان قیمت در مناطق جنوبی تهران را پوشش می‌دهد.

اما حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران اعتقاد دیگری دارد که متقاضیان وام اوراق مسکن تعداد زیادی در بازار ندارند.

متقاضیان خرید مسکن از مسیر اوراق حق تقدم و تسه درصد کمی از تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد اما به هر حال این تقاضای اندک هم تقاضای موثری در بازار مسکن تلقی می شود

او در پاسخ به این پرسش که آیا طرح کاهش ۵۰ درصدی هزینه اوراق مسکن می تواند موثر و تاثیرگذار در بازار مسکن باشد؟ گفت: متقاضیان خرید مسکن از مسیر اوراق حق تقدم و تسه درصد کمی از تقاضای بازار را تشکیل می‌دهد اما به هر حال این تقاضای اندک هم تقاضای موثری در بازار مسکن تلقی می شود.

وی با اشاره به اینکه هر تصمیمی که به نفع بازار مسکن و بخش تقاضا و عرضه باشد می تواند خوشحال کننده باشد ادامه داد:کاهش ۵۰ درصدی هزینه اوراق مسکن قطعا در ماههای آینده نیز قیمت این اوراق را در بازار کاهش خواهد داد و این اقدام می تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان مصرفی در بازار شود.

محتشم خاطر نشان کرد: برای بالا رفتن قدرت خرید بخش تقاضا می توانیم بانک ها را به دادن تسهیلات تا ۷۰ تا ۸۰ درصد قیمت مسکن الزام کنیم.

تاثیر ریزش قیمت اوراق در بازار مسکن| بهترین روش افزایش قدرت خرید متقاضیان چیست؟

حال با از بین رفتن انتظار برای خرید اوراق مسکن در روزهای آتی نیز انتظار کاهش سطح متوسط قیمت اوراق تسهیلات وجود دارد. هم اکنون تعداد عرضه کننده ها در بازار اوراق نیز نسبت به روزهای سپری شده در یک هفته گذشته افزایش یافته است و همین افزایش عرضه می تواند در روزهای پیش رو باز هم روند قیمت ها در بازار معاملات اوراق را کاهشی کند. با این تمهید صورت گرفته هزینه دریافت تسهیلات مسکن با استفاده از اوراق برای متقاضیان به یک دوم کاهش می یابد و به کف هزینه پرداختی از سوی متقاضیان به ازای خرید هر فقره اوراق می رسد.

بر اساس این طرح که تا بهمن ماه تمدید شده است، تمامی متقاضیانی که قصد بهره‌مندی از تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز به تنهایی و یا همزمان با تسهیلات جعاله تعمیر را دارند، می‌توانند از سقف تسهیلات به صورت ۵۰ درصد از محل اوراق ممتاز و ۵۰ درصد از محل منابع بدون سپرده بانک، برای خرید مسکن استفاده کنند.

همچنین این شرایط شامل تسهیلات جعاله (تعمیر مسکن) نیز است. نرخ سود تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده و جعاله تعمیر مسکن بدون سپرده ۱۸ درصد بوده، حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مذکور ۹۶ ماه (۸سال) و جعاله تعمیر مسکن بدون سپرده ۶۰ ماه (۵سال) می‌باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha