۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
زیرساخت‌های مرز مهران در انتظار اعتبار| مشکل آب پایانه مرزی حل نشد
بازار گزارش می‌دهد؛

زیرساخت‌های مرز مهران در انتظار اعتبار| مشکل آب پایانه مرزی حل نشد

ایلام- زیرساخت‌های مرز بین المللی مهران نیازمند توجه و اعتبارات ملی است، با وجود صادرات کالا و تردد مسافران در این مرز اما هنوز مشکلات زیادی از جمله آبرسانی به پایانه مرزی حل نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرز مهران در جنوب استان ایلام در حالی هر ساله سخاوتمندانه و عاشقانه میزبان چهار میلیون زائر امام حسین (ع) و صادرات میلیون‌ها دلار کالای ایرانی است، متاسفانه زیرساخت‌های آن به اندازه کافی فراهم نشده است.

در سال‌های اخیر هرچند اقداماتی برای حل مشکل زیرساختی از جمله در بخش راه صورت گرفته اما هنوز بسیاری از زیرساخت‌های پایانه مرزی از جمله تامین آب پایانه هنوز حل نشده است.

مسئولان برای رفع مشکل آب پایانه مرزی مهران، حفر یک حلقه چاه آب را در مسیر پایانه مرزی مهران در سال ۹۶ را کلید زدند و حالا بعد از گذشت چهار سال مسئولان برای تامین آب شرب پایدار و ایجاد زیرساخت‌های فاضلاب این پایانه پروژه‌ای را به نام آبرسانی و فاضلاب پایانه مرزی مهران در دستور کار خود قرار داده‌اند.

این پروژه شامل ۲ باب مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۲ هزار و ۷۰۰ مترمکعب و حفر، لوله گذاری و احداث خط انتقال آب به طول ۱۳ کیلومتر است.

قرار است پروژه آبرسانی به پایانه مرزی مهران با اعتبار بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان با مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اجرایی شود. در سفر اخیر رئیس جمهور به استان نیز برای آبرسانی و فاضلاب پایانه مرزی و شهر مهران بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

۲۳ میلیارد تومان اعتبار در حوزه پروژه تامین آب پایانه مرزی مهران هزینه شد
مدیرعامل آب و فاضلاب ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از زیرساخت‌های که نیاز است در پایانه مهران توجه شود بحث تامین آب پایدار است.

در سفر اخیر رئیس جمهور به استان برای آبرسانی و شبکه فاضلاب پایانه مرزی و شهر مهران ۹۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شد که با تزریق این اعتبار به شرکت آب و فاضلاب استان، هیچ مشکلی در بحث تامین منابع مالی وجود ندارد

نورالله تیموری افزود: آنچه که در حال حاضر ۲۳ میلیارد تومان اعتبار در حوزه پروژه تامین آب پایانه مرزی مهران هزینه شده است، مابقی ۲۰ درصد مانده پروژه در حوزه آب در حدود هشت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که منابع آن دیده شده است.

زیرساخت‌های مرز مهران در انتظار اعتبار| مشکل آب پایانه مرزی حل نشد

وی عنوان کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان برای آبرسانی و شبکه فاضلاب پایانه مرزی و شهر مهران ۹۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شد که با تزریق این اعتبار به شرکت آب و فاضلاب استان، هیچ مشکلی در بحث تامین منابع مالی وجود ندارد.

وی بیان داشت: پروژه آبرسانی به پایانه مرزی بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در خصوص فاضلاب پایانه نیز بحث مطالعات انتقال فاضلاب آن تکمیل شده است.

همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اتمام پروژه آبرسانی به مرز مهران
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: پروژه آبرسانی به پایانه مرزی مهران از بهمن ماه سال گذشته با تفاهمنامه ای که بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام با مسئولان استانی منعقد کردند، آغاز و مقرر شد تا اربعین سال آینده این پروژه به اتمام برسد.

بخش اعظم اعتبارات تعهد شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که تاکنون ۱۲ میلیارد تومان بوده، تامین شده است

محمد زارع افزود: به همت بنیاد برکت با اختصاص مبلغ ۱۵ میلیارد تومان اعتبار لوله‌های این پروژه خریداری و مخزن ۷۰۰ مترمکعبی نیز ایجاد شده است.

زیرساخت‌های مرز مهران در انتظار اعتبار| مشکل آب پایانه مرزی حل نشد

وی عنوان کرد: بخش اعظم اعتبارات تعهد شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که تاکنون ۱۲ میلیارد تومان بوده، تامین شده است.

تأمین آب پایدار در مهران
معاون عمرانی استاندار ایلام نیز روز گذشته در بازدید از طرح آبرسانی به پایانه مرز مهران اظهار کرد: تأمین آب پایدار یکی از مهمترین نیازهای شهرستان مرزی مهران است، در این خصوص بخشی از این طرح تا کنون انجام شده و بخش دیگری از آن نیز تا اربعین سال آینده تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید.

احمد کرمی افزود: برای آبرسانی و تکمیل شبکه فاضلاب پایانه مرزی و خود شهر مهران حدود ۹۵ میلیارد تومان از اعتبارات سفر ریاست جمهوری و ۸.۵ میلیارد از اعتبارات اربعین و ۱۵ میلیارد تومان هم از طریق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اختصاص یافته است.

همچنین با رایزنی‌های انجام شده اعتبار ردیف اربعین استان ایلام از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۳۰ میلیارد تومان در سال آینده افزایش یافته است

معاون عمرانی استاندار ادامه داد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام کمک‌های زیادی به زیرساخت‌های مهران و پایانه از جمله احداث سایه بان و تأمین آب داشته است.

وی تأکید کرد: باید در پایانه مرزی مهران بازنگری اساسی در طرح و اجرای آن صورت گیرد و با توجه به تردد بسیار بالای زوار از این مرز باید طرح جامعی برای توسعه پایانه در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: زمانی مشکل اصلی مرز مهران جاده‌های ارتباطی بودند، ولی در حال حاضر اولویت اصلی استان در اربعین آینده سایه بان ها، سرویس‌های بهداشتی، تأمین آب و دیگر امکانات رفاهی است.

کرمی اضافه کرد: زیرساخت‌های مرز مهران باید پایدار باشند به خصوص با توجه به اینکه در سال‌های آینده اربعین در فصل گرما برگزار می‌شود، تأمین آب پایدار یکی از ضروریات این مرز است.

وی گفت: همچنین با رایزنی‌های انجام شده اعتبار ردیف اربعین استان ایلام از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۳۰ میلیارد تومان در سال آینده افزایش یافته است.

پایانه مرزی مهران دروازه عتبات عالیات است و بسترهای اقتصادی فراوانی در آن وجود دارد که می‌تواند باعث گشایش اقتصادی در این شهرستان و زمینه اشتغال جوانان زیادی در حوزه‌های مختلف را فراهم کند.

با توجه به اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های مهران ضعیف است، تقویت و ارتقای زیرساخت‌های این مرز نیازمند اعتبار و همت بلند مسئولان کشوری و استانی است.

کد خبر: ۱۲۸٬۴۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha