۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
جنگ نابرابر رفع کمبود مسکن با سنتی سازی! | صنعتی سازی روز به روز در حال فراموشی
«بازار» گزارش می دهد

جنگ نابرابر رفع کمبود مسکن با سنتی سازی! | صنعتی سازی روز به روز در حال فراموشی

رفع کمبود تولید مسکن اگر چه سالهاست مورد توجه سیاستگذاران بخش مسکن قرار گرفته و هر سال عقب ماندگی بخش عرضه از تقاضا بیشتر می شود، اما به واقع باید پرسید با سنتی سازی می توان این مشکل را برطرف کرد؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: روزهای کم رمق تولید مسکن این روزها با مطرح شدن طرح نهضت ملی مسکن قرار است تا حدودی جبران شود. این خلاصه کلام مسولان ارشد وزارت راه و شهرسازی است. اگر چه برخی از کارشناسان بر این باور هستند که برای موفقیت در طرح نهضت ملی مسکن، صنعتی سازی و استفاده از انبوه سازان دارای صلاحیت می تواند موفقیت آمیز باشد.

چندی پیش جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار «بازار» گفته بود که برای موفقیت در طرح نهضت ملی مسکن وزارت راه و شهرسازی باید از افراد دارای صلاحیت حرفه ای و متعهد استفاده کند و با سنتی سازی نمی توان به جنگ رفع کمبود تولید مسکن رفت.

سنتی سازی هم هزینه های تولید مسکن و هم زمان اتمام پروژه را طولانی تر می کند. یعنی هم زمان اتمام پروژه طولانی می شود و هم هزینه ها و قیمت تمام شده تولید بالا می رود که در نهایت دود این اقدام به چشم مصرف کننده نهایی و مردم می رود

جنگ نابرابر رفع کمبود مسکن با سنتی سازی! | صنعتی سازی روز به روز در حال فراموشی

اگر چه او معتقد است که با سنتی سازی نمی توان به جنگ عقب ماندگی تولید مسکن و انباشت تقاضا رفت می گوید: سنتی سازی هم هزینه های تولید مسکن و هم زمان اتمام پروژه را طولانی تر می کند. یعنی هم زمان اتمام پروژه طولانی می شود و هم هزینه ها و قیمت تمام شده تولید بالا می رود که در نهایت دود این اقدام به چشم مصرف کننده نهایی و مردم می رود.

سالهاست کمبود تولید مسکن داریم و هر بار هم گفته می شود که این کمبود تولید و انباشت تقاضا قیمت مسکن را افزایش می دهد و هر بار هم روش و راهکاری برای این موضوع از سوی کارشناسان مطرح می شود اما هیچ اقدامی از سوی متولیان امر که همانا وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت باشد صورت نمی گیرد

سیدمحمد مرتضوی عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان نیز در پاسخ به این پرسش که آیا می توان به جبران عقب ماندگی تولید مسکن امیدوار بود؟ می گوید: سالهاست کمبود تولید مسکن داریم و هر بار هم گفته می شود که این کمبود تولید و انباشت تقاضا قیمت مسکن را افزایش می دهد و هر بار هم روش و راهکاری برای این موضوع از سوی کارشناسان مطرح می شود اما هیچ اقدامی از سوی متولیان امر که همانا وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت باشد صورت نمی گیرد.

کاری به اسامی و طرح های تولید مسکن نداریم اما معتقد هستیم مادامی که بخواهیم با سنتی سازی و کنار زدن انبوه سازان حرفه ای کار را پیش ببریم به هدف خود که همانا رونق تولید و جبران کمبود تولید است نخواهیم رسید

وی ادامه می دهد: ظاهرا تغییری در نگاه به حوزه مسکن صورت گرفته است اما اینکه کمبود مسکن در کشور به چه شیوه‌ای باید جبران شود موضوعی است که قابل تامل است. این روزها طرح نهضت ملی مسکن مطرح می شود و سال گذشته در همین روزها طرح اقدام ملی مسکن مطرح بود. ما کاری به اسامی نداریم اما معتقد هستیم مادامی که بخواهیم با سنتی سازی و کنار زدن انبوه سازان حرفه ای کار را پیش ببریم به هدف خود که همانا رونق تولید و جبران کمبود تولید است نخواهیم رسید.

مرتضوی با تاکید بر اینکه اساسا در اجرای طرح‌هایی با این حجم، سرعت و شتاب در سال‌های اولیه اجرای طرح می‌تواند تبعات منفی زیادی داشته باشد معتقد است : می توان با صنعتی سازی و حمایت از بخش خصوصی به اهداف خود نزدیک شد. چرا که با ظرفیتی که در کشور در تولید مصالح ساختمانی، نیروی کار و مهندسان مجرب و سازنده های حرفه ای داریم رسیدن به نتیجه که همانا ساخت و تولید متناسب با تقاضا میسر است.

جبران کمبود مسکن در کشور با گسترش صنعتی سازی
اما از سوی دیگر سید البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه صنعت ساختمان و بخش مسکن بالاترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است گفت: اگر قصد و هدف بالا رفتن تولید مسکن و سرعت در اتمام پروژه ها است باید صنعتی سازی مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که صنعتی سازی در طی سال های گذشته مورد غفلت واقع شده آیا افزایش سقف تسهیلات و کاهش نرخ سود آن می تواند مسیر صنعتی سازی را هموار کند؟ گفت: در طی سال های گذشته به غیر از پاره ای از مواقع و به جهت آغاز طرح مسکن مهر صنعتی سازی همواره مورد غفلت واقع شده است و هیچگاه فعالان و انبوه سازان توانایی اینکه دانش فنی خود را ارتقاء دهند نداشته اند.

کاهش زمان ساخت و ساز از اهداف اولیه صنعتی سازی است بنابراین هر چقدر که بتوانیم مدت زمان آغاز پروژه را با اتمام پروژه کاهش دهیم و فاصله مدت انتظار را برای اتمام پروژه کم کنیم شک نکنید که هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ساخت مسکن کاهش پیدا خواهد کرد

وی با بیان اینکه برای بالا بردن آمار تولید مسکن و حتی کاهش قیمت تمام شده مسکن ناچار هستیم از سنتی سازی فاصله بگیریم و صنعتی سازی را ترویج کنیم ادامه داد: کاهش زمان ساخت و ساز از اهداف اولیه صنعتی سازی است بنابراین هر چقدر که بتوانیم مدت زمان آغاز پروژه را با اتمام پروژه کاهش دهیم و فاصله مدت انتظار را برای اتمام پروژه کم کنیم شک نکنید که هزینه های مستقیم و غیر مستقیم ساخت مسکن کاهش پیدا خواهد کرد. این کاهش هزینه ها در نهایت به نفع متقاضی و مصرف کننده نهایی خواهد بود.

حسینی با تاکید بر اینکه صنعت ساختمان رتبه نخست اشتغالزایی در کشور را دارد و در تمام دنیا نیز ساختمان به لحاظ سرمایه بیشترین سهم انباشته را به خود اختصاص می دهد تاکید کرد: ارتقاء کیفیت ساخت و ساز با استفاده از شیوه های نوین طراحی و اجرا در نهایت به نفع بخش مسکن، ساخت و ساز و مصرف کننده به لحاظ ثبات قیمت ها خواهد بود. حال در نظر بگیرید وقتی با روش های سنتی بخواهیم به سمت بالا رفتن همزمان کیفیت ساخت و ساز و متعادل کردن قیمت تمام شده برویم قطعا امکان پذیر نخواهد بود.

جنگ نابرابر رفع کمبود مسکن با سنتی سازی! | صنعتی سازی روز به روز در حال فراموشی

در قانون جهش تولید، نظام تشویقی برای انبوه سازانی که از فناوری نوین صنعتی سازی استفاده می‌کنند پیش بینی نشده اما بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات برای این سازندگان، اولویت‌هایی قائل شده است یعنی اگر سازنده و انبوه سازی از فناوری نوین استفاده کند ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهد کرد.

البته بانک مسکن، نرخ سود تسهیلات را برای سازندگانی که از فناوری نوین و صنعتی سازی در دوران ساخت استفاده کنند، یک درصد کاهش و به ۱۷ درصد رسانده است و این اقدام نشان می دهد صنعتی سازی تا چه حد مورد توجه قرار گرفته و به نتیجه رسیدن آن تا چه حد می تواند برای بخش مسکن، قیمت تمام شده و در نهایت برای متقاضیان مسکن مفید باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۴۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha