۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
مذاکرات وین در مرحله پایانی خود است| موضع جدید امریکا برای متقاعد کردن اسرائیل است
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

مذاکرات وین در مرحله پایانی خود است| موضع جدید امریکا برای متقاعد کردن اسرائیل است

«مارک فینو» معتقد است اظهارات خوشبینانه طرفین در مذاکرات وین نشان از این است که گفتگوها در مراحل پایانی خود است.

بازار؛ گروه بین الملل: «وانگ کوان» مذاکره کننده ارشد چین پنجشنبه شب پس از انجام مذاکرات در هتل کوبورگ که گفت‌وگوهای احیای برجام در آن جریان دارد گفت که مذاکرات رو به جلو و در حال پیگیری است.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم که بعد از دور اخیر مذاکرات بیان داشت که دست یابی به توافق نهایی تا فوریه امکان پذیر است.

از سوی دیگر «باراک راوید» در «اکسیوس» نوشت: جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفت که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. سه مقام اسرائیلی که از ماجرا مطلع بودند، این موضوع را به من گفتند.

از طرف دیگر در اسرائیل ارزیابی‌های اطلاعاتی تغییر معناداری یافته و گفته می‌شود رسیدن به توافق هسته‌ای در وین محتمل است. در پایتخت اتریش، مقام‌های کره‌ای با همه طرفین دیدار کرده‌اند تا به موضوع پول‌های بلوکه‌شده پایان دهند. شاید گام اعتمادساز برای بازگشت به برجام.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

«باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

درباره این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده که در ادامه آمده است. «مارک فینو» در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*مطابق اخبار مذاکرات وین رو به جلو و در حال پیشرفت است. طرفهای غربی هم برای اولین از پیشرفت در مذاکرات خبر داده اند. ارزیابی شما چیست؟
بله، در واقع، اظهارات همه طرف ها خوش بینانه است و این نشانه خوبی است. مذاکرات واقعاً در مرحله پایانی بازی است.

*بر اساس برخی اخبار مذاکرات تا آخر فوریه به سرانجام می رسد. این در حالی بود که با آغاز گفتگوها در دور هفتم شرایط را بغرنج و پیچیده ارزیابی می کردند. چه اتفاقی افتاد که دیدگاههای طرفین به یکدیگر نزدیک شده است؟
هر دو طرف متوجه شدند که تعامل و یافتن راه حل های دیپلماتیک/فنی برای مسائل باقی مانده به نفع دو طرف است. هیچ جایگزینی قادر به تحقق اهداف اصلی آنها نیست. طرف های دیگر (اتحادیه اروپا، روسیه، چین) نیز نقش مفیدی در ارائه راه حل های میانجی گری و سازش ایفا کردند.

*بر اساس خبری که آکسیوس منتشر کرده است جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در سفر اخیر خود به اسرائیل به مقامات اسرائیلی گفته است که تهدید بازگشت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل از طریق مکانیسم ماشه باید به عنوان وسیله‌ای برای بازدارندگی ایران از غنی‌سازی اورانیوم با درجه تسلیحاتی مورد استفاده قرار گیرد. یعنی آمریکا در نظر دارد در صورتی که ایران غنی سازی ایران بالا برود مکانیسم ماشه را فعال کند. این در حالی است که محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده که حتی در صورت شکست مذاکرات هم ایران غنی سازی بالای ۶۰ درصد انجام نمی دهد. دلیل تهدید آمریکا به فعال کردن مکانیسم ماشه چیست؟
این مکانیسم بخشی از برجام در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش است. اما ایالات متحده تهدید می‌کند که عمدتاً برای آرام کردن اسرائیل و اطمینان دادن به آن که احیای برجام به ایران اجازه تولید مواد با درجه تسلیحات را نخواهد داد، به این مکانیسم متوسل خواهد شد.

*اسرائیل که از مخالفان هر گونه توافق هسته ای بود، مواضع خود را تغییر داده است و اعلام کرده است که توافق با ایران بهتر از عدم توافق است. دلیل تغییر مواضع اسرائیل و پذیرش احیای برجام از سوی آن چیست؟
پس از شکست نتانیاهو در انتخابات گذشته، برخی از چهره‌های سرشناس امنیتی اسرائیل شروع به صحبت کردند و تاکید کردند که تصمیم ترامپ تحت تأثیر نتانیاهو برای خروج از برجام در نهایت برای منافع امنیتی ایالات متحده و اسرائیل نتیجه معکوس داشت. همچنین دولت بایدن دولت اسرائیل را متقاعد کرد که احیای برجام به نفع امنیت ملی ایالات متحده است و بنابراین نباید از سوی اسرائیل مخالفت شود.

*معاون وزیر خارجه کره جنوبی به وین سفر کرده تا در خصوص آژادسازی پولهای بلوکه شده ایران تصمیم گیری صورت گیرد. ارزیابی شما از سفر وی به وین در خلال مذاکرات چیست؟
آزادسازی دارایی‌های ایران توسط کره جنوبی بخشی از کاهش تحریم‌ها خواهد بود که ناشی از احیای برجام است. منطقی بود که کره جنوبی با ایالات متحده و سایر شرکا در مذاکرات وین درباره دنباله رفع تحریم ها مشورت و هماهنگی کند.

کد خبر: ۱۲۸٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 0
      انشاالله توافقی بشه تا مردم ما بهتر زندگی کنن
    • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 0
      نخیر اقای نویسنده بی سیاست ،اتحاد ایران وامریکا باعث محو ونابودی اسرائیل می شود.مثل صدام وحزب بعث که اتحاد پنهانی ایران وامریکا باعث محو واعدام صدام وحزب سرطانی بعث شد .چنین سرنوشتی در انتظار اسرائیل است که این اتحاد قیچی گونه ریشه اسرائیل را خواهد کند .اخلاق سیاسی امریکاست که کشورهاواحزاب یا افرادی را که حمایت می کند بعد از مدتی که رشد سرطانی می کنندخودش انها را نابود می کند.نمونه دیگرش القاعده .الان زمان سلاخی کردن اسرائیل که همان ریشه تروریسم است رسیده حول محور برجام. اسرائیل می داند اگر به ایران حمله نظامی کند اولین تودهنی را از امریکا بصورت غیر مستقیم ومستقیم می خورد.و می داند در نبرد با اسرائیل اسلحه هایی که دست ایرانیان در نبرد با اسرائیل خواهد بودساخت امریکا خواهد بود.واسرائیل با سلاحههای امریکایی نابود خواهد شد.