۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
واریز بدهی عراق به بانک تجارت| افزایش امیدواری به احیای برجام| دنیا به نفت ایران نیاز دارد
دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی عنوان کرد؛

واریز بدهی عراق به بانک تجارت| افزایش امیدواری به احیای برجام| دنیا به نفت ایران نیاز دارد

حسینی فعال صنعت نفت که به احیای برجام خیلی امیدوار است، گفت: وزارت برق عراق تمامی بدهی خود را به بانک تجارت عراق واریز کرده البته به دلیل شرایط تحریمی امکان برداشت وجود ندارد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: امیدواری ها نسبت به احیای برجام افزایش یافته است. این را می توان از لابلای مدیران دولتی هم به خوبی فهمید. مدیرعامل شرکت ملی نفت به تازگی اعلام کرده که میزان تولید نفت تا پایان اسفند به مقدار قبل از تحریم ها بازخواهد گشت. این گفته ها نشان می دهد که مسئولان شرکت نفت به افزایش صادرات در شرایط غیر تحریمی بسیار خوش بین هستند. جدای از این در روزهای گذشته اخبار امیدوارکننده ای درباره آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتشر شد. از آن سو حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی هم با استناد به ادعای وزارت برق عراق می گوید که بدهی این کشور به ایران به بانک تجارت عراق واریز شده است. البته هنوز به دلیل شرایط تحریمی امکان برداشت وجود ندارد اما دیر یا زود این مشکل هم حل خواهد شد. اما سوال اینجاست که در صورت لغو تحریم ها ایران ظرف چه مدتی می تواند تولیدات نفتی خود را افزایش دهد. برای بررسی این مساله به گفتگو با حمید حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی نشستیم که متن آن در ادامه می آید:

بسیاری از چاه های نفت در سال های تحریم مسدود شده اند و بازگشت تولید آنها به حالت اولیه به سرمایه گذاری و دست کم ۳ الی ۴ ماه زمان نیاز دارد

*مدیرعامل شرکت نفت به تازگی اعلام کرده که تا پایان امسال میزان تولید نفت به مقدار قبل تحریم ها خواهد رسید. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
با این اوصاف تولید نفت باید حدود به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برسد. این ادعا در شرایطی مطرح شده که بسیاری از چاه های نفت در سال های تحریم مسدود شده اند و بازگشت تولید آنها به حالت اولیه به سرمایه گذاری و البته زمان کافی نیاز دارد. جدای از این وزارت نفت قصد دارد که چاه های نفت را ازمخزن محور به چاه محور تغییر بدهد. این تغییر با فرض تامین سرمایه اولیه مور نیازش دست کم ۳ الی ۴ ماه زمان نیاز دارد.

*زمان زیادی نیست برای این تغییر؟
در کشورهایی مثل عراق احداث یک چاه نفتی حدود ۴۵ روز زمان می برد. اما در کشور ما به دلیل نبود تجهیزات و تکنولوژی روز احداث یک چاه دست کم ۳ ماه زمان نیاز دارد.

احتمال توافق برجام خیلی افزایش پیدا کرده است. اینکه آمریکا با آزاد سازی ۹۰ میلیون پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی مخالفتی نکرده، خود نشان دهنده این است که اخبار خوشی در راه است

ادعای مدیرعامل شرکت نفت به نوعی نشان دهنده امیدواری ها نسبت به احیای برجام در بدنه خود دولت است؟
احتمال توافق برجام خیلی افزایش پیدا کرده است. اینکه آمریکا با آزاد سازی ۹۰ میلیون پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی مخالفتی نکرده، خود نشان دهنده این است که اخبار خوشی در راه است. این را از اظهارات مسئولین خارجی هم کم و بیش می توان فهمید. در صورت توافق ابتدا باید بخشی از منابع بلوکه شده ایران در سایر کشورها آزاد شود. بعد از آن ظرف مدت ۲ تا ۳ ایران به تعهدات بازخواهد گشت.

در صورت ایجاد توافق چقدر زمان می برد که نفت ایران به بازار جهانی بازگردد؟
در حال حاضر بهترین زمان برای ورود ایران به بازار جهانی نفت است. قیمت ها روند صعودی دارد. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۰ سنت معادل نیم درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم پس از کاهش ۰.۸ درصدی در جلسه قبل امروز با ۵۲ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش به ۷۸ لار و ۷۵ سنت رسید. رشد قیمت ها نشان دهنده عطش بازار به عرضه بیشتر شده در حالیکه هیچ ظرفیتی برای عرضه بیشتر وجود ندارد.

همچنین عرضه محدود از سوی اعضای گروه اوپک پلاس با میزان تقاضای موجود در بازار همخوانی ندارد و همین موضوع نیز در تقویت قیمت نفت موثر بوده است.آمارهای اعلامی نشان می دهد که تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی تنها ۷۰ هزار بشکه افزایش داشت که کمتر از رقم ۲۵۳ هزار بشکه ای بود که این سازمان مجاز به افزایش آن بود. جدای از این اتفاقات قزاقستان می تواند تا ۱.۵ میلیون بشکه اختلال در عرضه نفت ایجاد کند.

رشد قیمت ها نشان دهنده عطش بازار به عرضه بیشتر شده در حالیکه هیچ ظرفیتی برای عرضه بیشتر وجود ندارد. عرضه محدود از سوی اعضای گروه اوپک پلاس با میزان تقاضای موجود در بازار همخوانی ندارد. اتفاقات قزاقستان می تواند تا ۱.۵ میلیون بشکه در عرضه نفت اختلال ایجاد کند

*چقدر به آزاد سازی منابع بلوکه شده ایران در کره امیدوار هستید؟
بر اساس توافقات صورت گرفته قرار است که بخشی از منابع ایران در عراق و کره جنوبی آزاد شود. تحرکاتی هم در اینباره آغاز شده است. رفتن کره ای ها به وین هم بخشی از این تحرکات است.

*بدهی عراقی ها فکر می کنیم پرداخت شود؟
وزارت برق عراق هفته گذشته اعلام کرد که کل بدهی خود به ایران را به بانک تجارت عراق واریز کرده است. البته هنوز امکان برداشت وجود ندارد. اما دیر یا زود این اتفاق می افتد.

*عراق چقدر بدهی به ایران دارد؟
اطلاعات دقیقی در اینباره اعلام نشده است. اما حدود ۲.۵ میلیارد دلار از بدهی در گذشته پرداخت شده و مابقی که حدود ۵ یا ۶ میلیارد یورو برآورد می شود هم باید پرداخت شود.

کد خبر: ۱۲۸٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha