۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
قیمت دلار آزاد در حال رسیدن به قیمت دلار صرافی ها| ارز در مسیر سرازیری
«بازار» از تحولات بازار ارز گزارش می دهد؛

قیمت دلار آزاد در حال رسیدن به قیمت دلار صرافی ها| ارز در مسیر سرازیری

انتشار اخباری مبنی بر آزاد سازی ارزهای بلوکه شده از کره جنوبی و عراق که حاصل تحرکات مثبت در انجام مذاکرات برجام است موجب شده است تا قیمت ارز در بازار روندی نزولی به خود گیرد و همه فروشنده شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز طی چند روز اخیر و به دنبال انتشار خبرهای مبنی بر روند مطلوب انجام مذاکرات برجام در وین، سیر نزولی به خود گرفته است طوری که دلار آزاد از کانال ۲۹ هزار تومان با یک پله سقوط به کانال ۲۸ هزار تومان آمده و همچنان در حال رسیدن به آستانه ۲۷ هزار تومان در حرکت است. ارزی که طی یکی دوماه گذشته بی منطق و غیر واقعی دربازار روندی افزایش در پیش گرفته بود اما اکنون در حال کاهش قیمت است و طبق پیش بینی کارشناسان بازار و اقتصادی این روند به احتمال قوی در روزهای پیش رو ادامه دار خواهد بود.

کاهش قیمت ارز دربازار که استارت آن نیز زده شده است متاثر از احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در کره‌جنوبی و عراق است، اخباری چون آمادگی عراق برای پرداخت همه مطالبات ایران در قبال فروش برق از یک سو و انجام سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین برای حل مساله دارایی‌های مسدود شده ایران از سوی دیگر نشان از پیشرفت مذاکرات را می دهد

احتمال آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران و تاثیر گذاری آن بر کاهش قیمت ارز دربازار
این کاهش قیمت که استارت آن نیز زده شده است متاثر از احتمال آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی ایران در کره‌جنوبی و عراق است، اخباری چون آمادگی عراق برای پرداخت همه مطالبات ایران در قبال فروش برق و واریز آن به صندوق اعتباری بانک تجارت عراق است. علاوه بر این اخبار منتشر شده از مقر مذاکرات برجام، سفر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین برای حل مساله دارایی‌های مسدود شده ایران در آن کشور و حل مشکل بدهی که در ازای خرید میعانات گازی که حدود هفت میلیارد دلار برآورد می‌شود انجام شده است که این تحرکات نشان از پیشرفت های قابل توجه در خلال مذاکرات را می دهد.

با این وجود پیش بینی کارشناسان این است که چنین اقدامات و رایزنی هایی آن هم از سوی مقامات بین المللی بیانگر آن است که ارزهای بلوکه شده ایران به زودی آزاد و با آزاد سازی آن میزان عرضه ارز به بازار افزایش می یابد و این روند به کاهش قیمت ها در این بازار منجر خواهد شد.

با توجه به خوشبینی روند مذاکرات برجام در وین و اظهاراتی مبنی بر آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران در فراسوی مرزها، بی ترید در صورت بازگشت این ارزهای دست دولت برای مدیریت بازار ارز باز و این روند به کاهش قیمتها در بازار خواهد انجامید

دست پر دولت برای مدیریت بازار ارز در صورت بازگشت ارزهای بلوکه شده
کیامرث جهانگیر، استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «بازار» درباره علل افت تدریجی قیمت ارز دربازار گفت: از آنجایی که قیمت ارز با کاهش میزان عرضه به بازار افزایشی و با افزایش عرضه آن سطح تقاضا نیز کاهشی می شود بنابراین چنین موضوعی تاثیر بسزایی بر تغییر قیمت ها در این بازار و البته همه بازارها به جای می گذارد. حال با توجه به خوشبینی روند مذاکرات برجام در وین و اظهاراتی مبنی بر آزاد سازی ارزهای بلوکه شده ایران در فراسوی مرزها، بی تردید در صورت بازگشت این ارزهای دست دولت برای مدیریت بازار ارز باز و این روند به کاهش قیمتها در بازار خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه با نزولی شدن قیمت ها در بازار ارز سرمایه گذاران ارزهای خانگی را برای جلوگیری از کاهش بیشتر آن به بازار می آورند افزود: افت قیمت ارز در پی رایزنی برای حل مشکلات پرداخت ارزهای بلوکه شده که بی تردید با چراغ سبز سردمداران تصمیم گیرنده طرف مقابل ایران در مذاکرات برجام در حال انجام است، باعث شده تا سرمایه گذاران ارزی فروشنده شوند و تقاضا برای خرید این کالا در بازار کم شود.

اراده قوی دولت انقلابی در انجام مذاکرات با حفظ چهارچوب ها
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اینکه اکنون طرف مقابل مذاکره کننده با ایران به دلیل مشاهده اقتدار و عزم راسخ دولتمردان و مردم نسبت به حفظ ارزش های انقلاب به خوبی می دانند که در انجام مذاکره با نمایندگان دولت انقلابی که با صلابت پای کارآمدند گفتگو کنند، بی تردید در حل مشکلات و یا ارایه امتیازات همراهی لازم را برخلاف مذاکرات با نمایندگان دولت گذشته خواهند داشت چرا که طرف معامله خود را به خوبی می شناسند.

جهانگیر اظهارداشت: طرف مذاکره کننده طی چند سال گذشته روی دولت بی ثبات گذشته معامله نکرد، اما اکنون با مواجهه با دولت باصلابت، بی تردید مذاکرات به خوبی درحال انجام است و و اراده قویتر دولت جدید را درک کرده است، آنگونه که وزیر امور خارجه نیز از پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات سخن می گوید. با این وجود در صورت رفع تدریجی تحریم ها قیمت ها در بازار شکسته خواهد شد و ایران به راحتی می تواند ارتباط با دنیا را با حفظ چهارچوب ها قویتر و ارز آوری قابل توجهی را با توسعه صادرات انجام دهد.

بازگشت ارزهای بلوکه شده می تواند بر تامین کسری بودجه و افت قیمت ارز در بازار تاثیر بسزایی به جای گذارد اما فقط این تمام کار نیست بلکه دولت باید برنامه ریزی درستی را برای مهار نرخ تورم و ساماندهی بازار ترسیم و اجرا کند

تامین کسری بودجه و ساماندهی بازار با ورود ارزهای بلوکه شده
اسفندیار شاه منصوری، کارشناس بازار نیز در گفتگو با «بازار» گفت: بازگشت ارزهای بلوکه شده می تواند بر تامین کسری بودجه دولت و افت قیمت ارز در بازار تاثیر بسزایی به جای گذارد اما باید گفت؛ این تمام کار نیست، بلکه دولت باید برنامه ریزی درستی برای مهار نرخ تورم و ساماندهی بازار ترسیم و اجرا کند.

وی با بیان اینکه آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران، بازار ارز را برای مدتی متحول می کند، خاطر نشان کرد: رفع تدریجی تحریم ها با انجام توافقات در مذاکرات وین راه صادرات را برای فروش کالاها و کسب ارزآوری باز می کند و این موضوع باعث افت قیمت ها در بازار خواهد شد اما دولت بخصوص بانک مرکزی باید طوری بازار را مدیریت کند که قیمت ارز را در یک محدوده قیمتی زیر ۳۰ هزار تومان (حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان) تثبیت کند.

این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: زمانی که عرضه ارز با برخورداری از این منابع فراهم شود قیمت ها در بازار بی منطق افزایش نمی یابد اما بهترین راهکار، سیاست گذاری دولت در اجرای مهار رشد نقدینگی و نرخ تورم است تا خود بخود قیمت ارز سیر نزولی را در پیش گیرد.

هم اکنون در بازار ارز قیمت ها بر مدار نزول قرار گرفته اند آنگونه که خرید آنچنانی صورت نمی گیرد و همه فروشنده شده اند چرا که به خوبی می دانند قیمت ها در روزهای آینده با توجه به خبرهای مثبت از مذاکرات چون احتمال آزاد سازی ارزهای بلوکه همچنان کاهشی خواهد شد. دلار آزاد امروز در کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد و در مسیر ورود به کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد

کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی های بانکی
بنا به این گزارش، هم اکنون در بازار ارز قیمت ها بر مدار نزول قرار گرفته اند آنگونه که خرید آنچنانی صورت نمی گیرد و همه فروشنده شده اند چرا که به خوبی می دانند قیمت ها در روزهای آینده با توجه به خبرهای مثبت از انجام مذاکرات چون احتمال آزاد سازی ارزهای بلوکه شده شده ایران همچنان کاهشی خواهد شد. دلار آزاد امروز در کانال ۲۸ هزار تومان قرار دارد و در مسیر ورود به کانال ۲۷ هزار تومان است. طوری که قیمت دلار آزاد با صرافی های بانکی فاصله چندانی ندارند. از طرفی در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۶ هزار و ۹۹۰ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۶ هزار و ۴۵۵ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۳۰ هزار و ۵۷۵ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۹ هزار و ۹۷۰ تومان اعلام شده است.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha