۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶
۶۰ درصد بازار جهانی نخود دست هندی ها است
ارزش ۱۷ میلیارد دلاری بازار جهانی نخود در ۲۰۳۱

۶۰ درصد بازار جهانی نخود دست هندی ها است

در حالی که پیش بینی می شود ارزش بازار جهانی نخود تا سال ۲۰۳۱ از ۱۷ میلیارد دلار عبور کند، ۶۰ درصد بازار را هندوستان به خود اختصاص داده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: نخود یکی از محصولات نسبتا پرمصرف است که غالبا به صورت خشک شده و همچنین در برخی مناطق جهان به صورت آرد شده و کنسرو شده استفاده می شود. در حقیقت از آنجایی که نخود جزو حبوبات است، دارای میزان بالایی از پروتئین است و لذا مصرف کنندگان بسیاری نخود را جایگزین موثری برای گوشت می دانند و به این ترتیب مصرف این محصول روند افزایشی دارد.

بر اساس داده های منتشر شده ارزش بازار محصول نخود تا پایان سال ۲۰۲۱ از ۱۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. از سوی دیگر گزارشات منتشر شده می گوید: بر اساس برآوردهای صورت گرفته ارزش بازار نخود در یک بازه ده ساله یعنی از ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ ارزش این بازار تقریبا ۲ برابر بشود و بیش از ۱۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۱ برسد.

به عبارت دیگر بر اساس داده های منتشر شده تخمین زده می شود بازار جهانی نخود در بازاه زمانی ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ بیش از ۵ و نیم درصد رشد کند.

بازار جهانی نخود در نیم دهه گذشته یعنی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به طور میانگین رشدی ۴ درصدی داشته است

سهم ۶۰ درصدی هند از بازار جهانی نخود
گزارشات منتشر شده همچنین نشان می دهد: در بازه زمانی نامبرده کشور هند از این بازار بزرگ سهمی به میزان ۶۰ درصد از کل بازار را در اختیار داشته باشد.

داده های آماری منتشر شده نشان می دهد: بازار جهانی نخود در نیم دهه گذشته یعنی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به طور میانگین رشدی ۴ درصدی داشته است و کارشناسان معتقدند رشد بازار این محصول عمدتا به دلیل در دسترس بودن آسان، هزینه کم و افزایش سازگاری این محصول به عنوان ماده اصلی برخی غذاها به خصوص در مناطق خاص از دنیا، بوده است.

علاوه بر این، به گفته کارشناسان: افزایش نگرانی ها در مورد مصرف بیش از حد گوشت، مصرف کنندگان را تشویق کرده است که از مصرف پروتئین حیوانی خودداری کنند و نخود را به عنوان یک جایگزین موثر ترجیح دهند.

از سوی دیگر در طول همه گیری COVID-۱۹، مصرف نخود به طور قابل توجهی افزایش یافته، زیرا مصرف کنندگان بیشتری تمایل به مصرف بیشتر رژیم های غذایی گیاهی داشتند. این در حالی است که مجموعه‌ای از مطالعات انجام‌شده در طول بحران همه‌گیری نشان داد مصرف کنندگانی که رژیم‌های گیاهی را دنبال می کنند ۷۳ درصد کمتر احتمال ابتلا به عفونت های متوسط تا شدید داشته اند.

داده های آماری بیانگر این است که به عنوان یکی از مواد اصلی غذاهای مختلف مدیترانه ای، خاورمیانه ای و هندی، تقاضا برای نخود به طور مداوم در حال افزایش است. علاوه بر این، تولید کنندگان غذاهای فرآوری شده نیز از نخود برای عرضه انواع محصولات غذایی استفاده می کنند.

دولت هند اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ تولید محصول نخود را به بیش از ۳۲ میلیون تن برساند

آیا هند به تسلط خود در تولید و مصرف جهانی نخود ادامه خواهد داد؟
بر اساس گزارشات منتشر شده: پیش بینی می شود میزان تولید و مصرف نخود در هند در طول دوره ارزیابی ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱ همچنان نسبت به دیگر کشورها بالا می ماند و کماکان ارزشی ۶۰ درصدی از نظر سهم درآمدی برای این کشور اختصاص خواهد یافت.

نکته جالب توجه در مورد تولید محصول نخود در کشور هند رشد ۴۴۵ درصدی آن از سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۹ است به طوری که در سال ۲۰۱۹ حدود ۷ میلیون تن نخود در این کشور تولید شده است. این در حالی است که دولت هند اعلام کرده است قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ تولید محصول نخود را به بیش از ۳۲ میلیون تن برساند.

گزارشات منتشر شده همچنین نشان می دهد: در حالی که کشور هند سهمی ۶۰ درصدی از این بازار را دارد، ایالات متحده آمریکا نیز پس از هند در جایگاه دوم قرار گرفته و کارشناسان جهانی اینگونه پیش بینی می کنند که ایالات متحده تا سال ۲۰۳۱ بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته باشد.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha