۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۹
ترسیم پلن تکنولوژی چین در ۲۰۲۲؛ تقویت ظرفیت تحقیقات در علوم پایه و فناوریهای اصلی با حمایت از شرکتها
پکن پیشرفت پروژه‌ های بزرگ نوآوری ۲۰۳۰ را تسریع می کند؛

ترسیم پلن تکنولوژی چین در ۲۰۲۲؛ تقویت ظرفیت تحقیقات در علوم پایه و فناوریهای اصلی با حمایت از شرکتها

اولویتهای بخش علم و فناوری چین در ۲۰۲۲، تقویت ظرفیت تحقیقات استراتژیک، افزایش تحقیقات در علوم پایه و فناوریهای اصلی، حمایت از شرکت‌ ها برای ایفای نقش بزرگتر در ایجاد نوآوری‌ ها و غیره خواهد بود.

به گزارش بازار، وزارت علوم و فناوری چین اعلام کرد که این کشور پروژه‌ های تحقیقاتی بزرگی را انجام داده، از رشد شرکت‌ های علم و فناوری حمایت کرده، استعدادهای با کیفیت بیشتری را آموزش داده و به پروژه‌ های علمی و حکمرانی جهانی کمک بیشتری خواهد کرد.

وانگ ژیگانگ وزیر علوم و فناوری در جریان یک جلسه کاری مجازی در بخش علم و فناوری چین گفت: این کشور با توجه به چهاردهمین برنامه پنج ساله خود (۲۰۲۵_۲۰۲۱) به شروع مثبتی دست یافته و با این واقعیت برجسته شده که پیشرفت های اولیه بسیاری در علوم پایه و فناوری های اصلی وجود داشته است.

برخی از شاهکارهای قابل توجه شامل فرود اولین مریخ نورد کشور بر روی کره مریخ، پرتاب اولین ماهواره رصد خورشیدی به نام Xihe، سنتز نشاسته از دی اکسید کربن، کامپیوترهای کوانتومی جدید و هفت واکسن کوید_ ۱۹ تایید شده برای مبارزه با کرونا ویروس جدید می باشد.

سال گذشته، چین در رتبه‌ بندی جهانی نوآوری که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری منتشر شد، با دو پله صعود به جایگاه دوازدهم در میان ۱۳۲ کشور و اقتصاد جهان رسید.

او گفت که پکن، شانگهای و منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ_هنگ کنگ_ماکائو نیز در بین ۱۰ حوزه برتر علم و فناوری در جهان قرار گرفته اند ضمن اینکه کنفرانس مرکزی کار اقتصادی، که در ماه دسامبر برگزار شد، بر اهمیت علم، فناوری و نوآوری در ایجاد یک سیستم اقتصادی مدرن تاکید کرد.

در نتیجه، وانگ اظهار کرد که اولویت‌ های بخش علم و فناوری چین در سال جاری بر تقویت ظرفیت تحقیقات استراتژیک کشور، افزایش تحقیقات در علوم پایه و فناوری‌ های اصلی، حمایت از شرکت‌ ها برای ایفای نقش بزرگ‌ تر در ایجاد نوآوری‌ ها، پرورش استعدادهای با کیفیت متمرکز و بهینه سازی محیط تحقیق و نوآوری و کارایی چین و گسترش همکاری های بین المللی خواهد بود.

به ویژه، چین پیشرفت پروژه‌ های بزرگ نوآوری علم و فناوری ۲۰۳۰ خود را تسریع خواهد کرد که شامل طیف وسیعی از پروژه‌ های تحقیقاتی بزرگ در هوش مصنوعی، فناوری‌ های کوانتومی، علوم مغز، رباتیک و مواد پیشرفته و اعماق دریا و اکتشافات فضایی می‌ شود.

وانگ گفت : همچنین چین اصلاحات نهادی را برای تقویت توانایی تحقیقاتی خود در زمینه های استراتژیک از جمله بازسازی آزمایشگاه های کلیدی دولتی خود انجام خواهد داد.

از طرفی، رهبران برتر علم و فناوری چین و همچنین شرکت های کوچک و متوسط، حمایت بیشتری برای ایفای نقش بزرگتر در ایجاد نوآوری ها دریافت خواهند کرد.

بهینه‌ سازی ارزیابی پروژه‌ ها و مدیریت بودجه، آموزش استعدادهای جوان با کیفیت و تیم‌های تحقیقاتی توانمند، مشارکت در پروژه‌ های تحقیقاتی جهانی و حاکمیت اخلاقی در علم و فناوری نیز از اهداف کلیدی امسال خواهد بود.

وانگ تاکید کرد: این اقدامات با هدف ارائه خدمات بهتر برای مؤسسات تحقیقاتی، ایجاد پیشرفت‌ های اصلی‌ تر با نفوذ جهانی، تقویت امنیت و انعطاف‌ پذیری زنجیره‌ های تأمین صنعتی چین و بهبود زندگی مردم انجام می شود.

برداشتن این گام‌ ها کارایی کلی بخش علم و فناوری چین را بهبود می‌ بخشد و به آن اجازه می‌ دهد نقشی استراتژیک در حمایت از توسعه و امنیت کشور برای آماده‌ سازی در افتتاحیه بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین در اواخر سال جاری ایفا نماید.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha