۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟
بازار گزارش می دهد

افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟

پراید، دیگنیتی و تارا در بازار ارزان شدند، این درحالی است که پژو پارس، دنا پلاس اتوماتیک توربوشارژر و رانا پلاس ۲ تا ۲۰ میلیون تومان گران شدند.

بازار؛ گروه خودرو: بازار خودرو کشور با التهاب فراوان قیمتی همراه شده است، التهابی که امروز به بالاترین سطح خود رسیده و فراز و فرود قیمت ها بیش از گذشته است. بازیگران اصلی بازار خودرو ظاهرا جایی به جز جاده مخصوص و وزارت صمت هستند، ظاهرا عالی ترین مقام وزارت صمت نیز برای کنترل بازار خودرو قدرت مقابله با این بازیگران را ندارد. با شروع هفته جاری بازار خودرو کشور ثبات بها را در برخی از خودروها و افزایش قیمت را در تعداد کمی از محصولات تجربه می کنند. در این میان نیز شاهد کاهش قیمت برای سه خودرو داخلی هستیم. در ادامه قیمت روز خودروها در بازار از نظر خواهید گذارند:

افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟

پراید ۲ میلیون تومان ارزان شد
پراید وانت یکی از خودروهای پر فروش گروه خودروسازی سایپا محسوب می شود، خودرویی که در اواخر هفته گذشته بها ۱۷۲ میلیون تومان داشت، اما امروز به قیمت کمتر از ۱۷۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. این کاهش قیمت برای پراید وانت، به سایر نسخه های وانت در بازار نیز سرایت خواهد کرد. پراید وانت به عنوان یک خودرو باری شهری کوچک محسوب می شود که نیاز مشتریان در بازار داخل کشور را مرتفع کرده است.

افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟

دانگ فنگ دیگنیتی در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان داشت. امروز دیگنیتی به بها ۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است

دیگنیتی ۲۰ میلیون تومان ارزان شد
دانگ فنگ دیگنیتی یکی از محصولات جدید گروه بهمن محسوب می شود، این خودرو در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت ۱ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان داشت. امروز دیگنیتی به بها ۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است، این کاهش قیمت ۲۰ میلیون تومانی براساس پارامترهای بازار در هفته جاری نیز ادامه خواهد داشت. هرچند که ادامه روند کاهش قیمت برای این محصول شاید چند ده میلیونی نباشد، اما در هفته جاری انتظار کاهش بها وجود دارد.

افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟

تارا در نسخه دنده دستی هفته پیش ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، این خودرو امروز به قیمت ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است

تارا ۲۰ میلیون تومان ارزان شد
تارا یکی از محصولات جدید گروه صنعتی ایران خودرو است، این خودرو در نسخه دنده دستی هفته پیش ۴۵۰ میلیون تومان قیمت داشت، این خودرو امروز به قیمت ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است. کاهش قیمت ۲۰ میلیون تومانی برای این محصول در بازار نشان می دهد که حتی سودجویان از خرید تارا منصرف شدند و مشتریان رغبتی به انتخاب این محصول ندارند. آوازه بد فروشی این خودرو در هفته جاری بها آن را مجدد کاهش خواهد داد.

افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟

پارس دوگانه سوز گران شد
خودروهای دوگانه سوز به دلیل عدم تیراژ بالا در خودروسازی ها همواره در بازار روند افزایش قیمت دارند. پژو پارس یکی از محصولات پر فروش گروه صنعتی ایران خودرو محسوب می شود، این خودرو در نسخه گازسوز در اواخر هفته گذشته ۳۴۸ میلیون تومان قیمت داشت، امروز قیمت این خودرو بیشتر از ۳۵۰ میلیون تومان شده است. قیمتی که پژو تصور نداشت محصول پارس در کشور هرگز به آن برسد.

افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟

دناپلاس اتوماتیک توربو هفته گذشته به قیمت ۵۱۰ میلیون تومان رسید، امروز این خودرو ۵۳۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد

دنا در یک هفته ۲۰ میلیون تومان گران شد
دناپلاس اتوماتیک توربو یکی از محصولات گران قیمت گروه صنعتی ایران خودرو است، این خودرو هفته گذشته به قیمت ۵۱۰ میلیون تومان رسید، قیمتی که برای دنا به عنوان یک خودرو سدان اقتصادی دور از انتظار بود. دنا پلاس اتوماتیک توربو امروز ۵۳۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، پارامترهای بازار نشان می دهد این محصول در هفته جاری مجدد افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد.

افزایش نوسان قیمت در بازار خودرو| وزیر صمت تغییر خود یا تغییرات قیمتی را حس می کند؟

رانا پلاس هفته گذشته به قیمت ۲۶۲ میلیون تومان رسید. امروز رانا پلاس با قیمت ۲۷۳ میلیون تومان در بازار معامله می شود

رانا پلاس گران شد
رانا را می توان نسخه داخلی پژو ۲۰۶ و جایگزین اصلی آن معرفی کرد، این خودرو در مدل پلاس هفته گذشته به قیمت ۲۶۲ میلیون تومان رسید. امروز رانا پلاس با قیمت ۲۷۳ میلیون تومان در بازار معامله می شود. افزایش ۱۱ میلیونی این خودرو، گویا جهش قیمت برای این محصول در هفته جاری است. رانا پلاس جز گزینه های اصلی سودجویان در بازار برای سرمایه گذاری شناخته می شود.

شایعات از تغییر مدیران عامل دو واحد خودروسازی در جاده مخصوص به تغییر احتمالی وزیر صمت تبدیل شده است

آینده بازار در گرو تغییر احتمالی وزیر صمت
رسانه ها از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم تاکنون نسبت به زیان انباشت و التهاب صنعت و بازار خودرو به دلیل سو مدیریت در خودروسازی ها به ویژه ایران خودرو، گزارش های مفصلی منتشر کرده اند. گزارش هایی که می توانست چراغ راه برای تصمیم گیری مقام عالی وزارت برای بهبود صنعت خودرو باشد. متاسفانه با گذشت حدود شش ماه از سکان داری سید رضا فاطمی امین به وزارت صمت، قیمت خودروها در بازار نسبت به گذشته افزایش بیشتری یافته است در حالی که توجیهی منطقی درباره این گرانی ها وجود ندارد. از آن سو شاهد هستیم که سازمان بازرسی کشور به بحث خودروهای ناقص دپو شده در پارکینگ خودروسازی ها ورود کرده است. ورودی که مشروط به تعامل وزارت صمت می تواند التهاب بازار خودرو را کاهش دهد.

از این رو شایعات از تغییر مدیران عامل دو واحد خودروسازی در جاده مخصوص به تغییر احتمالی وزیر صمت تبدیل شده است. همزمان با این موضوع، کمیسیون صنایع و معادن مجلس به دنبال دعوت وزیر صمت برای پاسخگویی در خصوص کیفیت و بازار خودرو است. فاطمی امین علیرغم تغییرات ساختاری در وزارت صمت، نسبت به بهبود خودروسازی کم توجه است. اگر وزیر صمت به دنبال بهبود وضع بازار خودرو است، در گام نخست باید از مدیریت خودروسازی تا معاونت های آن را با صلاح دید هیات مدیره تغییر دهد. در گام دوم نظام قیمت گذاری خودرو را با شرکت های دولتی تامین کننده مواداولیه مانند فولادسازان و پتروشیمی ها اصلاح کند.

اگر وزیر صمت نسبت به بهبود بازار خودرو تا پایان ماه جاری اقدام عاجلی انجام ندهد، تا پایان سال قیمت خودرو قدرت خرید مشتریان را به شدت کاهش و معضل فروش ایجاد خواهد کرد.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha