۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
کف قیمت بلیط هواپیما؛ ۶۰۰ هزار تومان| غافلگیری مجلسی ها و مردم از زرنگی ایرلاین ها
«بازار» گزارش می دهد

کف قیمت بلیط هواپیما؛ ۶۰۰ هزار تومان| غافلگیری مجلسی ها و مردم از زرنگی ایرلاین ها

در حالیکه هر چند ماه یک بار قیمت بلیط هواپیما افزایش می یابد و اخیرا نیز مالیات بر ارزش افزوده موجب رشد بهای بلیط شده بود گذاشتن کف ۶۰۰ هزار تومانی مجلسی ها را غافلگیر کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: هنوز مُهر اجرایی شدن مالیات بر ارزش افزوده قیمت بلیط هواپیما خشک نشده که ایرلاین ها در یک اقدامی زیرکانه هم نمایندگان مجلس و هم مردم را غافلگیر کردند.

ایرلاین ها با این توجیه که شرکتهای هواپیمایی از بابت ویروس کرونا ضررهای میلیاردی عایدشان شده است هر بار با یک روش جدیدی به قیمت بلیط حمله می کنند. حالا بعد از گذشت تنها چند روز از افزایش قانونی مالیات بر ارزش افزوده و رشد ۴ درصدی بهای بلیط، ایرلاین ها با یک تدبیر جدیدی سعی کرده اند هم نمایندگان مجلس و هم مردم و مسافران پروازهای داخلی و خارجی را غافلگیر کنند.

در پی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده در دوم خرداد سال جاری در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در ۱۲ تیر امسال به رئیس جمهور، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد این قانون ۶ ماه پس از ابلاغ به دولت، لازم الاجراست که با این حساب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه اجرایی شد.

این مصوبه شورای اقتصاد و سازمان امور مالیاتی از دیروز بر روی بلیت هواپیما نیز اجرایی شده است و بر اساس این قانون ۵ درصد عوارض شهرداری بر بلیت هواپیما حذف و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود. بر اساس جزو ۱۳ بند ب ماده ۹ قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده، خدمات حمل و نقل اعم از بار و مسافر درون و برون شهری و بین المللی جاده‌ای، ریلی و دریایی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است. خدمات حمل و نقل هوایی اعم از بار و مسافر به نرخ ۹ درصد مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

از آنجایی که بر اساس قانون جدید، ۵ درصد عوارض شهرداری‌ها از بلیت پروازهای داخلی حذف شده و به جای آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به بلیت هواپیما افزوده می‌شود، در عمل ۴ درصد به نرخ بلیت پروازهای داخلی از بامداد دوشنبه ۱۳ دی تعلق گرفت.

اگر چه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتگو با بازار گفته بود که طبق این مصوبه و قانون در نهایت افزایش قیمت ۴ درصدی بلیت هواپیما دور از انتظار نیست بنابراین همانطور که قبلا هم گفته ایم قیمت بلیط در اختیار ما نیست و این اقدام نیز در اختیار شرکتهای هواپیمایی نیست.

کف قیمت بلیط هواپیما؛ ۶۰۰ هزار تومان| غافلگیری مجلسی ها و مردم از زرنگی ایرلاین ها

حال سوال این است که اگر در خصوص افزایش قیمت بلیط هواپیما از بابت مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شرکتهای هواپیمایی، سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی نیست پس در حوزه اختیارات چه ارگان و نهادی است؟

اما باید دید که گذاشتن کف قیمتی آن هم در عدد ۶۰۰ هزار تومان تا چه حد قانونی و در حوزه اختیارات کدام ارگان و نهاد است؟

سازمان هواپیمایی در جریان این اقدام بود؟
رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا گذاشتن کف قیمت بلیط هواپیما آن هم در حد ۶۰۰ هزار تومان در حوزه اختیارات شرکتهای هواپیمایی است؟ و آیا سازمان هواپیمایی در جریان این اقدام بوده است؟ گفت: باید این اقدام از سوی سازمان هواپیمایی بررسی شود. 

اما نمایندگان مجلس بعد از اجرایی شدن این کف قیمت بلیط با انتقاد از آن اعلام کرده اند که مجلس به شدت این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

افزایش قیمت بلیت هواپیما و گذاشتن کف ۶۰۰ هزار تومانی برای آن، اصلا توجیه پذیر نیست و مجلس به طور جد این موضوع را پیگیری خواهد کرد

عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش قیمت بلیت هواپیما و گذاشتن کف ۶۰۰ هزار تومانی برای آن، اصلا توجیه پذیر نیست و مجلس به طور جد این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی درباره افزایش قیمت بلیط هواپیما، ضمن انتقاد از این موضوع و مخصوصا گذاشتن کف قیمتی و آزاد بودن سقف قیمت، گفت: با توجه به شرایط جدید و با زدن واکسن کووید ۱۹ همچنین فروکش شدن این ویروس حجم مسافرت‌ها برای تمام ایرلاین‌های کشور با توجه به افزایش تعداد تقاضا پروازها افزایش پیدا کرده است. همچنین تمامی صندلی های ایرلاین‌ها نیز در این باره پر شده و همین امر توجیه پذیر است که پرواز خود را انجام دهند.

نوسان افزایش یا کاهش قیمت تابع عرضه و تقاضا و اتفاقات ملی و بین المللی است و تا این لحظه هم غیر از شرایط کرونایی که منجر به کاهش تعداد مسافر شد ما یک تغییرات جدی در حوزه زیرساخت‌های انرژی نداریم که بگوییم یارانه‌های انرژی تغییر پیدا کرده و می خواهد اتفاق جدیدی بیفتد. بر این اساس، این افزایش‌ها توجیه ندارد

این نماینده مجلس اظهار کرد: نوسان افزایش یا کاهش قیمت تابع عرضه و تقاضا و اتفاقات ملی و بین المللی است و تا این لحظه هم غیر از شرایط کرونایی که منجر به کاهش تعداد مسافر شد ما یک تغییرات جدی در حوزه زیرساخت‌های انرژی نداریم که بگوییم یارانه‌های انرژی تغییر پیدا کرده و می خواهد اتفاق جدیدی بیفتد. بر این اساس، این افزایش‌ها توجیه ندارد و برای کمک به وضعیت مردم در شرایط فعلی اقتصادی تمام ایرلاین‌ها باید هماهنگی‌های لازم و رویکرد مثبت لازم را برای ارائه خدمات داشته باشند.

وی با تاکید بر نظارت جدی مجلس بر روی قیمت بلیط هواپیماها تصریح کرد: مجلس کمیته‌های اقتصادی دارد که ظاهرا جلسه ایی نیز در همین باره صورت گرفته است. عزم جدی مجلس بر این است که در این زمینه ورود کند و پیگیر شود و به عنوان یک قوه ناظر در شیوه عملکرد ایرلاین‌ها و حوزه هوایی کشور نظارت کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت راه و شهرسازی در جریان قیمت بلیط هواپیما است گفت: با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی و مجموعه‌های هواپیمایی زیر مجموعه وزارت راه هستند حتما در جریان این امر بوده است. بنابراین، اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در این حوزه بیفتد قاعدتا باید از کانال وزارت راه رد شود.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha