۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۳
اما و اگرهای قانون اصلاح مالیات طلا | بررسی آخرین تحولات در بازار
در میزگرد بازار مطرح شد؛

اما و اگرهای قانون اصلاح مالیات طلا | بررسی آخرین تحولات در بازار

خرم آباد- حذف مالیات برارزش افزوده طلا در حالی از ۱۳ دی ماه لازم‌الاجرا شده که هنوز حرف و حدیث‌های زیادی در رابطه با این طرح وجود دارد به خصوص برخی کارشناسان اعتقاد دارند زیرساخت این امر مهیا نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا یکی از موضوعاتی است که از ۱۳ دی ماه این قانون، لازم‌الاجرا شد اما اظهارات ضد و نقیضی در رابطه با تبعات این طرح وجود دارد به طوری که برخی معتقدند هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای این قانون وجود ندارد و در چنین شرایطی نه تنها نمی‌تواند سبب کاهش قیمت طلا شود بلکه مشکلی بر مشکلات کشور اضافه می‌کند در مقابل برخی نیز مدافع طرح حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا هستند و معتقدند این موضوع به نفع مردم است و بازار طلا را نیز رونق می‌بخشد.

اما هنوز مردم این طرح را مبهم می‌دانند و علاقه دارند جزئیات بیشتر و شفاف‌تری در رابطه با آن بدانند لذا خبرگزاری بازار در قالب میزگردی که با حضور علی حیدری کارشناس بازار طلا، محمد کشتی‌آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و عبادالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر و نقره برگزار شد به بررسی تمام جوانب و تبعات این طرح پرداخته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

کاهش قیمت طلا حریف تورم مزمن
حیدری: طبق اظهارات نایب رئیس اتحادیه طلا، این کار کمک می‌کند تا مالیات بر ارزش افزوده و بسیاری از موارد حاشیه‌ای دیگر کنار برود و در نهایت خریدار، حاشیه پول کمتری بابت خرید طلا پرداخت می‌کند و این طرح باید خیلی زودتر اجرا می‌شد.

حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا یکی از موضوعاتی است که از ۱۳ دی ماه این قانون، لازم‌الاجرا شد

این طرح روی کاغذ بسیار خوب است ولی نکته مهم تورم مزمنی است که ۵۰ سال است در کشور وجود دارد، حال این سوال مطرح می‌شود که آیا این کاهش فعلی قیمت طلا می‌تواند در برابر تورمی که به زودی این بازار را در پی می‌گیرد طاقت بیاورد؟ یا نه یک فرصت جدید برای سفته بازی است یعنی کسانی که پولدار هستند طلا را بخرند و دوباره شروع به فروختن آنها کنند؟

تورم موجود در بازار
تورمی که در بازار دلار وجود دارد دوباره به سمت بازار طلا و سکه شیب خواهد گرفت بنابراین این حذف مالیات بر ارزش افزوده را نمی‌توان کاهش قیمت نامید و در واقع آن را یک اصلاح زمانی می‌دانم که با اجرای این دستورالعمل یک اصلاح در بازار طلا ایجاد می‌شود تا بفهمند حرکت بعدی چیست؛ به نظر من با این رویه‌ای که دولت مردان اقتصادی در پیش گرفته‌اند به‌زودی آن تورمی که در بازار دلار خود رانشان داد در بازار طلا و سکه نیز خود را نشان می‌دهد مگر اینکه اخبار خوبی خارج از این مرزها مانند افزایش صادرات نفت، بازگشت پول‌های نفتی برسد و امیدها به موفق آمیز بودن مذاکرات برجام یا گسترش مناسبات بیشتر شود.

مسئول تثبیت قیمت‌ها و ثبات اقتصادی در هر کشوری بانک مرکزی آن کشور است اگر ما بانک مرکزی مستقل داشته باشیم می‌توانیم به فردای شفاف اقتصادی امیدوار باشیم در غیر این صورت کماکان که بانک مرکزی دستور پذیر است، راه به جایی نمی بریم؛ در شرایط فعلی حتی اگر نپذیریم بانک مرکزی مستقل باشد، ساده‌ترین راهکار این است که بانک مرکزی انضباط پولی داشته باشد در غیر این صورت تورمی که دستپخت ضعف مدیریت اقتصادی مسئولین است، در بازار دلار، سکه، سهام و در نهایت بازار مسکن سرازیر می‌شود.

تقاضا برای خرید طلای نو افزایش می‌یابد
کشتی‌آرای: هفته گذشته قیمت طلا یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بود که اکنون به یک میلیون و ۳۲۲ هزار تومان رسیده است و از آنجایی که نرخ طلا و سکه بر اساس قیمت طلای جهانی و قیمت ارز تعیین می‌شود، این بالا رفتن قیمت‌ها ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است.

مسئول تثبیت قیمت‌ها و ثبات اقتصادی در هر کشوری بانک مرکزی آن کشور است

در صورت ادامه‌دار بودن روند افزایش قیمت ارز، ما دوباره شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود؛ قبلاً قرار بود که مالیات بر ارزش افزوده از کل مبلغ فاکتور طلا کسر شود ولی طبق اصلاح جدید مالیات بر ارزش افزوده به میزان ۹ درصد از سود و اجرت طلا کسر می‌شود که این اصلاح به نفع مردم است و در نتیجه مردم به دنبال طلای دست دوم و طلای آب شده نمی‌روند و تقاضا برای طلای نو افزایش پیدا می‌کند و متقاضیان برای خرید بیشتر می‌شود.

قطعاً آینده بازار به دلیل استقبال بهتری که با اجرایی شدن این قانون صورت می‌گیرد را بهتر می‌بینیم چون تولید و رونق بازار بهتر خواهد شد و صنعت طلا و جواهر کشور رشد می کند؛ امیدواریم قیمت طلا به شکلی باشد که به نفع مردم باشد.

طرح حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا به نفع مردم است
محمد ولی: حذف مالیات بر ارزش افزوده طلا با توجه به مصوبه شورای نگهبان و تایید آن ۲۴ دی ماه امسال عملیاتی می‌شود و قرار است که این مبلغ از اصل طلا حذف و به اجرت ساخت طلا افزوده شود که این موضوع به بازار طلا کمک زیادی می‌کند.

در صورت ادامه‌دار بودن روند افزایش قیمت ارز، ما دوباره شاهد افزایش قیمت طلا خواهیم بود

از سال ۸۷ تاکنون یعنی نزدیک به ۱۳ سال این کار عقب افتاده است و آسیب‌های زیادی را به صنف طلا فروشان وارد کرده است ولی در عین حال، برداشته شدن این مالیات می‌تواند کمک خوبی به رونق صنف طلا و مصنوعات طلا کند. بسیاری از مردم به دلیل اینکه علاوه‌بر اجرت دو تا هفت درصدی بر روی طلا باید ۹ درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند تمایلی به خرید طلا نشان نمی‌دهند پلی وقتی این ۹ درصد حذف و به سه درصد از سود و اجرت طلا تبدیل شود برای مردم به صرفه‌تر است.

دستور کار دولت
در ۱۳ سال گذشته روند به این شکل بوده که وقتی کسی قصد فروش طلای خود را داشت بخش عظیمی از پولش صرف ارزش افزوده می‌شد که برای مردم توجیه اقتصادی نداشت به همین دلیل این طرح حذف می‌شود تا دوباره طلا جاذبه خود را در بین مردم به دست آورد زمانی که قانونی اجرایی می‌شود، همه ما باید از آن تبعیت کنیم و چنانچه به هر دلیلی هر واحد صنفی طلا از این قانون تبعیت نکرد مردم می‌توانند به تمام اتحادیه های طلا فروشی در سراسر کشور این موضوع را گزارش کنند و حق خود را مطالبه کنند.

در حال حاضر بازار طلافروشان رونق زیادی ندارند چون نوساناتی را در بازارهای مختلف داریم که این نوسانات به فروشنده و خریدار اجازه نمی دهد با یک تثبیت فکر وارد بازار شود و سرمایه گذاری کند لذا باید حتماً در بازار به ثبات قیمت برسیم.

مهمترین موضوعی که دولت رئیسی می‌تواند در دستور کار قرار دهد این است که بتواند روی قیمت‌ها متمرکز شود و آنها را مهار کند یعنی در ابتدا اجازه ندهد که قیمت‌ها از این حد بالاتر رود تلاش کنیم تا این قیمت‌ها را کاهشی کنیم تا پول ملی ما ارزشمند شود و بتواند با دیگر ارزها رقابت کند. از آنجایی که قیمت طلا در داخل کشور تابع اونس جهانی است و با توجه به اینکه مطمئنا قیمت اونس جهانی افزایش پیدا می کند بالطبع آن قیمت طلا و سکه نیز تا دی ماه سال جاری افزایش می‌یابد.

کد خبر: ۱۲۸٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha