محاسبات کوانتومی نویدبخش زیرساخت «آی تی»| لزوم دسترسی استارتاپهای فین تک به داده مالی
گفتگوی بازار با استاد دانشگاه دوبلین ایرلند؛

محاسبات کوانتومی نویدبخش زیرساخت «آی تی»| لزوم دسترسی استارتاپهای فین تک به داده مالی

تئو لین، استاد دانشگاه دوبلین ایرلند محاسبات کوانتومی را به عنوان نویدبخش زیرساخت های IT امروزی می داند و معتقد است که بسیاری از کارها را می توان به صورت تصاعدی سریعتر انجام داد.

فرحناز سپهری؛ بازار: با توجه به اینکه فناوری مالی در حال توسعه است اما به نظر میرسد یکی از این فناوریها محاسبات کوانتومی و بلاک چین باشد که دارای اهمیت بیشتری هستد و می تواند بر کارایی خدمات مالی تاثیر گذار باشد. درهمین راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «تئو لین»، استاد تجارت دیجیتال دانشکده بازرگانی دوبلین ایرلند انجام داده است که در ادامه متن این گفتگو آمده است.

* فناوری های نوظهور در فین تک کدام فناوریها هستند؟
خدمات مالی، مانند همه بخش‌ها، تحت تأثیر فناوری‌های پلتفرم سوم فناوری اطلاعات و شتاب‌دهنده‌های نوآوری قرار گرفته است. رایانش ابری، فن‌آوری‌های موبایل، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، فناوری‌های اجتماعی، بلاک چین، و API-ification فناوری، که باعث شده تا نحوه تفکر، تعامل و تنظیم ما را با فین‌تک تغییر ‌دهند.

COVID-۱۹ استفاده از بسیاری از این فناوری ها را تسریع کرده است. پول موبایلی و بانکداری موبایلی امروزه برای بسیاری از افراد عادی است و با فناوری‌های تلفن همراه از جمله امنیت تلفن همراه داخلی، رایانش ابری، APIهای باز و بانکداری به عنوان یک پلتفرم تسهیل می‌شوند.

با این حال سر و صدای زیادی در مورد بلاک چین وجود دارد و در حالی که بیشتر جهان بر روی ارزهای دیجیتال تمرکز دارد، بلاک چین پتانسیل تغییر بسیاری از فرآیندهای داخلی در خدمات مالی را دارد. به عنوان مثال، خدمات مالی بین ۶ تا ۲۴ میلیارد دلار برای فعالیت های پس از تجارت هزینه می کند. در حالی که بلاک چین می تواند زمان و هزینه فعالیت های پس از تجارت را با کاهش قابل توجه در زمینه تعامل دو فرد، امکان تسویه خودکار، حمایت از مالکیت مستقیم و غیره، به طور چشمگیری کاهش دهد.

بدیهی است که فناوری راه‌های مختلفی را برای کارآفرینان و در واقع سازمان‌های غیردولتی فراهم می‌کند تا منابع مالی خود را از طریق تأمین مالی جمعی و وام‌دهی همتایان تأمین کنند. مجدداً، مکانیسم‌های جدید تأمین مالی مبتنی بر بلاک چین با مقررات بیشتر مانند پیشنهادات توکن ایمن، پتانسیلی را برای پر کردن شکاف بین مشروعیت شدن IPOهای تنظیم‌شده و بازار کمتر قانونی ICO (عرضه اولیه سکه) ارائه می‌دهد. من فکر می‌کنم حوزه امیدوارکننده، Insurtech فناوریهای مالی است، زیرشاخه‌ای از فین‌تک که به این موضوع می‌پردازد که چگونه فناوری‌ها می‌توانند بیمه و محاسبات کوانتومی را متحول کنند.

به طوریکه پتانسیل شخصی سازی بیمه را دارد، اما همچنین با ترکیب قراردادهای هوشمند و تجزیه و تحلیل داده ها، انواع جدیدی از بیمه پارامتریک را معرفی می کند که بلافاصله پس از وقوع حادثه، بیمه پرداخت می شود.

از طرفی محاسبات کوانتومی به نوعی نویدبخش قدرت محاسباتی زیرساخت های IT امروزی است. این بدان معنی است که بسیاری از کارها را می توان به صورت تصاعدی سریعتر انجام داد، از جمله تجارت، پروفایل ریسک، و بسیاری از اهداف مختلف و رویکردهای پیش بینی.

* چه استراتژی هایی می تواند در ارتقای فناوری خدمات مالی کشورها کمک کند؟
به دست آوردن تعادل مناسب بین مقررات مالی و نوآوری های تکنولوژیکی برای ترویج و افزایش پذیرش و استفاده از فین تک مهم است. دستیابی به آن یک اقدام برد-بردی که به یک فناوری (و ارائه دهنده خدمات) مشروعیت می بخشد و در عین حال از مردم محافظت می کند، می تواند مسیری کُند و دشوار باشد.

در عین حال که به دلیل نوپا بودن بسیاری از این فناوری‌ها و موارد استفاده و همچنین ماهیت بدون مرز فین‌تک، این کار را دشوارتر میکند. به طوریکه درجه خاصی از همکاری و تعامل بین صنعت فین‌تک و تنظیم‌کننده‌ها و همچنین بین سایر تنظیم‌کننده‌ها برای دستیابی به هماهنگی لازم برای تحقق این امررا می طلبد.

* به نظر شما استارت آپ ها چگونه می توانند نقش موثرتری در این زمینه داشته باشند؟
تا حدودی، داستان فین‌تک مدرن شامل استارت‌آپ‌هایی است که بخش‌های مختلف اکوسیستم خدمات مالی، نوآوری را به پیش می‌برند. استارت‌آپ‌ها مدیران فعلی را به سمت تغییر سوق می‌دهند.

بسیاری از فین‌تک‌ها برای مؤسسات خدمات مالی و مدل‌های کسب‌وکار تثبیت‌شده تحول ایجاد می‌کنند، اغلب فراموش می‌کنیم که خدمات مالی نسبتا محافظه‌کارانه و کند هستند. موسسات خدمات مالی در مقایسه با سایر بخش‌ها و تغییرات شبکه ارزش گذشته، در تلاش هستند تا با استارت‌آپ‌ها و فناوری‌ها درگیر شوند.

من فکر می‌کنم برای استارت‌آپ‌های فین‌تک بسیار دشوار است که بدون همکاری با شرکت‌های فعلی به عنوان معیار و قیاس در نظر گرفته شوند - آنها باید به روابط با مشتری، داده‌های مالی، زیرساخت‌های فنی، و روابط رگولاتوری و تجربه انطباق با مقررات، و همچنین بودجه بالای مورد نیاز دسترسی داشته باشند. استارت‌آپ‌ها باید به دنبال راه‌اندازی پلتفرمها و راه حل های آزمایشی با شرکت‌های مستقر باشند، چراکه یک پل ارتباطی مهم بین فرهنگ راه‌اندازی و خدمات مالی تنظیم‌شده وجود دارد.

اما سوال مهم این است که چگونه کشورهای مختلف می توانند یک اکوسیستم فین تک پر رونق و موفق را در منطقه محلی خود ایجاد و این همکاری را تشویق کنند – با این حال دولت ها در تلاشند تا نوآوری فین‌تک را تشویق کنند، اما مسئول مقررات نیز هستند.

من فکر می کنم نمونه های خوبی از سراسر جهان وجود دارد، به عنوان مثال. معرفی اخیر PSII در اتحادیه اروپا به ایجاد همکاری و انطباق با مقررات کمک کرد، همچنین ابزارهایی را برای حمایت از این همکاری فراهم کرد. مثل سند باکس نظارتی. سندباکس نظارتی به نوآوران اجازه می‌دهد تا محصولات، خدمات و مدل‌های تجاری جدید را در یک محیط واقعی بدون اعمال برخی از قوانین معمول آزمایش کنند.

کد خبر: ۱۲۸٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha