قیمت‌های کاذب و اوزان نامتعارف در فروشگاه‌های زنجیره ای
دبیرکل بنکداران مواد غذایی عنوان کرد

قیمت‌های کاذب و اوزان نامتعارف در فروشگاه‌های زنجیره ای

حسنی، دبیرکل بنکداران مواد غذایی عنوان کرد: قیمت‌های کاذب فروشگاه‌های زنجیره ای اصل درد ماست و متاسفانه اوزان غیر متعارفی نیز باب شده است که ضروری است در مورد اوزان یک نظامندی خاصی داشته باشیم.

به گزارش بازار، قاسمعلی حسنی، دبیر کل بنکداران مواد غذایی در مورد نظارت بر فروشگاه های زنجیره ای گفت: متاسفانه اوزان در کشور ما در حال تغییر است و شما در ذهنتان همیشه رب گوجه یک کیلو گرمی است در حالی که اکنون شما ۸۰۰ گرم رب خریداری می کنید همچنین پنیر در ذهن نیم کیلو است ولی اکنون وزن پنیر ۳۲۵ گرم است.

وی افزود: بر اساس قانون قیمت درب کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده باید ۲۴ درصد اختلاف داشته باشد که از این میزان ۳ درصد سود بنکدار، ۱۲ درصد سودخرده فروش و ۹ درصد ارزش افزوده است و از لحاظ قیمت گذاری ۳۵ درصد تخفیفی که فروشگاه های زنجیره ای اعلام می کنند تخلف است.

تخفیف ۳۵ یا ۴۰ درصدی فروشگاه های زنجیره ای تخلف است
حسنی در این باره توضیح داد: اعلام ۳۵ یا ۴۰ درصد تخفیف فروشگاه های زنجیره ای به دلیل این است که آنها به تولید کنندگان قیمت های سفارشی و یا تحمیلی را می دهد که روی کالا بزند.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: از نظر نظارت قانونی، بازرسی فروشگاه ها و واحد های صنفی توسط ۳ ارگان بازرسی اصناف، بازرسی صنعت معدن تجارت و بازرسی تعزیرات انجام می شود.

وی ادامه داد: فروشگاه های زنجیره ای پر از ایراد هستند ولی چون نگاه دولت حمایت از فروشگاه های زنجیره ای است و دولت با تمام قوا فکر می کند بازار سنتی و بخش خصوصی را با صدها سال سابقه به طریقی حذف کند و فروشگاه های زنجیره ای را احداث کند، اما دولت این امکان را ندارد و موفق نخواهد بود.

دولت خانواده ۴۵ میلیونی اصناف را رقیب نداند
حسنی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت پتانسیل خانواده ۴۵ میلیونی اصناف را رقیب خود نداند و از اصناف حمایت کند گفت: تخصص، تجربه و سرمایه دست اصناف است و زور و اجبار و قانون دست دولت است و تا کنون موفق بوده و هر کاری توانسته انجام داده ولی آنچه به روند بوده است موفقیت کسبه می باشد.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: دولت تا زمانی که از پتانسیل اصناف استفاده نکند و تک نگری داشته و بخواهند خودشان امو را انجام بدهند، به نتیجه نمی رسند ولی اگر بسیاری از امور به اصناف واگذار شود حل می شوند و به دنبال آن رقابت ایجادخواهد شد و سود ۳ درصد بنکداران به یک درصد کاهش خواهد یافت.

حسنی ادامه داد: اگر دولت اجازه کار به بخش خصوصی را بیشتر بدهد و در کشور را باز کند و اجازه بدهد کالا وارد کشور شود با ورود کالای خارجی تولید کننده زیر فشار قرار گیرد تا سود خود را کاهش و کیفیت را افزایش دهد و در خدمت مصرف کننده باشد.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: اینکه ما دور خود را برای حمایت از تولید، دیوار بکشیم، حمایت از تولید نیست لذا باید مصرف کننده هم مورد حمایت قرار گیرد.

اولین فروشگاه زنجیره ای ۱۷۰ سال قبل تاسیس شد
وی در ادامه با اشاره به تاریخچه را ه اندازی فروشگاه های زنجیره ای گفت: در سال ۱۸۵۲ میلادی در حدود ۱۷۰ سال پیش اولین فروشگاه زنجیره ای در آمریکا افتتاح شد و در ایران نیز در سال ۱۳۴۰ اولین فروشگاه زنجیره ای توسط برادران کاشانی به نام فروشگاه زنجیره ای ایران و با شراکت اکبر خیامی که صاحب ایران ناسیونال بودند ایجاد شد.

حسنی ادامه داد: سپس فروشگاه بزرگ کوروش در ۱۴ نقطه تهران اعم از مولوی، امام حسین، و قصر دشت و ... برای حمایت از اقشار آسیب پذیر را بر پا کردند که در آن دوران به نوع خود فروشگاه های مدرنی بودند که بعد از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شدند و سال ۷۲ نیز کلا ورشکست شده و در نهایت جمع شدند.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی ادامه داد: در سال ۷۳ شرکت های استانی باب شد در کشور ما و هر استان یک سری سرمایه هایی از منابع مختلف جمع کردند و فروشگاه هایی به نام فروشگاه رفاه افتتاح کردند که اکنون ۱۷۲ شعبه در سطح کشور دارد.

فعالیت برخی فروشگاه های زنجیره ای با ۱۲۰۰ شعبه
وی ادامه داد: در چند سال بعد نیز شرکت شهروند وابسته به شهرداری تهران حدود ۲۳ فروشگاه به نام شهروند را تاسیس کرد و در سال ۹۰فروشگاه هایی با برندهای دیگر تاسیس شدند که در حال حاضر برخی با هزار شعبه و برخی با یک هزار و ۲۰۰ شعبه فعالیت می کند.

حسنی در ادامه با اشاره به اینکه فروشگاه های شهر روستا، وین، کفش بلا و کفش ملی نیز جز اولین فروشگاه های زنجیره ای ایران بوده اند گفت: در حال حاضر حدود ۱۷ نوع فروشگاه زنجیره ای در حوزه مختلف داریم که از نظر نظام صنفی تابع اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای هستند و پروانه کسب آنها توسط این اتحادیه صادر می شود.

کد خبر: ۱۲۷٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha