۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
اقتصاد برق برای سرمایه گذار جذاب نیست| نیروگاه چمشیر سال آینده به بهره برداری می رسد
معاون آب نیرو در گفتگو با بازار:

اقتصاد برق برای سرمایه گذار جذاب نیست| نیروگاه چمشیر سال آینده به بهره برداری می رسد

حجتی معاون شرکت آب نیرو با بیان اینکه اقتصاد برق در ایران برای سرمایه گذار جذاب نیست، گفت: تولید هر کیلو وات برق در نیروگاه های برقآبی ۸۰۰ تومان تمام می شود در حالیکه قیمت خرید آن ۸۰ تا ۱۰۰ تومان است.

بازار، گروه آب و انرژی: کشور با کمبود ۱۴ هزار مگاواتی برق با مواجه است. به همین دلیل دولت اعلام کرده که می خواهد در مدت ۴ سال حدود ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه کند. اما فعالین صنعت برق می گویند دولت در گام نخست باید اقتصاد برق را مورد بازنگری قرار دهد.

جلال الدین حجتی معاون توسعه و بهره برداری شرکت آب و نیروی ایران با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذاری در صنعت برق، در اینباره به بازار گفت: متاسفانه اقتصاد برق در ایران برای سرمایه گذار هیچ جذابیتی ندارد و همین مساله موجب کاهش ورود فعالین اقتصادی به این حوزه شده است. با توجه به کمبود ظرفیتی که امروز در حوزه برق با آن مواجه هستیم باید هر چه سریع تر فکری به حال آن کرد.

تولید هر کیلو وات برق در نیروگاه های برقآبی حدود ۸۰۰ تومان تمام می شود در حالیکه متوسط قیمت خرید برق در بخش دولتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ تومان و در بخش خصوصی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است

او همچنین حداقل قیمت تمام شده تولید هر کیلو وات برق در نیروگاه های برقآبی را حدود ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط قیمت خرید برق در بخش دولتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ تومان و در بخش خصوصی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است. اختلاف بین قیمت تمام شده و قیمت خرید از لزوم بازنگی در قیمت خرید برق حکایت می کند.

معاون توسعه و بهره برداری شرکت آب و نیروی ایران همچنین با بیان اینکه صادرات برق در ایران تنها توسط توانیر انجام می شود، گفت: باید شرایطی را ایجاد کرد که تمامی بخش ها از منافع حاصل از صادرات برق بهره مند شوند. به طور قطع اگر چنین امکانی فراهم شود ضمن افزایش سهم ایران از بازار برق منطقه شاهد رشد سرمایه گذاری و کاهش کمبود برق در کشور خواهیم بود.

تعدد دستگاه متولی سرمایه گذاری از دیگر موانع پیش روی سرمایه گذاران این صنعت است که معاون آب نیرو به آن اشاره کرد و گفت: بدون شک تمرکز در مراکز تصمیم گیری و سرمایه گذاری باعث افزایش جذابیت سرمایه گذاری در کشور می شود. به همین دلیل ما درخواست کردیم که تولی گری نیروگاه ها با ظرفیت کمتر از ۱۰ مگاوات به آب نیرو داده شود.

او همچنین درباره میزان بهره وری نیروگاه‌ها گفت: راندمان نیروگاه های آبی حدود ۹۴ درصد بوده در حالیکه این شاخص در نیروگاه های حرارتی ۳۰ تا ۴۰ درصد و در نیروگاه های سیکل ترکیبی نزدیک ۵۰ درصد است.

راندمان نیروگاه های آبی حدود ۹۴ درصد بوده در حالیکه این شاخص در نیروگاه های حرارتی ۳۰ تا ۴۰ درصد و در نیروگاه های سیکل ترکیبی نزدیک ۵۰ درصد است

بهره برداری از نیروگاه چمشیر در سال آینده
او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاسیس این شرکت در سال ۶۸، گفت: در طول این مدت حدود ۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برقآبی که در کشور وجود دارد توسط شرکت آب نیرو ایجاد شده است. در حال حاضر ۳ هزار و ۳۰۰ مگاوات از این ظرفیت توسط خود آب نیرو و مابقی توسط شرکت بهره بردار مورد بهره برداری قرار می گیرد.

حجتی همچنین درباره برنامه های آب نیرو درباره افزایش ظرفیت تولید برق گفت: تکمیل نیروگاه چمشیر با ظرفیت نیروگاهی ۱۷۶ مگاوات در دستور کار ما قرار دارد پیش بینی می شود که این نیروگاه تا سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین نیروگاه سردشت با ظرفیت ۱۵۰ مگاوات از دیگر طرح های آب نیرو محسوب می شود.

تکمیل نیروگاه چمشیر با ظرفیت نیروگاهی ۱۷۶ مگاوات در دستور کار ما قرار دارد پیش بینی می شود که این نیروگاه تا سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد

نیروگاه های با ظرفیت بالای ۱۰ مگاوات هم تجدید پذیر هستند
او نیروگاه های برقآبی را بزرگترین نیروگاه های تجدید پذیر در کشور دانست و گفت: در سبد انرژی های تجدید پذیر کشورها نیروگاه های برقآبی سهم عمده ای دارند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶ درصد برق مصرفی آمریکا از محل تجدید پذیرها تولید می شوند که سهم برقآبی از این میزان تولید حدود ۴۰ درصد برآورده شده است.

به گفته معاون توسعه و بهره برداری شرکت آب و نیروی ایران، در نوامبر ۲۰۱۷ در ایالات متحده آمریکا قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن تمامی اشکال نیروگاه برقآبی، جزر و مدی و نیروگاه های امواجی را جز نیروگاه های تجدید پذیر قرار داده اند. این در حالی است که ما در کشورمان تنها نیروگاه های برقآبی کمتر از ۱۰ مگاوات را به عنوان تجدید پذیر می شناسیم. در حالیکه شرایط زیست محیطی نیروگاه های بالای ۱۰ مگاوات هم همانند آنهاست. این ها نشان می دهد که ما هم باید از ادبیات داخلی باید نگاهمان را به این نیروگاه ها تغییر دهیم.

کد خبر: ۱۲۷٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha