۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۷
چالش‌های بهره‌وری شرکت‌های دولتی

چالش‌های بهره‌وری شرکت‌های دولتی

بهره‌وری مقوله مغفول مانده در تمامی بخش‌های کشور است اما اثرات این حلقه مفقود در شرکت‌الی دولتی بیش از سایر بخش‌ها نمود پیدا کرده است.

به گزارش بازار، بهره‌وری مقوله مغفول مانده در تمامی بخش‌های کشور است اما اثرات این حلقه مفقود در شرکت‌الی دولتی بیش از سایر بخش‌ها نمود پیدا کرده است چراکه به دلیل بالا بودن منابع انسانی و اعتبارات بالای این شرکت‌ها نتایح نابهره‌ور بودن آن در خروجی‌ها واعداد و ارقام بسیار چشمگیر است.

سید حمیدکلانتری، مدیرعامل انجمن بهره‌وری ایران شرکت‌های دولتی با داشتن بیش از ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار می‌توانند نقش مهمی در گردش اقتصادی کشورایفا کننداما طبق گزارش‌های موجود درحال حاضرحدود ۲۵درصد این شرکت‌ها زیان‌ده بوده و مابقی نیز یا سود سربه سر دارند و به جز تعداد محدودی نوعا سودآوری پایینی دارند. چنانچه این شرکت‌ها تنها ۱۰درصد بهره وری خود را افزایش دهند ۲۲۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی و چرخشی عظیم در اقتصاد کشور شکل می‌گیرد.

پرداخت پاداش مدیران منوط به بهره وری، نوش دارو پس از مرگ سهراب
حمیدرضا صادقی، مدیرمطالعات وتحلیل بهره‌وری سازمان ملی بهره‌وری: ازسال گذشته سازمان ملی بهره‌وری موضوع پرداخت پاداش مدیران شرکت‌های دولتی منوط به سنجش بهر وری شده که این قانون در بودجه ۱۴۰۰ آمده و در قانون ۱۴۰۱ نیز تکرار شده است که طی آن برای نخستین بار ارزیابی بهره وری شرکت‌های دولتی از سال ۹۶ الی۹۹ ارائه خواهد شد. در تمامی کشورهای دنیا شرکت‌های دولتی نقش و سهم بسزایی در اقتصاد آن کشور دارند و درآمدشان نیز روند افزایشی را نشان میدهد. تجربه این شرکت‌ها در دنیا نشان می‌دهد که اتفاقاتی که پس از واگذاری مالکیت رخ می‌دهد باعث افزایش بهره وری آنها می‌شود و چارچوب حاکمیت شرکتی بهترین بستر برای ارتقای کارایی و اثربخشی شرکت‌های دولتی است بدون اینکه دخالتی در حوزه مدیریتی داشته باشند.

نبود واحد R&D حلقه مفقود ساختارسازمانی شرکت‌های ایرانی
رها فرهادی عضوهیات علمی مرکز تحقیقات توسعه مدیریت: طبق مطالعات و تحقیقات بین‌المللی نبود واحد R&D به عنوان حلقه مفقوده شرکت‌های دولتی و حتی بخش خصوصی در ایران بود در حالی که در کشورهای خارجی واحد آراند دی بسیار مورد توجه است.

موانع بهره وری شرکت‌های دولتی
بی‌توجهی به شاخص‌های مالی واستانداردهای صنعتی، داشتن مسئولیت واختیارات کمترمدیران شرکت‌های دولتی درنتیجه پاسخگویی کمتر نسبت به مدیران بخش خصوصی، ضعف مدیریت و راهبری، عدم استفاده از سبک‌های نوین مدیریتی، عدم استفاده از تکنیک سسیتم‌های اطلاعاتی مدیریت و بهای تمام شده، عدم برخورد قاطع با سوء مدیریت‌های مالی و اجرایی و همچنین وجود تعداد بالای منابع انسانی غیرمتخصص از جمله موانع بهره‌وری این شرکت‌ها در ایران است.

عوامل رشد سریع بهره‌وری
عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی از مهمترین عوامل موثر در رشد سریع بهره وری در این شرکت‌هاست و برهمین اساس باید فرهنگ کار درست یا درست کار کردن باید از همان سنین پایین و از نظام آموزشی شکل بگیرد.

راهکارهای مطلوب پیش رو برای شرکت‌های دولتی
برای بهبود بهره وری شرکت‌های دولتی و رسیدن به طراح مطلوب باید این شرکت‌ها از دولتی بودن خارج شودند که این مدل مدیریت پیمان یا استفاده از مدیران حرفه‌ای اجرا شده در فرانسه یک نمونه موفق ازاین اقدام است، تناسب سازی واستفاده ازحسابرسان بین‌المللی و مدل موفق اجرا شده در چین و همپچنین استاندارد سازی می‌تواند به عنوان سه گام اساسی دربهبود بهره‌وری برای شرکت‌های دولتی باشد.

علی کرمانشاه، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف: وضعیت شاخص‌های بهره‌وری در ایران از شرایط مناسب و امید بخشی برخوردار نیست، زمانی که مدل‌های کسب و کار برای مدت طولانی با افت و سراشیبی مواجه می‌شود باید ازطرحی نو استفاده و تغییرات اساسی برای ادامه حیات آن کسب و کار ایجاد شود، در خصوص بهره وری نیزعلیرغم اقدامات خوبی که طی سال‌های گذشته در این حوزه در کشور صورت گرفته اما زمان آن رسیده که طرحی نو و روش جدیدی برای توسعه بهره وری شکل بگیرد.

بهره وری شکستی بزرگ پس از ۴۰ سال
پس از گذشت ۴۰ سال باید به عنوان یک شکست به معضل بهره وری کشورنگاه کنیم. امروزمباحث اقتصاد دیجیتال، اقتصاد پلتفرمی، یا اقتصاد هوشمند رواج و گسترش یافته در ایران گفتمان اقتصاد هوشمند برهمین اساس مطرح و کارهای هوشمندانه به عنوان کارهای بهره ورانه مورد تاکید قرار گرفته است. اقتصاد پلتفرمی عمدتا متکی بر تکنولوژی های دیجیتال از جمله بلاگ چین، هوش مصنوعی و روباتیک بوده و پایه و اساس کسب و کارهای مبتنی بر دیجیتال را تشکیل می دهند.

۲۵ درصد اقتصاد دنیا دیجیتالی شده
در حال حاضر عنوان می شود که ۲۵ درصد از اقتصاد دنیا وارد اقتصاد دیجیال شده و در کنار کشورهای پیشرفته اکثر کشورهای در حال توسعه نیز به این موضوع به صورت جدی وارد شده‌اند و از بین ۱۰ شرکت برتر جهان اقتصاد ۸ شرکت پلتفرمی هستند و به لحاظ شاخص‌های درآمدی و ارزش بازاری و بهره وری و تعداد نیروی انسانی با شرکت‌هایی که حتی سابقه یک صد ساله دارند قابل مقایسه نیستند در اقتصاد دیجیتال باید تفکر پلتفرمی داشت چراکه محدودیت وجود ندارد و می‌توان به ایجاد میلیون‌ها کسب و کار فکرد کرد.

فرهنگ غلط و اقتصاد رانتی علت العلل ریشه نابهره وری
ابوالفضل کیانی بختیاری، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی: علل ریشه‌ای نابهره وری در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی از موضوع فرهنگ غلط بهره وری از جمله تضعیف فرهنگ کار در این سازمان‌ها و شرکت‌ها، ترویج فرهنگ کسب ثروت سریع و اقتصاد رانتی و دولت رانتی نشات می‌گیرد و بهره وری یک مقوله هزینه‌بر محسوب می‌شود لذا مقرون به صرفه نیست درچنین اقتصادی بهره وری اتفاق بیفتد.

راهکارهای افزایش بهره وری در شرکت‌های دولتی
رهایی از اقتصاد رانتی، تلاش برای استقرار پلتفرم‌ها و نظام‌های پایش هوشمند بهره وری، جمع سپاری بهره وری در کشور، ثبات اقتصادی، ثبات مدیریتی، متناسب سازی قوانین برای چابک سازی، متناسب سازی حقوق کارکنان، بهبود فرهنگ کارو متناسب سازی قوانین برای حضور زنان درمحیط های کاری از جمله اقداماتی است که می‌توان برای افزایش بهره وری در سازمان‌های دولتی از آن استفاده کرد.

بزرگترین مانع بهره وری و توسعه ایران بروکراسی اداری است
نصرالله جهانگرد، رییس هیات مدیره انجمن بهره‌وری ایران ومعاون اسبق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: بزرگترین مانع بهره‌وری و توسعه ایران بروکراسی اداری است برای اصلاح ساختار ایران نیازمد تصمیات بزرگی هستیم. اگرنظام پرداخت الکترونیک در تدارکات دولتی حاکم و اسناد کاغذی حذف شود ۳۰ درصد از حجم نظام اداری کاسته می‌شود وامکان عملیاتی کردن بودجه‌ریزی وجود دارد لذا زنجیره واربعد از آن کنترل منابع اتفاق می‌افتد. بنابراین سازمان مالیاتی ایران اصلاح نخواهد شد مگر اینکه به طور کلی تمام بخش ممیزی آن تعطیل شود.

ما کشورمان را بد اداره می‌کنیم و این تفکر بهره برداری در نظام اداری ایران است در حالی به راحتی تصمیمات بزرگی را می‌توان برای اقتصاد ایران گرفت، از سال گذشته سازمان بورس بهم ریخته درحالی که شرکت‌های دولتی ازافزایش راندمان صحبت می‌کنند این ارقام از جیب مردم رفته ولی شرکت‌ها مدعی جبران زیان‌های خود هستند.

نبود فضای رقابتی سالم در انتخاب مدیران در همه سطوح
غلامرضا شافعی، وزیر اسبق صنایع و رییس سابق ایدرو: به علت وجود فضای امنیتی در کشور پس از انقلاب فضای رقابتی اقتصادی و حتی سیاسی در ایران شکل نگرفته و مدیران در تمامی عرصه‌ها درفضای رقابتی انتخاب نمی‌شوند و این تغییرات فشارهای زیادی را به بنگاههای دولتی وارد کرده است لذا می بینیم که نه تنها انتخاب مدیران براساس رقابت نیست بلکه دخالت در تصمیمات مدیریتی آنها نیز بسیار زیاد و البته مثبت هم نیست بنابراین باید به این نکات بیشتر پرداخته شود و همچنین گزارش عملکرد شرکته‌ایی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

کد خبر: ۱۲۷٬۷۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha